2022-05-22, 13:11
Medlem
raskenss avatar
Är det någon som sett något mer om den förstörda pontonbron i går?
Citera
2022-05-22, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Din jämförelse blir ganska skev då Tyskar och Ryssar inte har samma ursprung, men det har Ukrainare och Ryssar. Sen kan man diskutera relevansen i detta, men det är ändå olika jämförelser.

Ett gemensamt ursprung saknar helt betydelse. Det är fortfarande folksrättsvidrigt och olagligt agerande av din favoritnation.
Citera
2022-05-22, 13:13
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Då då gäller inte gränser alltså, är det upp till vilket land som helst att välja var man lägger sig i och går in i ett grannland?
Nationen är folket, inte landytan eller staten. Ukrainska nationalister får nöja sig med de som vill vara en del av deras nation och låta de andra vara ifred.
Citera
2022-05-22, 13:13
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR) har hittills registrerat 8189 civila förluster, 3838 döda och 4351 skadade
https://www.ohchr.org/en/news/2022/05/ukraine-civilian-casualty-update-20-may-2022

Senaste uppdateringen från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden
https://t.me/s/mod_russia
https://vk.com/mil
https://vk.com/wall-133441491_753802
174 flygplan
125 helikoptrar
977 drönare
317 Luftvärnssystem, S-300, Buk M-1, Osa
3198 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
408 MLRS raketartillerifordon
1622 fältartilleri och granatkastare
3077 enheter av speciella militära fordon.

Senaste uppdateringen från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/322008136778312
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
29050 Personal / Personer
1285 Pansarvagnar
3141 Bepansrade stridsfordon / APV
599 Artillerisystem
201 MLRS raketartillerifordon
93 Luftvärns system
204 Flygplan
170 Helikoptrar
470 UAV operativ-taktisk nivå
107 Kryssningsrobotar
13 Fartyg / båtar / kutter
2194 Fordon / Bränsletankar
43 Specialutrustning

Tidigare rapporteringar
2022-05-21
2022-05-20
2022-05-19
2022-05-18
2022-05-17
2022-05-16

Vi får sannolikt fira 30000döda-ryssar-jubileum till veckan,
Citera
2022-05-22, 13:14
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Just det, och det är det jag gör.

Jag ser inte att folket har fått säga sitt i ett fritt val.

Vals legitimitet och rättsäkerhet går alltid diskutera, det görs även i Sverige. Ett val kan aldrig bli 100% tillförlitligt, på sin höjd nära. Det har förekommit anomaliteter även i svensk valhistoria. Väger man samman oberoende undersökningar med de folkomröstningar som hållits i Krim skulle jag ändå säga att majoriteten är för en autonom region i Krim som en del av den ryska federationen. Att hävda annat vore bara befängt. Men det är ju såklart på modet att ogiltighetsförklara val som inte passar in i ens egen politiska agenda. Samma sak gällde i Katalonien när EU utan betänkligheter lät Spanien ogiltighetsförklara hela processen per automatik och var okej med att de arresterade försök till genomförande av folkomröstningar. I båda dessa fall låtsas man som ingenting från EU-håll. Och detta är ett väldigt stort problem EU vill ju såklart hålla en enhetlig fasad och där även gärna inkludera Ukraina i förlängningen.
Senast redigerad av OlleLiss 2022-05-22 kl. 13:16.
Citera
2022-05-22, 13:16
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Så om Danmark väljer att stötta en skånsk frihetsrörelse är det ok?

Personligen anser jag att det är OK så länge som det sker med fredliga medel. Jag tycker det är OK att vi (Sverige, EU, USA) gav medel till NGOer för demokrati i Ryssland, Ukraina, m fl ställen - trots att det var i opposition som krävde mer frihet än vad som finns i landet. Jag tycker också det var OK att Sovjetunionen stöttade kommunistiska partier i väst. Sån är ideologiers kamp, alternativet att förbjuda sånt är värre, det leder till totalitarism. Jag har själv arbetat med sådana saker i icke-demokratiska länder.

