Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Kreml har redan från dag ett gått en balansgång mellan två motsatta narrativ:
- det finns en etnisk konflikt i delar av (eller hela) Ukraina där ukrainska ”nazister” förföljer etniska ryssar, förhindrar dem att tala ryska, m.m.
- Ukraina finns inte som nation, egentligen är alla där ryssar (”lill-ryssar” om de talar ukrainska).
I båda fallen skall det uppenbart absurda nazi-narrativet hamras in. Jag vet inte om genomsnittsryssen ens vet att Zelenskyj är jude, eller om de likt några av nazisterna i denna tråd helt enkelt kopplar bort den uppenbara motsägelsen.
Den här typen av motsägelsefulla budskap har Kreml kört med i 100 år, och de är inte tänkta för några andra än ryssar och de nyttiga idioter man har med sig i väst.
Ryssarnas förmåga att bolla med absurditeter är välkänd. De lever i en politisk Alice i underlandet-värld, där språket är mer av ett kamouflage än ett verktyg för ärlig kommunikation.
Eftersom ryssarna tjatar om nazism, borde de rimligtvis ömma för Ukrainas judar men inte ett ord om dessa hörs från Kreml.
Jag gissar att Ukrainas judar har det bra i Ukraina och att de har det bättre nu än under Sovjettiden.
Zelensky är fö jude. Nazism utan antisemitism är otänkbar. Zelensky kanske är extremt högervriden, vad vet jag, men nazist är han fan inte.
Hela konceptet nynazism är fö absurt.
Nazismen dog med Tredje riket.
Nazismen är = tysk nationalism och blodskult.
Adolf skulle vrida sig i graven om han såg de miljoner icke rasrena icketyskar som kallar sig nazister.