2022-05-21, 22:14
Medlem
HeyHumphreys avatar
Låt säga att man vill börja om från scratch i ett annat europeiskt land med företagande och knegande. Vilket ställe kan, som svensk och i dessa tider vara smidigast att komma in i?

Faktorerna är såklart språk, byråkrati/respektive skattemyndighet, skattetryck, allmän klimat för småföretagande, EU, population av svenskar (möjliga kunder) osv, osv.

Begränsat kapital så en stor faktor är hur enkelt och lönsamt det är att skaffa kneg vid sidan om.

Har varit företagare i Sverige ett tag men börjar bli trött på byråkratin, alla prishöjningar (är det samma i hela Europa?)... Befinner mig också i ett läge för jag för en gång skull har möjlighet att utforska ett annat land om ekonomin funkar.

Tänker i första hand Danmark, Norge, Tyskland (språket dock...), Spanien. Även UK och Frankrike kan vara intressesant.
Citera
2022-05-21, 22:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyHumphrey
Låt säga att man vill börja om från scratch i ett annat europeiskt land med företagande och knegande. Vilket ställe kan, som svensk och i dessa tider vara smidigast att komma in i?

Faktorerna är såklart språk, byråkrati/respektive skattemyndighet, skattetryck, allmän klimat för småföretagande, EU, population av svenskar (möjliga kunder) osv, osv.

Begränsat kapital så en stor faktor är hur enkelt och lönsamt det är att skaffa kneg vid sidan om.

Har varit företagare i Sverige ett tag men börjar bli trött på byråkratin, alla prishöjningar (är det samma i hela Europa?)... Befinner mig också i ett läge för jag för en gång skull har möjlighet att utforska ett annat land om ekonomin funkar.

Tänker i första hand Danmark, Norge, Tyskland (språket dock...), Spanien. Även UK och Frankrike kan vara intressesant.

Irland verkar vara väldigt populärt att starta företag i. Låga skatter etc. etc.
Citera
2022-05-21, 22:26
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Är det rörpularfirma du tänkt starta eller vad? Val av land beror trots allt på vilken typ av verksamhet du tänkt bedriva.
Citera
2022-05-21, 22:26
Medlem
HeyHumphreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Irland verkar vara väldigt populärt att starta företag i. Låga skatter etc. etc.
Ja sant. Värt att kolla upp.
Citera
2022-05-21, 22:28
Medlem
HeyHumphreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Är det rörpularfirma du tänkt starta eller vad? Val av land beror trots allt på vilken typ av verksamhet du tänkt bedriva.
Helt rätt. Ska sägas att jag jobbar inom bygg mestadels men har även sysslat med försäljning/e-handel.

Tänker att det är mest rakt på att starta inom servicefirmor typ.. städ, bygg osv.
Citera
2022-05-21, 22:33
Bannlyst
Norge så klart. Finns massor med lediga jobb och svenskar har ett bra rykte. Go for it!
Citera
2022-05-21, 22:34
Medlem
HeyHumphreys avatar
De flera EU-länder bombaderas nu med immigranter som lastar trycket på snabba och enkla jobb. Där måste väl Norge ha en fördel? Men å andra sidan blir det omvänt när/om man själv ska anställa.
Citera
2022-05-21, 23:42
Medlem
Irland helt klart!
Citera
2022-05-22, 14:28
Medlem
Nochillss avatar
Irland e ju snordyrt både att bo och leva i har jag hört(!)

Jag är Expat i Estland och skattetrycket ligger på 20 procent här.
Citera
2022-05-22, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Irland e ju snordyrt både att bo och leva i har jag hört(!)

Jag är Expat i Estland och skattetrycket ligger på 20 procent här.

Beror väl på. Har man en bra inkomst så är det inte så dyrt. Det är ju mestadels i städerna det är dyrt. Och det är fan hopplöst att hitta någonstans att bo. Men man kan ju bo en bit utanför stan. Lite beroende på vad man ska jobba med.
Citera
2022-06-26, 07:33
Medlem
Nochillss avatar
TS, vilket land blev det för dig här med dina företagaridéer?

Det måste ju vara grymt svårt att starta upp en verksamhet i tex Frankrike om du inte talar språket.
Citera
2023-11-12, 14:05
Medlem
Den här tråden blev kort! Förväntade mig en massa olika svar här när jag hittade tråden via Google.

Så jag kör väl en bump här och vill höra fler åsikter om vilket land som är bäst att starta företag i. Började googla på detta efter jag läste Rumänien-tråden som var inspirerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in