2022-05-22, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Njae, kanske. Och garanterat inte länge till. Programmering kommer att bli det nya knegarjobbet tror jag.

Det är redan på väg att bli ett knegarjobb. Det finns hur många utbildningar som helst folk lär sig programmera på. Och massor av folk skolar om sig till programmerar genom dom. Lönerna är garanterat på väg ner. Lägg också till vi kommer få se många uppsägningar inom IT i år pga räntehöjningarna.
Citera
2022-05-22, 10:47
Moderator
Popesizes avatar
Off topic om könsskillnader raderat!
Håll er till topic.

// MOD
Citera
2022-05-22, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
I vilken värld lever man och vilka vanföreställningar har man om man betraktar programmeraryrket som något extra kompetenskrävande eller exklusivt? För 40 år sedan krävdes det lite mer av logiskt tänkande för att utveckla väl fungerande program till de processorer och annan hårdvara som hade olika form av begränsningar. Idag kan man nog jämföra de flesta "kodapor" som tillhörande vilken massproducerande yrkeskategori som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Håller med. Jag jobbar som programmerare i Norge och till skillnad från svenska programmerare har jag relativt bra lön, ca 80k per månad, men jag är bara en resurs, hårt hålld av scrum stand ups, jiras, och när det behövs skyfflas jag runt till att sitta och sätta färger på saker med css. Det är de otekniska cheferna som styr showen och bestämmer allt. Alla programmerare är utbytbara "resurser" som förväntas jobba där de behövs för dagen. Min enda makt är den jag har via relationer till produktchefer som även de har lite makt. 100% kodapa. Mitt intryck är att cheferna är chefer för att de är extroverta, socialt bekväma och graden av inkompetens i chefsskapet är hög.

Detta stämmer rätt bra idag. Jag har arbetat inom IT som programmerare, projektledare och lite olika former av chefer i ca 25 år. Det är väldigt stor skillnad idag på hur ett projekt går till och vilka som arbetar med det. För 20 år sen när man ville genomföra ett IT projekt så började man ofta med att utvärdera vilken teknik man vill ha och det var en uppgift i sig för en ingenjör som tog lite tid. Sedan fick en grupp ingenjörer sätta sig och jobba med detta ungefär samtidigt som de lärde sig mycket. I princip alla i gruppen var då civilingenjörer med en bred kompetens. Idag är det helt annorlunda och jag kan själv enkelt bestämma teknik för ett projekt på mycket kort tid bara genom att använda min erfarenhet och att läsa på lite. Sedan kan man alltid ta in ett gäng programmerare som är utbildade endast i den här tekniken och man kan följa en mall för ett typiskt projekt från start till mål. Det är extremt sällan det blir problemlösning på samma sätt som för 20 år sedan.

Allt är mycket enklare och billigare idag.
Citera
2022-05-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Du menar när globaliseringen påbörjas om ett par år, typ 1997...

Nä utan att det kommer alltid att finnas personer i asien som gör jobbet 100 gånger billigare och bättre.
Citera
2022-05-22, 11:05
Medlem
Plutonium-239s avatar
Får man inte lära sig programmering i grundskolan numera?

Klart att man inte läser några svårare saker då, men om man väljer att läsa vidare på högskola så kan man nog få bra lön. Men du hamnar inte i överklassen endast för du har pengar, den föds du in i.
Citera
2022-05-22, 11:08
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Programmerare har ju funnits sedan urminnes tider eller åtminstone sedan mitten på 1960-talet. Varför skulle det helt plötsligt betraktas som ett överklassyrke? Det är och har varit som vilket yrke som helst.
Efterfrågan. Digitaliseringen gör att en duktigt programmerare som dessutom kan innovation inom viss mån är att likställa som delägare/entreprenörer. De har väldigt bra förhandlingsläge. Däremot är det inte en binär titel utan en exponentiell trappa. Men de händer att programmerare utnyttjas och är underbetalda. Man får oftast dock den lönen man förtjänar. Vissa människor har bara svårt att klättra i arbetslivet och skapa kontakter.
Citera
2022-05-22, 11:12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är redan på väg att bli ett knegarjobb. Det finns hur många utbildningar som helst folk lär sig programmera på. Och massor av folk skolar om sig till programmerar genom dom. Lönerna är garanterat på väg ner. Lägg också till vi kommer få se många uppsägningar inom IT i år pga räntehöjningarna.
Det är ju lite det jag menar.
Citera
2022-05-22, 11:27
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortkastatkonto
Hej,

