2022-05-23, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det var Palmes regering som terrorstämplade pkk i Sverige.

Ja, alla minns väl PKK-spåret som togs upp i början efter Olof Palme-mordet. Man trodde PKK varit inblandad i mordet på Olof Palme. Sverige såg väl redan då på PKK som.en terrororganisation.
Senast redigerad av Tissetiss 2022-05-23 kl. 10:38.
Citera
2022-05-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Finland har inte Ann Linde som verkar försöka sänka Sveriges anseende så mycket det bara går. Jag ser därför att de har en större chans på den diplomatiska arenan.

Det jag sett och hört av Ann Linde är pinsamt dåligt. Det sensate ang Nato och Turkiet då hon sa typ "vi pratar minnsan med större aktörer än er Turkar" kan knappas vara på sidan ett i förhandlingsboken.
Citera
2022-05-23, 10:37
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Det är punkten "de baltiska staterna" som är grejen dock. Titta på en karta, hitta Gotland, fundera hur Nato skulle kunna hjälpa ett Estland som invaderas och ockuperas av Ryssland, läs lite om Kkrvas krigsspel om detta scenario, och återkom.

Det där är ett av de mest kända scenarioerna och jag tillåter mig att tvivla på att ens turkarna och kurderna i tråden är omedvetna om det.

Poängen en annan: Det finns ingen anledning att skita på sig som svenskarna i tråden likt Alex Schulman gör. Sommarstugan på Gotland är säker.

Det finns mycket som ryssen hellre vill ha och därför prioriterar högre.
Citera
2022-05-23, 10:38
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
I syrien fick inte kurder bli medborgare förut visste du de? alla kurder som var medborgare i syrien fick sina medborgarskap indragna (detta var innan pkk fanns) och kunde på så sätt inte längre äga land, I irak dödades mellan 100,000-185,000 kurder av saddam hussein, 300,000 kurder som var shia och bodde utanför "kurdistan" vid ställen så som baghdad fick alla sina ägodelar konfiskerade och skickade på dödsmarscher till Iran.
ca 250,000 kurder blev konfiskerade av sina hem i oljerika staden kirkuk under saddam hussein då han flyttade in araber i deras hem så att han kunde ha ett starkare grepp runt om staden.
I iran bara för någon månad sen blev en kurdisk kvinna dömd till 5 års fängelse för att ha lärt barnen i sin by att tala och skriva på kurdiska.

Turkiet har så lång historia av förtryck på minoriteter i landet att jag inte ens orkar skriva ner det men de är bara att läsa:https://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_of_Kurdish_people_in_Turkey

Vad har dessa länder gett oss? 2011 lämnade syriens regering de kurdiska områdena att bli uppätna av isis, Skulle de bara vänta på att bli dödade? Hade sverige blivit anfallet av ryssland och militären övergav norrland förväntar du då dig att norrländarna bara sitter på sina arslen och väntar in döden?
Dessutom försvarade inte kurderna i Syrien bara sig själva mot IS utan även kristna och andra, YPG har det bästa och mest sekulära styret i hela mellanöstern, i de områden de kontrollerar.
Senast redigerad av Eurypterida 2022-05-23 kl. 10:41.
Citera
2022-05-23, 10:39
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Ärligt talat tror jag att USA och Storbritannien är överens om att Turkiet stänger dörren för Sveriges NATO-ansökan.

Turkiet må vara en tung medlem av Nato men gör inte någonting själv utan godkännande från USA och Storbritannien.

För Sveriges del kan man fortsätta leva i skuggan av Palme och stödja marxister och terrorister med både pengar och vapen och byta ut sin befolkning här hemma i Sverige samt drömma om en svunnen tid.

Ett rena rama undergångsrecept.

Jag förstår i så fall inte varför Turkiet väntade med sin avsky mot Sverige till efter att dom var positiva i samband med sonderingarna runt den 20 April.

Med all säkerhet har Sverige samtalat med Turkiets utrikesminister i samband med sonderingarna. En sådan här fråga diskuterar man inte med vem som helst. Och självklart måste Erdogan har fått all information på ett tidigt stadium, så jävla upptagen är han inte.

