• 4
  • 5
2022-05-20, 23:41
Medlem
Hovslättsmannens avatar
"Missbruksstämpel" är ett uttryck lånat från sociologin (den sk stämplingsteorin). Det är alltså inte fråga om en faktiskt stämpel, eller ens en hemlig kod i journalen. Det som avses är att det helt enkelt framgår i journal att du har ett missbruksproblem.
Många upplever sig som "stämplade" bara genom det faktum att det faktiska förloppet vid ett vårdbesök återges i journal (typ "Janne kommer till akuten med buksmärtor och kräver Ketogan. Vi hittar inget fel på Janne och skickar hem honom igen"). Det är ofta lite av en projicering, eftersom det är Jannes beteende på akuten som visar att han att han missbruksproblem, snarare än vårdpersonalens bedömning eller eventuell journalanteckning.
Citera
2022-05-21, 08:51
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azizziz
Jag fick åka ambulans in till akuten då jag fick ett EP-anfall på tramadol, erkände att jag tagit tram och blev hänvisade till beroende-enheten för att lämna prover för att behålla mitt körkort. Var inte torsk på tram utan det var en engångshändelse, vilket jag sa till personen på enheten.

Fick lämna prover i 6 månader och alla vara givetvis negativa. Så jag antar att jag är stämplad som missbrukare(?) inom vården. Oroar mig inte så mycket för att inte få ut tunga mediciner utan är mer oroad för att man ska på förhand på dömd av vården och bli sedd ner på, vilket kan göra att man inte får den vård man behöver.

Är detta något som jag behöver oroa mig för? Fick dessutom lämna ett urinprov när jag tog kontakt med psykatrin ungefär ett år efter händelse, som också var negativt.

Som tidigare nämnts så är det ingenting som står uttryckligen någonstans i dina journaler, men om en vårdgivare frågar om de får ta del av dina journaler och du säger ja så kommer de kunna se att du varit på akuten för EP och att orsaken var tramadol. Du har dock möjligheten att neka vårdgivare att ta del av dina journaler. Sen tycker ju jag personligen att det är olyckligt att man behöver både lämna och framförallt bekosta prover för att få behålla körkortet, det bör ju i alla fall vara gratis om staten nu är paranoid inför varenda person som tagit ett narkotikaklassat preparat. Jag är inte säker, men jag tror ändå att man är hyggligt konsekventa och att samma procedur gäller för personer som blivit lobbade på grund av fylla men här får ni rätta mig om jag har fel.

Sen så försvinner ju journaluppgifter mer eller mindre med tiden. Jag blev nykter 2014 och var då i kontakt med en beroendemottagning flera gånger i veckan under ungefär ett år, de närmaste åren så var ju dom journalhandlingarna ganska färska men nu när det gått ett antal år så är de så långt ner i listan och så långt bak i tiden att det ändå inte är någon som ser dom.

Min erfarenhet är också att vården inte på något sätt särbehandlar mig för att jag har haft ett tidigare beroende så länge jag är öppen och ärlig med det. Däremot så har vi kunnat ha en lite djupare dialog vid förskrivning av narkotikaklassad medicin, Attentin för ADHD i mitt fall. Det var då såklart av vikt att se till hur vi kunde undvika att jag skulle återfalla i missbruk när jag efter många år utan sinnesförändrande preparat skulle börja med den behandlingen.
Citera
2022-05-21, 09:48
Medlem
Det finns ingen stämpel eller ruta man kan kryssa i journalsystemet, utan den som läser din journal använder den som underlag i bedömning för ditt aktuella problem. Du kan spärra din journal så att en vårdgivare endast kommer åt journalen som är skriven på den mottagning du söker vård hos. De måste i så fall be om tillåtelse av dig om de vill komma åt journalen från en annan plats. Oftast kommer inte olika regioner åt varandras journaler heller, kan säkert finnas sammanlänkningar mellan närliggande regioner på vissa ställen. Men du kan inte läsa en journal från region Stockholm om du är i Skåne, till exempel. I vissa regioner har primärvården ett eget journalsystem, så att den övriga sjukvården inte kan komma åt det om de inte har inloggningsbehörighet till det systemet.

