Citat:
Ursprungligen postat av
8978wxu642
Fernebo har gjort så i 15 år, han har alltid älskat olika katastrofscenarion.
Men det verkar inte som att viruset smittar vid kontakter av det normala slaget utan det krävs en hel del gnuggande av nakna kroppar för att man ska smittas.
Därför verkar det mest smitta inom grupper där man ligger med mycket främlingar och där afrikaner är accepterade.
Ja jag är intresserad av katastrofscenrion och jag har ofta haft rätt också. Vad var det jag skrev om Covid redan i ett tidigt skede? Kommer inte bli en katastrof eller utgöra nån jätterisk för enskilda, men att det kommer att påverka samhället, belasta sjukvården och kosta skitmycket.
Oavsett vilket:
Problemet med apkoppor är att folk resonerar som om det vore en könssjukdom eller en blodsmitta. Dvs att det skulle vara osmittbart vid andra former av fysisk kontakt än sex och så är det inte. Snarare är det som så att apkoppor aldrig tidigare har beskrivits som en sexuell smitta. Naturligtvis borde det väl vara som så att den redan tidigare har smittat så, men eftersom det inte finns beskrivet så har kopplingen till sex inte varit så stark. Nu ser vi däremot en omfattande sexuell smitta bland bögar, men för mig känns det lite optimistiskt att det ska stanna där eftersom det smittar på så många fler sätt. Tänk på att vid en allmän smittspridning så lär smittan nå vårdpersonal och den lär komma in i dagisverksamheter och liknande. Hur kul kommer det vara att gå på gym om man kan få apkoppor från maskinerna? Jag säger inte att det här kommer att bli en katastrof, men jag säger att det vore riktigt illa om man inte lyckas stoppa smittspridningen rätt snabbt. Då lär våra liv påverkas rätt mycket framöver.
Jag kan ju säga som så att jag tror inte att WHO har krismöten eller att UK snabbvaccinerar all vårdpersonal mot smittkoppor för att jag är överhysterisk på flashback...