2022-05-23, 16:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Att ens förhandla om att terrotorium och där boende medborgare i krigstid skulle överföras till annan stat är ett grundlagsbrott i alla länder. Självständighetsbeslut kan givetvis fattas i fredstid genom omröstningar och liknande men aldrig under pågående krig. (en av anledningarna att Ryssland inte vill tala i krigstermer - det gör alla "folkomrösningar" än mer illegitima.)

Intressant, detta visste jag inte. Är du säker på detta? Är det därför t ex Serbien inte kan erkänna Kosovo? De skulle bryta mot sin egen grundlag?

I så fall antar jag att den "korrekta" proceduren enligt internationell lag skulle vara att förhandla fram ett vapenstillestånd och (om nu territorium ska frånträdas) därefter ska den demokratiska staten som eventuellt ska frånträda territorium genomföra de val/procedurer som krävs? I praxis blir det antagligen en fryst konflikt och efter många, många år, kan man nå en lösning?

Har du lästips?
Citera
2022-05-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag förslår nog att du skaffar dig andra infokanaler. Inte nödvändigtvis proryska sådana men åtminstone OSINT som inte konsumerar skyhöga doser av copium. Ärligt talat faktiskt.

Du missade tydligen min kommentar om ett utdraget krig här. Det vore kanske annorlunda om det inrikespolitiska läget i USA var annorlunda och om sanktionerna mot Ryssland hade bitit mer. Jag tror inte att ett utdraget krig tjänar Bidenadministrationens syften. Är nog därför man tar i så man nästan spricker i Washington.
OSINT är ju grogrunden för fake news,desinformation etc.
Har du möjligtvis någon annan infokanal som speglar dagens sanning?
Citera
2022-05-23, 16:46
Medlem
handtralalas avatar
Bilder tagna av ukrainsk soldat inifrån Azovstals bunkrar. Mycket starka och vackra bilder.

https://www.theguardian.com/world/gallery/2022/may/23/inside-the-battle-for-the-azovstal-metalworks
Citera
2022-05-23, 16:47
Medlem
X3treams avatar
Starbucks

"Mandag ettermiddag meldte den amerikanske kaffegiganten at de trekker seg helt ut av Russland etter å ha operert i landet i 15 år.

Kaffekjeden hadde tidligere valgt å stenge alle deres caféer i landet, et par uker etter at Russland invaderte Ukraina.

Starbucks har 130 caféer i landet,"

2000 nya arbetslösa, de får lön i 6 månader sen är det stopp.
Citera
2022-05-23, 16:48
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, det är ett problem. Likaså att Ukraina varit dåliga på att följa Minsk 2. Men alla krig slutar med diplomati och någon form av avtal. Du kan väl se att detta krig inte slutar med Ukrainas villkorslösa kapitulation eller Rysslands kapitulation, utan någonstans därimellan?

Inte ens om ryssarna drar sig tillbaka till jan 2022 års gräns går det utan förhandling, där kommer finnas intresse att attackera Krim i så fall...
Ja, det är ett enormt problem att det inte går att lita på avtal som ryssen skriver under. Minsk-avtalen har aldrig uppfyllts av någon part. Budapestavtalet däremot hade bägge följt och det fungerade. Tills ryssen ensidigt bröt avtalet.

Men visst måste det till någon form av avtal någon gång i framtiden.
Troligaste scenariot nu är nog tyvärr en frysning av frontlinjen utan avtal och en oerhört militariserad gräns under lång tid. Typ som Korea. Om inte Rysslands invasion kollapsar helt (känns inte helt otänkbart), men även då lär det bli en "jobbig" gräns med mycket hög militär närvaro.
Citera
2022-05-23, 16:56
Medlem
Citat:
Intressant, detta visste jag inte. Är du säker på detta? Är det därför t ex Serbien inte kan erkänna Kosovo? De skulle bryta mot sin egen grundlag?