Nej, det här handlar om Erdogans återvalskampanj.
Citera
2022-05-23, 10:40
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Det jag sett och hört av Ann Linde är pinsamt dåligt. Det sensate ang Nato och Turkiet då hon sa typ "vi pratar minnsan med större aktörer än er Turkar" kan knappas vara på sidan ett i förhandlingsboken.
Det jag sett av turkarna är femtielva gånger värre än Ann Linde, de gapar och skriker som om det funkar, dumma turkar!
Citera
2022-05-23, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
CHP och BDP å så en hel drös andra bokstavskombinationer Hur många olika grenar av PKK finns det egentligen? Vad menar hon med våra 2 partier?
CHP är det största opposition paritet i turkiet aka ataturks parti, De kommer antagligen vinna valet nästa år emot erdogans parti AKP.

BDP är ett kurdiskt parti som gjordes olagligt för väldigt längesen i turkiet
Citera
2022-05-23, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad får dig att tro att USA och UK är överens med Turkiet om att stänga dörren för Sveriges NATO-ansökan? Tongångarna har varit precis tvärtom från USA och UK den senaste veckan.
Turkiet har vetorätt mot nya medlemmar, liksom varje annat medlemsland, men vi vet redan att du vägrar begripa vad det unnebär.

Synd att Erdogan pinkade på din parad, va?
Citera
2022-05-23, 10:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Jag förstår att USA inte vill lägga sina tassar i blöt. De har fått mycket kritik för att de gjort det förut.

Men nu är det de som äger problemen som får lösa sina problem tillsammans. Sverige och Turkiet.

Vad jag förstår är Erdogan inte bara arg på Sverige egentligen. Sverige har i princip samma hållning som de andra EU-länderna som också är Nato- medlemmar.

Men de andra EU- länderna är redan med i Nato. Därför får Sverige ta emot passningen.
Ungefär så, ja. Och nu är det upp till Sverige att reda ut den här härvan, inklusive vapenembargot och lite annat smått och gott. Bli inte förvånad nu om Erdoğan inte skulle nöja sig med de krav han hittills presenterat!
Citera
2022-05-23, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ungefär så, ja. Och nu är det upp till Sverige att reda ut den här härvan, inklusive vapenembargot och lite annat smått och gott. Bli inte förvånad nu om Erdoğan inte skulle nöja sig med de krav han hittills presenterat!
Han förutskickade redan från början, då han släppte PKK-kortet, att han hade fler krav i bakfickan men att de skulle presenteras efterhand. Kravet att Sverige bannlyser YPG m fl var bara "to begin with"...

Det här lär dra ut på tiden.
Citera
2022-05-23, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
Jag förstår i så fall inte varför Turkiet väntade med sin avsky mot Sverige till efter att dom var positiva i samband med sonderingarna runt den 20 April.

Med all säkerhet har Sverige samtalat med Turkiets utrikesminister i samband med sonderingarna. En sådan här fråga diskuterar man inte med vem som helst. Och självklart måste Erdogan har fått all information på ett tidigt stadium, så jävla upptagen är han inte.

Nej, det här handlar om Erdogans återvalskampanj.

Det brukar vara heta i politiken att säga är inte som att göra.

Vem minns inte grisen Göran Perssons klassiska nej svar?
Citera
2022-05-23, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Han förutskickade redan från början, då han släppte PKK-kortet, att han hade fler krav i bakfickan men att de skulle presenteras efterhand. Kravet att Sverige bannlyser YPG m fl var bara "to begin with"...

Det här lär dra ut på tiden.
Några av hans krav är inte ens riktade mot sverige vilket vissa inte har förstått, Erdogan har även krävt att USA utlämnar Fetullah Gulen från amerika vilket ALDRIG kommer att hända. Erdogan kommer antigen ångra sig och släppa in oss eller inte och det beror bara på vilket parti som kommer ge han mest pengar och vapen
är det Ryssland blir det inge nato och är det USA blir det Nato
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in