2022-05-23, 10:31
Medlem
donald12s avatar
RyZZar arrangerar bokbål precis som naZisterna under WW2

https://twitter.com/MelSimmonsFCDO/status/1527951794734784512?t=7syC9QGXn_Hg71TrJhHSQQ&s=19
Citera
2022-05-23, 10:44
Medlem
Reimers avatar
Lite artilleri från Ukraina vid sydfronten, smäller på ganska duktigt.

Citat:
Artillery work by the Ukrainian 28th Mechanized Brigade against the Russian army down in the southern front.
#Russia #Ukraine

https://mobile.twitter.com/Blue_Sauron/status/1528655858422407173
Citera
2022-05-23, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Anders Åslund på Twitter.

Let us just stop for a moment & line up what we know is wrong in Moscow:
  1. Putin has a bizarre failure of a war in Ukraine. He is guilty of this failure.
  2. Putin has isolated himself with the two nutcases Yuri Kovalchuk & Nikolai Patrushev - few would be worse.
  3. Foolishly, Putin has provoked massive Western sanctions on Russia. The soft consensus expects a GDP fall of only 10%. My guess is 20%.
  4. Lots of top officials have been sacked, arrested or murdered.
  5. A vocal military opposition calls for full mobilization as war unrealistic
  6. Putin's prior Ukraine officials Surkov & Dmitri Kozak have disappeared (possibly arrested) & replaced by the war party Sergei Kirienko.
  7. Defense Minister Shoigu & chief of the General Staff Valeriy Gerasimov are still in place but have
  8. At least two top military commanders have been sacked: Vice Admiral Igor Osipov as the chief of Russia’s Black Sea Fleet after the sinking of its flagship the Moskva & Lt. Gen. Serhiy Kisel, commander of the elite 1st Guards Tank Army, for failing to capture Kharkiv.
  9. At least eight top Russian businessmen in the Gazprom, Gazprombank & Novatek sphere have committed suicide after first having stabbed their families to death. These look like obvious FSB murders, rumored to be based on Putin's complaints about FSB leaks to the US.
  10. We do know that Putin is dead-frightened of seeing his closest collaborators physically, while he is ok with air hostesses. This cannot be about Covid but about Putin's worry about getting murdered by his closests associates.
  11. To these many facts, we may add strong rumors. Most of all Putin is claimed to be suffering from severe cancer and about to undergo a major operation. Meanwhile, even madder Patrushev is supposed to be in command, while legally it should be PM Mikhail Mishustin.
  12. In particular, the excellent investigative journalists Andrei Soldatov and Irina Borogan report about major divisions between the militant military and the cautious FSB foreign service, whose head General Colonel Sergei Beseda is reported to have been arrested.
https://twitter.com/anders_aslund/status/1528478493151043587?s=25&t=m3F65nJZg7icX_ECbNfD-g
Flygvärdinnorna kunde antagligen inte avgöra om det var Puttler eller en av dubbelgångarna de fick ta en selfie med, men ryska toppledningen (som har större anledning att fimpa Vladde) lär genomskåda en dubbelgångare.
Citera
2022-05-23, 10:59
Medlem
Drozds avatar
Blåsningen: USA ljög när de lovade Ukraina att få komma med i NATO:
https://www.friatider.se/usa-ambassadoren-vi-ljog-bara-om-att-ukraina-skulle-fa-ga-med-i-nato

Men att Ukraina är USA:s nyttiga idioter som offras i proxykriget mot Ryssland, det verkar vara helt sant.
Citera
2022-05-23, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej det är ingen som tjänar på krig. Det har de flesta länder förstått även USA.

Det här kriget har tre+en framtid

1 Frysen konflikt

2 Utnötningskrig

3 Fortsatt krig med Ukrainsk offensiv to initiativet börjar gå över till Ukraina

4 Ryssland lyckas nå sina krigsmål och vill dra sig ut MEN det behövs två sidor är det. Ukraina kommer fortsätta med gerilla krig. NATO blir större och Ryssland får inte vara med det tuffa gänget (Väst).

Själv tror jag på 2 eller 3. 1 är möjligt om Frankrike och Tyskland börjar skrika tillräckligt mycket och USA/England lyssnar. 4 Om Gud är ryss. Och det är väl bara serberna som tror.
Jag vill inte spekulera då jag är övertygad om att man från ryssarna sida har en dynamisk strategi i Ukraina. Ingen kan förutsäga framtiden. Den strateg som bara håller sig med en Plan A och tror på den är dömd att förlora.

