2022-05-23, 09:20
  #5461
Medlem
doncroces avatar
Vilken framsida på Afftonbladet, 3 bilder, Maggan och Erdogan, och så i mitten en PKK medlem och flaggan med röd stjärna.
Citat:
PKK:s uppmaning till Sverige: Vik er inte för Erdogan

Blivit kugge i spelet mellan om vår Nato-ansökan.
En terrorstämplad gerillagrupps ord väger tungt i den svenska säkerhetspolitiken.
Sverige anno 2022.
__________________
Senast redigerad av doncroce 2022-05-23 kl. 09:52.
Citera
2022-05-23, 09:33
  #5462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Finland går nog hellre med i NATO än bildar en allians med Sverige.

Erdogan har krävt utlämning av 6st kurder från Finland. Han har inte pratat om att finnarna skulle skydda terrorister eller stödja terrorister utomlands.

Jag hoppas ändå på att både finnarna och svenskarna röstar med fötterna och glömmer Turkiet som semesterland för en låååång tid framöver.

Varför ska man inte åka på semester till Turkiet? Förstår verkligen inte? För att de vill få terrorister utlämnade, eller vadå?
Citera
2022-05-23, 09:35
  #5463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
Jag vet att det absolut inte finns något hot, hur hade ett terror attentat hjälpt pkks image i sverige? det hade ju bara skapat mer hat emot dem. Månads avgiften är inte heller sann. det som är sant är att pkk har finansierat butiker och företag i utbyte mot en procentuell vinst. Ifall du kommer till sverige är det svårt att få lån, pkk lånar pengar till dig och du ger en procent av din vinst i utbyte. sen vet jag inte hur aktuellt detta är just nu och om det fortfarande händer i sverige men du har rätt om att det hände på 80-2000 talet. Min farsa har också ägt butik innan och han blev aldrig utpressad på några pengar

PKK går ut på att kriga, och påstår sig vara "förtryckta" - av alla. Syrien, Irak, Turkiet och Iran. Trots att de fått så mycket vill de bara ha mer och mer och blir aldrig nöjda. Tydligen är de förtryckta för att dessa länder inte villkorslöst ger dem stora delar av sina länder.
Citera
2022-05-23, 09:46
  #5464
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Tror luften gått ur Natofrågan en hel.del. Redan nu är det en rejäl prestigeförlust för regeringen. Om Turkiet till slut låter oss att gå med på nåder lär det inte hellrer se så bra ut. Ingen champagne och röda mattor den här gången. Däremot lär Natofrågan påverka valet om det drar ut på tiden.

Vad jag inte begriper med Turkiet eller så är jag inte tillräckligt insatt är varför de bråkar så intensivt nu. De verkar besatta av kurdfrågan. Borde man inte hört en massa om att de vill terrorklassa YPG och få folk utlämnade till höger o vänster redan innan Sverige ville gå med i Nato?

Visste inte ens om att det var en konflikt mellan Sverige och Turkiet. Eller är det så enkelt att de väntat och tar chansen nu? Tycker man borde hört lite mer tidigare.

Vad ska de göra. Fortsätta att enfaldigt kalla alla för Putinister och Kremls nyttiga idioter om man är emot detta medlemskap? Vem bryr sig längre. Dessutom lär nejsidan växa med tid.
Ja, luften tycks gå ur Nato-frågan. När det fortfarande skrivs något i pressen handlar det bara om Turkiet, Erdoğan, Turkiet, Erdoğan.

Jag tror helt enkelt att turkarna varit smarta och vilat på avtryckaren. De har haft is i magen — till skillnad från Sveriges regering, som ju dessutom lyckats förvärra allting efter att detta seglade upp. Obeslutsamhet och allmän tafflighet har präglat det svenska agerandet. Hur var det: ville man att USA skulle sköta förhandlingarna åt Sverige? För att det i vilket fall som helst är USA som Erdoğan vill försöka dra nytta av? I så fall är kurdfrågan rätt så sekundär med tanke på att USA också stött och stöder YPG.

Pinsamt, pinsamt. Jag tycker mig redan ha märkt att många svenskar svänger igen och tror också att nej-sidan lär växa när detta drar ut på tiden. Frågan är om det är löst till årsskiftet.
Citera
2022-05-23, 09:48
  #5465
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Vilken framsida på Afftonbladet, 3 bilder, Maggan och Erdogan, och så i mitten en PKK medlem och flaggan med röd stjärna.
[/b]
En terrorstämplad gerillagrupps ord väger tungt i den svenska säkerhetspolitiken.
Sverige anno 2022.