Såsom citattecknen i rubriken varnar om kommer detta vara en luddig trådstart eftersom jag inte riktigt kan sätta ord på vad jag åsyftar, men jag tänker ge det ett försök.

Min bild av de senaste tio årens arbetsmarknad är att IT-sektorn är den industri som växer absolut mest och att programmerare (som jag i denna tråd väljer att kalla personer som besitter kompetens som är nödvändig om än inte tillräcklig för att skapa en IT-produkt) har en särskilt god arbetsmarknad med hög lön, möjligheter till att byta arbetsgivare och goda förmåner samt möjlighet till hemarbete. Därtill är mitt intryck att programmerare är väldigt många till antalet (enligt SCB det vanligaste yrket bland män).

På grund av deras antal förefaller det rimligt att låta kalla dem för "klass" eller "grupp", och på grund av deras ekonomiska makt undrar jag också om inte de liksom tagit över ledartröjan från de ekonomer eller jurister man kanske sedan 70/80-talet förknippat med överklass. Jag tänker mig därför också att det i allt större utsträckning är programmerare som kommer sätta prägel på kulturen i det svenska samhället.

Vad tror vi detta kan få för effekter? Mitt intryck är ändå att programmerare skiljer sig från ekonomer i personlighet och "sätt".

Som sagt en luddig trådstart, men jag hoppas att det finns tillräckligt mycket av substans för att lägga an en riktning för en diskussion.
För mig är programmerare en töntklass. De väljs ut efter var blå personligheter, människor som är helt tragiska på interagera med människor. Uppskattar att 1/5 av dem lyckas med att få barn.

Att de skulle bli en överklass måste vara en av de sjukaste kommenterar jag sett på FB.
Citera
2022-05-22, 11:37
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Nä utan att det kommer alltid att finnas personer i asien som gör jobbet 100 gånger billigare och bättre.
Det är därför programmerare i Sverige har så låg lön...
Citera
2022-05-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
dummaste jag hört, ekonomer är en utraderad yrkestitel snart-

De som tjänar riktiga pengar är entreprenörer

För att svara på TS tes:

alla som läser 3 åriga kandidat utbildningar på högskola tillhör medelklassen per definition.

De som hör till överklassen är enligt mig De som sitter på stora tillgångar inget mer behövs man kan leta navelludd under dagarna men har man ändå trots det stora tillgångar som gör en ekonomiskt oberoende med en lyxig standard så rullar man enligt mig överklassen.

Sen finns det ju vissa som säger att överklassen är något man födds in i och inget man bara kan bli med pengar men jag tycker att ha mycket pengar borde göra så att man kan kvala in 😁
Citera
2022-05-22, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnish-Gypsy
Nej, i alla fall inte i Sverige.

Bara ekonomer (och jurister) tjänar pengar i Sverige.

Jurister tjänar väl inte så bra? Du behöver dels vara advokat och partner för att tjäna bra med pengar
Citera
2022-05-22, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
dummaste jag hört, ekonomer är en utraderad yrkestitel snart-

De som tjänar riktiga pengar är entreprenörer

För att svara på TS tes:

alla som läser 3 åriga kandidat utbildningar på högskola tillhör medelklassen per definition.

Det som skyddar ekonomer är att man ej lika lätt kan outsourca en ekonoms arbete till låglöneländer då vi har vårt egna system i Sverige med skatteregler etc jämfört med vissa andra jobb där man kanske ex ska programmera en apa hemsida ex det kan något lika gärna göra i Bangladesh än stockholm.

Det som hotar ekonomer jobb är AI men frågan är om inte AI hotar de flesta datortomografi som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in