I så fall antar jag att den "korrekta" proceduren enligt internationell lag skulle vara att förhandla fram ett vapenstillestånd och (om nu territorium ska frånträdas) därefter ska den demokratiska staten som eventuellt ska frånträda territorium genomföra de val/procedurer som krävs? I praxis blir det antagligen en fryst konflikt och efter många, många år, kan man nå en lösning?

Ja, så är det. Vid villkorslös kapitulation kan ju segraren rita om gränserna som man behagar (se WWII; men då flyttas oftast medborgarna bort från det område som byter ägare). Men få, om ens något land, har lagar som medger att man förhandlar bort sina bort sina medborgare under krig/ockupation. Det har nämnts ett antal gånger i tråden att alla omröstningar om självständighet eller anslutning till Ryssland måste ske med Ukrainskt medgivande.
Citera
2022-05-23, 16:58
Medlem
Härligt att se att vissa ryssar i toppen gör sig hörda, brevet är i sin helhet extremt kritiskt mot det ryska ledarskiktet.
Det kommer nog fler…

En av Rysslands högst uppsatta diplomater har hoppat av utrikesministeriet i Genève. ”Jag har aldrig skämts så mycket över mitt land”, skriver han i ett avskedsbrev som SvD läst. Han riktar stark kritik mot hela det ryska ledarskiktet.
Citera
2022-05-23, 17:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja, det är ett enormt problem att det inte går att lita på avtal som ryssen skriver under. Minsk-avtalen har aldrig uppfyllts av någon part. Budapestavtalet däremot hade bägge följt och det fungerade. Tills ryssen ensidigt bröt avtalet.

Det är ju inte helt bevisat, men frågan är om inte USA bröt mot Budapest-avtalet. Det beror på hur mycket de stödde kuppen 2014 (störta presidenter är ej förenligt med att respektera suveränitet). Även Ryssland var ute på tunn is tidigare. Men ryssarna bröt obestridligen avtalet med Krim.
Citera
2022-05-23, 17:05
Medlem
orvarinos avatar
Citat:

Har du lästips?

Yep, det du nämner var en av anledningarna till att Daytonavtalet var en sån djävla bedrift, som i och för sig ifrågasattes för att varandes konstitutionsvidrigt av kritiker. Det finns flera förklaringar kring varför man vill ha det extremt trögrörligt vad gäller att ändra gränser, i synnerhet under pågående konflikt. Du vill tillexempel inte få in "fel" folk i beslutande position som ändrar gränser (typ en marionettregering) på ett grundlagsenligt sätt. Du vill också att det ska vara i princip omöjligt med "lönsamma" invasionskring; förhandling och folkomröstning i fredstid är det man vill styra åt. Ryssland har ju i närtid totalt skitit i detta i såväl Krim som Georgien.

Inte mycket litteratur som är "sexig" eller ens billig i ämnet, men det finns en del (det finns dock bättre sätt att konsumera, typ bra föreläsningar i internationell rätt på Youtube).

Law, Territory and Conflict Resolution
Law as a Problem and Law as a Solution
https://brill.com/view/title/32784
Citera
2022-05-23, 17:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Debattera igenom "frågan"? Hur tänker du nu? Samtliga stater med en fungerande författning/regeringsform/konstitution har skrivelser som ger statschef och regering relativt litet handlingsutrymme avseende eftergifter och förhandlingar. Vår regeringsform 15 kap. (Krig och krigsfara) är rätt tydlig och är även grunden till det som förmedlas i "Om krisen eller kriget kommer" i skrivelsen "Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp.". Att ens förhandla om att terrotorium och där boende medborgare i krigstid skulle överföras till annan stat är ett grundlagsbrott i alla länder. Självständighetsbeslut kan givetvis fattas i fredstid genom omröstningar och liknande men aldrig under pågående krig. (en av anledningarna att Ryssland inte vill tala i krigstermer - det gör alla "folkomrösningar" än mer illegitima.)
Det är väl därför världskrig ser ut som ett måste om länder har konflikter så kartor kan ritas om och folk hamna på rätt plats. Om det inte gäller länder som forna Jugoslavien naturligtvis där det går bra att bomba av NATO och sen rita om gränser. Syrien ligger ju risit till då dom verkar ha missat att skriva sådana lagar då alla drägglande länder river i deras land. Afrika som är uppritad av oss ska vi väl kanske inte ens prata om.