Nu borde Maggan passa på att åka till fjällen i norra Irak och träffa PKK:s talesperson Zorgan Hiwa och kanske till och med kan Maggan åka skidor om det finns någon snö kvar där.

Det skulle faktiskt glädja en del riksdagsledamöter som har kopplingar till PKK.

Zorgan, som gissningsvis talar nynorska, har tydligen intervjuats per telefon från en "militärbas" i Qandil-bergen i norra Irak, som Aftonbladet skriver om det i dag.
Citera
2022-05-23, 10:09
  #5466
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, luften tycks gå ur Nato-frågan. När det fortfarande skrivs något i pressen handlar det bara om Turkiet, Erdoğan, Turkiet, Erdoğan.

Jag tror helt enkelt att turkarna varit smarta och vilat på avtryckaren. De har haft is i magen — till skillnad från Sveriges regering, som ju dessutom lyckats förvärra allting efter att detta seglade upp. Obeslutsamhet och allmän tafflighet har präglat det svenska agerandet. Hur var det: ville man att USA skulle sköta förhandlingarna åt Sverige? För att det i vilket fall som helst är USA som Erdoğan vill försöka dra nytta av? I så fall är kurdfrågan rätt så sekundär med tanke på att USA också stött och stöder YPG.

Pinsamt, pinsamt. Jag tycker mig redan ha märkt att många svenskar svänger igen och tror också att nej-sidan lär växa när detta drar ut på tiden. Frågan är om det är löst till årsskiftet.


Ärligt talat tror jag att USA och Storbritannien är överens om att Turkiet stänger dörren för Sveriges NATO-ansökan.

Turkiet må vara en tung medlem av Nato men gör inte någonting själv utan godkännande från USA och Storbritannien.

För Sveriges del kan man fortsätta leva i skuggan av Palme och stödja marxister och terrorister med både pengar och vapen och byta ut sin befolkning här hemma i Sverige samt drömma om en svunnen tid.

Ett rena rama undergångsrecept.
__________________
Senast redigerad av Shageki 2022-05-23 kl. 10:12.
Citera
2022-05-23, 10:20
  #5467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Han måste ju vara drömperson att intervjua, hör aldrig nåt från honom..så Nairobi sålde honom men inte Grekland..vad kan man säga om det
Finns en intervju på youtube om du är intresserad,
Ja jo vad kan man säga, grekland har alltid varit en stark supporter av pkk och har även tränat gerilla fighters i grekland vilket är ganska intressant, samtidigt så försöker turkiet slå på sverige men jaja folk i denna tråd är ju så mentalt inkapabla att de tror Erdogan faktiskt bryr sig så mycket och inte bara förhandla.

Samma med ypg i syrien, Turkiet bombar 52 byar under EN vecka, ypg bombar tillbaka en militär bas i turk kontrollerat område i syrien och turkiet gråter i media om att terrorister har attackerat dem
Citera
2022-05-23, 10:21
  #5468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Ärligt talat tror jag att USA och Storbritannien är överens om att Turkiet stänger dörren för Sveriges NATO-ansökan.

Turkiet må vara en tung medlem av Nato men gör inte någonting själv utan godkännande från USA och Storbritannien.

För Sveriges del kan man fortsätta leva i skuggan av Palme och stödja marxister och terrorister med både pengar och vapen och byta ut sin befolkning här hemma i Sverige samt drömma om en svunnen tid.

Ett rena rama undergångsrecept.

Vad får dig att tro att USA och UK är överens med Turkiet om att stänga dörren för Sveriges NATO-ansökan? Tongångarna har varit precis tvärtom från USA och UK den senaste veckan.
Citera
2022-05-23, 10:23
  #5469
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Ärligt talat tror jag att USA och Storbritannien är överens om att Turkiet stänger dörren för Sveriges NATO-ansökan.

Turkiet må vara en tung medlem av Nato men gör inte någonting själv utan godkännande från USA och Storbritannien.

För Sveriges del kan man fortsätta leva i skuggan av Palme och stödja marxister och terrorister med både pengar och vapen och byta ut sin befolkning här hemma i Sverige samt drömma om en svunnen tid.