Jag tror att det långt nere någonstans finns en Plan G4 eller något där någon av NATO-medlemmarna tar egna initiativ men slås tillbaka av ryska armén. Med den sannolika konsekvensen att varken USA eller några andra NATO-medlemmar ingriper.

Sedan är kriget slut.
Citera
2022-05-23, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Det är ju perfekt för USA. Enar västmakter .Ryssland förlorar sina bästa trupper. har ju blivit ett nytt Afghanistan för Ryssland. Förklara din tanke om valet i usa . fattar inte riktigt . biden siffror ökade tack vare hur han hanterade krisen . Om kriget skulle avslutas så skulle inte inflation eller olja bli billigare bara så där
Du ska absolut skaffa dig bättre källor tycker jag:

https://www.realclearpolitics.com/epolls/other/president-biden-job-approval-7320.html
Citera
2022-05-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag vill inte spekulera då jag är övertygad om att man från ryssarna sida har en dynamisk strategi i Ukraina. Ingen kan förutsäga framtiden. Den strateg som bara håller sig med en Plan A och tror på den är dömd att förlora.

Jag tror att det långt nere någonstans finns en Plan G4 eller något där någon av NATO-medlemmarna tar egna initiativ men slås tillbaka av ryska armén. Med den sannolika konsekvensen att varken USA eller några andra NATO-medlemmar ingriper.

Sedan är kriget slut.

Spännande dynamisk strategi, som omfattar 20 000-30 000 döda ryssar på 90 dagar, massiva materiella förluster (inkl ryssarnas största båt), massiva plundringar, massiva krigsbrott och politisk härdsmälta i Kreml.
Citera
2022-05-23, 11:15
Medlem
Glödskals avatar
Jaha. Ryssland flyger in sandnegrer för att bygga tunnbomber. Uppenbarligen ses detta som en förbättring av vapenarsenalen.

https://www.theguardian.com/world/2022/may/22/syrias-barrel-bomb-experts-in-russia-to-help-with-potential-ukraine-campaign

Allt går enligt plan. Russia stronk.
Citera
2022-05-23, 11:19
Medlem
Citat:

Sedan är kriget slut.

Plan G4? Så många planer upprättar ingen strateg. Då har man byråkratiserat kriget (förlåt, "specialoperationen") så mycket att alla planerna blir ogenomförbara eftersom ingen vet vad som gäller längre.

En huvudplan, kalla den gärna plan A, fanns givetvis liksom ett par back-up planer. Men när även back-upplanerna gick i stöpet, så har man fått övergå till ad-hochantering av kriget medan man sätter sig ner och utarbetar nya planer för det fortsatta kriget utifrån de förutsättningar man hamnat i.
Citera
2022-05-23, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det var inte mord och självmord, meddelar Kreml.
Det var äktenskapliga specialoperationer.

Såklart. Det borde jag ha insett
Citera
2022-05-23, 11:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Sedan är kriget slut.

För att vara en som inte vill spekulera, så spekulerar du väldigt mycket.

Iof är säkert de ukrainska styrkorna mer motiverade än ’någon av Natomedlemmarna’, men vilken armé i världen som helst, verkar vara mer motiverad än den ryska. Lägg till att det skulle vara en armé med Natostandard, och det låter extremt osannolikt vart ryska armén - i Ukraina - skulle slå tillbaka en sådan armé.
Senast redigerad av Clay Allison 2022-05-23 kl. 11:23.
Citera
2022-05-23, 11:21
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Ett av de påstådda Ryska målen med special operationen antytt av Putin är att "skaka fram" utländska agenter i den Ryska statsledningen eller personer som mentalt tar lägesbilder från utländsk media eller "mutor" för att dela med sig av Rysk information.

Vem har påstått det och när?
Har inte sett det nämnas förut och det låter som en efterhandskonstruktion.
Det låter som en märklig, ineffektiv och kostsam metod att invadera grannlandet för att komma åt inhemsk opposition så det är nog snarare en möjlig bieffekt snarare än ett mål.
Senast redigerad av skogsmaran 2022-05-23 kl. 11:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in