2022-05-23, 10:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nu är den som bekant betydligt högre.
Som jag nyligen uppmärksammade så var snitträntan hos Skandia 1.22% i April.
Hur är det högre?
Avslutad
Citat:
Jo jag vet att vissa BRinnehavare tror att speciella hänsyn ska tas till just dem som vanligt. Detta kommer dock inte att ske denna gång. Priserna kommer att sjunka och det är någonting Regering och Riksbank ser som positivt vilket kan chockera vissa.

Alla i tråden sa samma sak inför covid. Ingen kommer bailas ut nu är det kört. Vi vet alla vad som hände.

Staten är inte betjänt av att konsumtionen dör totalt.
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Men intr alls lika många som i vanliga fall. Många flyttar för att byta upp sig utan att det är direkt nödvändigt.
Dock är det de nödvändiga flyttarna/försäljningarna som skapar statistiken och statistiken kommer att visa på sjunkande priser vilket kommer att styra köparnas betalningsvilja.
2022-05-23, 10:35
Medlem
Citat:
Ja
Det innebär att inflationsbekämpningen är det allt övergripande målet. Det innebär höjda räntor från RB och absolut inga åtgärder från finanspolitiken som motverkar detta, såsom stimulanser för låntagarna
2022-05-23, 10:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Alla i tråden sa samma sak inför covid. Ingen kommer bailas ut nu är det kört. Vi vet alla vad som hände.

Nu är iofs inte ett svenskt boprisras en internationell kris likt Covid.
De flesta bedömare verkar vara överens om att svenska staten och stater runt om i världen överreagerade under Covid gällande ekonomiska stimulanser.
2022-05-23, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Som jag nyligen uppmärksammade så var snitträntan hos Skandia 1.22% i April.
Hur är det högre?
Vad fan tittar du på? 3-månaders? Hur är det relevant
2022-05-23, 10:37
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
I år verkar dock det inte bli några höga centrala löneökningar.
Sen så driver löneökningar inflationen i sig, vilket gör att varken fack eller arbetsgivare kommer vilja höja mer än absolut nödvändigt.
Sjunkande reallöner de närmaste två åren.

Det är klart att det blir reallönesänkningar framöver men 3-4% nominella löneökningar skulle ju innebära reallönesänkningar!

Så jag tror på något av en real bostadskrasch men inte nominellt.
2022-05-23, 10:38
Medlem
Citat:

Inte totalt nej men bostadspriserna ska ner
2022-05-23, 10:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det är klart att det blir reallönesänkningar framöver men 3-4% nominella löneökningar skulle ju innebära det också!

Så jag tror på något av en real bostadskrasch men inte nominellt.
Du tror således på stillastående priser eller något stigande priser? Lycka till, vi kommer ha boprisfall både nominellt och ännu mer realt. Men visst, vi slipper antagligen en nedgång på 50 % pga nominellt stigande löner.
Dock är 35 % i nedgång ingen omöjlighet om det vill sig illa.
Mitt 15 miljoners exempel kanske inte stannar på 12 miljoner utan bottnar på 10 milj. För den som köpte för 6 milj är det ändå en fin utveckling, för den som köpte för 12 milj eller 13 milj inte lika kul.
2022-05-23, 10:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vad har detta med höjda räntor att göra?
När räntan stiger så minskar förväntade vinster och börskurserna minskar.

Citat:
Påverkas inte? Hur tänker du nu? Du vet att man har mindre pengar att röra sig med om man måste amortera jämfört med om man inte måste det. Jävla stolle.

Varför skulle man ens överväga att ta bort amorteringskravet. Det är ju helt ologiskt.
Amorteringskravet finns för att lån/lön skall minska över tiden. Ned till att lånet är 50% av tillgångens marknadsvärde.

Stiger nu inflationen så gör den jobbet. Den kommer sänka lån/lön. Och då är det bara enfaldigt att ha ett amorteringskrav ovanpå detta.
Men det finns ingen anledning för FI att agera förrän nominella löner drar iväg.

Citat:
Du verkar inte inse att sänkta bostadspriser är något önskvärt. Av Riksbanken, Finansinspektionen, Regeringen.
Varför skulle dom vilja att bostadspriserna sänks. Att bostadspriserna är där dom är beror på produktionskostnad och preferens för adress.
Hade staten velat göra något hade man lindrat pålagorna på produktionskostnaden för länge sedan.
Preferens för adress är inget som staten rår på.

Du bär på för mycket fantasier.
2022-05-23, 10:50
Medlem
Citat:

Staten ägs av individer (eftersom Sverige saknar governance/reglering av staten), och är alltså betjänt av att bli rika som individer. Detta kan sekundärt uppnås genom att staten skaffar sig makt över ett fungerande samhälle. Kopplingen till konsumtion är rätt långsökt, alltså. Däremot är det en trevlig modell att visa för dig om man vill ta dina pengar via exempelvis lägre ränta än inflation.

Problemet med covid, post covid och alla andra krascher är att vi inte vet så mycket om framtiden. Om nuvarande ekonomiska kris leder till svält kan jag garantera att ingen kommer betala ett skit för att köpa upp föreningarnas skulder. Men vi vet absolut inte att nuvarande kris kommer leda oss till utbredd svält.

Vad vi vet är att staten kommer baila ut sig själv. Vad, utanför staten, som hakar på via serendipity är svårare att säga.
2022-05-23, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dock är det de nödvändiga flyttarna/försäljningarna som skapar statistiken och statistiken kommer att visa på sjunkande priser vilket kommer att styra köparnas betalningsvilja.

Och jag har sagt att jag tror priserna sjunker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in