Gränsen för mig går när man börjar stödja icke-demokratiska krafter. Jag är också skeptisk till att använda militära medel för att stödja demokratiska krafter. För det har sjukt dåligt track record.

Vad tycker du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det är folkviljan i de berörda områdena som väger tyngst. Delar av ett land ska inte behöva leva som gisslan till andra delar av landet. Vill man som land behålla sin befolkning så får man lov att sköta sig. Det har inte Ukraina gjort. Det var mer eller mindre en failed state efter statskuppen 2014 och föremål för ekonomiska insatsplaner från IMF. Den nya regimen försökte förbjuda folk i östra Ukraina att tala ryska mm, plus alla våldsamheter.

Ukraina blev självständigt i början av 1990-talet och det var inga större problem tills att Putin fick makten och började planera för att införliva landet med Ryssland i en eller annan form. Janukovytj var en rysk marionett som hade sålt sig till Kreml.
Då han avsattes så insåg Putin att det inte skulle gå utan våld. Annekteringen av Krim och upproret i Donbass iscensattes. Ukraina var väl medvetna om att det troligen bara var början och att Ryssland förr eller senare skulle gå in. Därför har man byggt upp militären. I Donbass var man tvungen att möta våld med våld. Separatisterna hade övertagit delstatsparlamenten med vapenmakt.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Putins propagandist Margarita Simonjan, chefredaktör för statliga nyhetskanalen RT, hävdar att Ryssland hade kunnat erövra Ukraina på några timmar om de bara velat.

– Men vi genomför en militär specialoperation och av den anledningen inte ett krig, säger hon.

Invasionen av Ukraina inleddes för snart tre månader sedan.

– Om vi hade velat hade vi kunnat ta hand om Ukraina på inte bara några dagar, utan på några timmar. Men vi genomför en militär specialoperation och av den anledningen inte ett krig. Det är inte så ett krig genomförs. Vi... tycker synd om alla där. Det är det första. För det andra förstår vi att massor av folk, som hålls som gisslan, är på vår sida, säger Margarita Simonjan i inslaget.

https://www.expressen.se/nyheter/ryskt-utspel-kan-erovra--ukraina-pa-nagra-timmar/

Köper verkligen dom ryska invånarna såpass dålig propaganda?
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Fast hur är det all låta folkviljan styra när man som grannland går in och lägger sig i?

Ukraina skickade ju militär mot demonstranter, demokratiskt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Din jämförelse blir ganska skev då Tyskar och Ryssar inte har samma ursprung, men det har Ukrainare och Ryssar. Sen kan man diskutera relevansen i detta, men det är ändå olika jämförelser.

Ja Ryssar har till viss del gemensam historia med Ukraina , om man går tillbaka några steg i historien
kan man se att Ryssland mer eller mindre skapades som en avknoppning från Ukraina.
Det känns helt sjukt nu att dom som från början övergav moderlandet kommer tillbaka
för att kuva och ta kontrollen över sitt gamla moderland.
Citera
2022-05-22, 13:17
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ryssland har ingen laglig rätt att lägga sig i Ukrainas inre angelägenheter genom att invadera landet med militär.

Danskar i Malmö har lika lite rätt att begära stöd av dansk militär som ryssar i Donbass har att begära hjälp av rysk militär.
Förvisso men borde man inte använda samma måttstock när det gäller USA? Det görs dock inte och USA har aldrig drabbats av något liknande under alla deras krig de startat.
Citera
2022-05-22, 13:17
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Ja om tillräckligt många är med på det så bör folkviljan respekteras. Det har hållits omröstningar i dessa områden.
Då tycker jag vi kan ha folkomröstningar i Rysslands alla delrepubliker. Med alla etniciteter och Ryssland nya skräpstatus så finns det säkert folkvilja för självständighet om de får uttrycka sig fritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in