Dessa lagar. Kanske det finns en udda lag som förbjuder främmande makt att kriga på vårt territorium med, avskräckande. Kanske Kina har sådana lagar vad det gäller Taiwan och Tibet avseende eftergifter och förhandlingar om territorium. Även Turkiet har väl sådana lagar kan man anta fast Maggan stödjer deras motståndare. Stater och enskilda människors tillgångar fryses och beslagtas. Sanktioner sätts helt utan att fråga jurister, väljare eller näringsliv om följderna.

Ukraina verkar ha väldigt omfattande lagar gällande territorium och kan därav inte förhandla så vi måste upplysa ryssarna att vända hemåt. Nu gillar ju Zelenskyj och hans råskinn att kriga och väntar nog med att berätta för ryssarna så att han hinner utplåna nationalisterna i Donbas innan han ger bort västra Ukraina till Polen.

Det är många avtal och lagar som bryts numera internationellt så det är väl dags för ett världskrig för galningarna tyvärr. Det är bara att inse att internationell rätt har falerat under lång tid och FN är ett tomt korthus ägt av USA, den rikes rätt, skriv bara en lag.
Citera
2022-05-23, 17:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Ljuga? Skärp dig! Fråga istället vad jag har för källor. Här är en av dom. Soldater som själva säger att de aldrig tar fångar:

https://odysee.com/@RyotaOdysee:5/No-PoWs:e

Ljuger dom menar du?

Och när du är ute på hal is genom lögnanklagelser får du banne mig förklara vad du menar med "tes".

Till skillnad från 99% här i forumen baserar jag ALLT jag säger på seriösa källor och jag kan ta fram bevis oavsett vad. Det är bara att fråga.

Äh. Du är en ökänd lögnare på Flashback, inte minst i den här tråden. Du förtjänar egentligen ingen diskussion, men när jag väl svarat dig så kan man ta din senaste lögn där du påstår att det har utgått ’strikta order’ att inte ta krigsfångar (som är det ordet vi använder i svenskan). Ovan länkar du till några anonyma personer som säger de inte ska ta fångar.

Var finns den strikta ordern? Att alla som ger sig skall skjutas (ihjäl) på fläcken.

Till och med i det fruktansvärda klippet där fångar skjuts i benen. Där pågår alltså ordervägran?

Nyligen fälldes en ung rysk soldat för krigsbrott. Hur kunde han sitta i rätten levande? Har skulle ju enligt strikt order ha avrättats vid infångandet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jx9ArJ/rysk-soldat-doms-for-krigsbrott-i-ukraina

23 mars uppger Kyiv Independent att Ukraina håller 562 ryska krigsfångar.

https://kyivindependent.com/uncategorized/562-russian-prisoners-of-war-held-in-ukraine/

Är detta en total lögn, då de egentligen redan avrättats?

Om du säger att detta är fel, ber jag dig styrka det med källa.
Citera
2022-05-23, 17:17
Medlem
Termos99s avatar
All respekt till en man som verkar älska sitt land mer än de som styr landet. Hoppas fler ryssar vågar uttrycka sådant här. v

Rysk FN-diplomat lämnar i protest

Boris Bondarev, senior rådgivare vid Rysslands delegation i FN, avgår från sitt uppdrag i protest mot kriget i Ukraina, rapporterar Reuters. Detta efter 20 års tjänst.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in