Ett rena rama undergångsrecept.
Naaaeee, tror du? Jag tänker snarare att USA och Storbritannien överlåter åt Sverige att försöka lösa detta med Turkiet, vilket bör kunna bli väldigt svårt. Senaste budet från Washingtons var väl till och med att det inte är USA:s uppgift att ta på sig det. Man måste ju tänka på att det inte är som att någonting står och faller med Sveriges ansökan för Nato:s del. Som vanligt är det antagligen den svenska regeringen som misstolkat välvilliga uttalanden och typ "moraliskt stöd" till Sveriges fördel — samt överskattat vårt lands betydelse.
Citera
2022-05-23, 10:26
  #5470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
PKK går ut på att kriga, och påstår sig vara "förtryckta" - av alla. Syrien, Irak, Turkiet och Iran. Trots att de fått så mycket vill de bara ha mer och mer och blir aldrig nöjda. Tydligen är de förtryckta för att dessa länder inte villkorslöst ger dem stora delar av sina länder.
I syrien fick inte kurder bli medborgare förut visste du de? alla kurder som var medborgare i syrien fick sina medborgarskap indragna (detta var innan pkk fanns) och kunde på så sätt inte längre äga land, I irak dödades mellan 100,000-185,000 kurder av saddam hussein, 300,000 kurder som var shia och bodde utanför "kurdistan" vid ställen så som baghdad fick alla sina ägodelar konfiskerade och skickade på dödsmarscher till Iran.
ca 250,000 kurder blev konfiskerade av sina hem i oljerika staden kirkuk under saddam hussein då han flyttade in araber i deras hem så att han kunde ha ett starkare grepp runt om staden.
I iran bara för någon månad sen blev en kurdisk kvinna dömd till 5 års fängelse för att ha lärt barnen i sin by att tala och skriva på kurdiska.

Turkiet har så lång historia av förtryck på minoriteter i landet att jag inte ens orkar skriva ner det men de är bara att läsa:https://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_of_Kurdish_people_in_Turkey

Vad har dessa länder gett oss? 2011 lämnade syriens regering de kurdiska områdena att bli uppätna av isis, Skulle de bara vänta på att bli dödade? Hade sverige blivit anfallet av ryssland och militären övergav norrland förväntar du då dig att norrländarna bara sitter på sina arslen och väntar in döden?
Citera
2022-05-23, 10:26
  #5471
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, luften tycks gå ur Nato-frågan. När det fortfarande skrivs något i pressen handlar det bara om Turkiet, Erdoğan, Turkiet, Erdoğan.

Jag tror helt enkelt att turkarna varit smarta och vilat på avtryckaren. De har haft is i magen — till skillnad från Sveriges regering, som ju dessutom lyckats förvärra allting efter att detta seglade upp. Obeslutsamhet och allmän tafflighet har präglat det svenska agerandet. Hur var det: ville man att USA skulle sköta förhandlingarna åt Sverige? För att det i vilket fall som helst är USA som Erdoğan vill försöka dra nytta av? I så fall är kurdfrågan rätt så sekundär med tanke på att USA också stött och stöder YPG.

Pinsamt, pinsamt. Jag tycker mig redan ha märkt att många svenskar svänger igen och tror också att nej-sidan lär växa när detta drar ut på tiden. Frågan är om det är löst till årsskiftet.

Jag förstår att USA inte vill lägga sina tassar i blöt. De har fått mycket kritik för att de gjort det förut.

Men nu är det de som äger problemen som får lösa sina problem tillsammans. Sverige och Turkiet.

Vad jag förstår är Erdogan inte bara arg på Sverige egentligen. Sverige har i princip samma hållning som de andra EU-länderna som också är Nato- medlemmar.

Men de andra EU- länderna är redan med i Nato. Därför får Sverige ta emot passningen.
__________________
Senast redigerad av Tissetiss 2022-05-23 kl. 10:29.
Citera
2022-05-23, 10:28
  #5472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Ärligt talat tror jag att USA och Storbritannien är överens om att Turkiet stänger dörren för Sveriges NATO-ansökan.

Turkiet må vara en tung medlem av Nato men gör inte någonting själv utan godkännande från USA och Storbritannien.

För Sveriges del kan man fortsätta leva i skuggan av Palme och stödja marxister och terrorister med både pengar och vapen och byta ut sin befolkning här hemma i Sverige samt drömma om en svunnen tid.

Ett rena rama undergångsrecept.

Det var Palmes regering som terrorstämplade pkk i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in