Skulle vilja säga att det här om "missbrukarstämpel" i sjukvården är kraftigt överdrivet, alla får den vård de behöver.
Citera
2022-05-22, 00:06
Medlem
godboys avatar
Det där med "missbruksstämpel" beror nog på för vad man söker och hur man beter sig. Är man i behov av vård och därtill adekvat smärtlindring så får de det. Jag som jobbat länge vet att före detta missbrukare ibland kan behöva betydligt högre doser p g a tillvänjning.

Men sen om patienten är under behandling och tjatar om Stesolid eller inadekvata preparat så blir man extra uppmärksam. Har man jobbat länge så får man lite fingertoppskänsla precis som med alla yrken. Sen hur lätt man ser att någon är missbrukare eller före detta beror ju på viket journalsystem som används samt hur övergripande systemet är. I vissa regioner så det så att primärvård och slutenvård inte ser varandras anteckningar, men i andra så gör man det. Sen så "trädar" journalsystemen upp patientens historik på olika sätt i olika system.

Det där med att spärra journalen kan snarare vara ett observandum än att det faktiskt står synbart i journalen. Man funderar ju lite varför någon spärrat sin journal. För om man bara låter det stå kvar "öppet" så att säga så sjunker ju anteckningarna undan med tiden. Sen om det var något som hände för 8-10 år sen så är det inget man fäster sig vid i något större avseende.
Citera
2022-05-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15t
Ibland har det fortfarande stått "föredetta missbrukare" eller "missbrukare numera nykter".

Jag har inte tagit något berusningsmedel inklusive alkohol på 12 år.

Under dom här tolv åren har jag fått både det ena och det andra narkotikaklassade medicinen för medicinsk användning. Men så har jag inte hand om medicinerna själv. Det har sjuksköterska och så är det inlåst och jag själv får inte hämta ut från apoteket så betrodd med preparaten helt själv är jag inte. Skulle ju kunna hantera dom helt själv numera och jag är överhuvudtaget inte intresserad av att berusa mig och har aldrig sug men det är som det är.

Så i ditt fall kommer en missbruksstämpel upp om någon loggar in på din journal? Om du skulle gå till en läkare och be om någon narkotikaklassad medicin så skulle läkaren direkt se att du är tidigare missbrukar. Inte behöva gräva i journalerna. Och om du mot förmodan ändå skulle få det utskrivet skulle apotekspersonalen se att du är "föredetta missbrukare" eller "missbrukare numera nykter" och vägra lämna ut medicinen? (Eller det kanske det inte har rätt till?).

Bra att du har lyckats hålla dig nykter i så många år. Det är ju mycket som kan vara irriterande (pissprov, missbruksstämplar mm) när man är nykter. Jag tror det är jättebra att lära sig att inte blir provocerad av alla dessa grejer. Bara acceptera att så är det.
Citera
2022-05-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det där med "missbruksstämpel" beror nog på för vad man söker och hur man beter sig. /…/

Det där med att spärra journalen kan snarare vara ett observandum än att det faktiskt står synbart i journalen. Man funderar ju lite varför någon spärrat sin journal. För om man bara låter det stå kvar "öppet" så att säga så sjunker ju anteckningarna undan med tiden. Sen om det var något som hände för 8-10 år sen så är det inget man fäster sig vid i något större avseende.

Men då verkar det inte finnas någon stämpel som ”lyser upp skärmen då någon loggar in på ens journal”? Det är ju väldigt stor skillnad på en stämpel som automatiskt informerar vårdpersonal och att de måste gräva i journalerna för att hitta noteringar om missbruk.

Och apotekspersonalen de har ju inte tillgång till journaler. Hur arbetar de för att minska risken att en missbrukande får ut narkotikaklassad medicin?
Citera
2022-05-22, 13:16
Medlem
godboys avatar
Apoteken kan ju se recepthistoriken, så om du t ex hämtar ut Stesolid idag och lyckas få nytt recept från annan läkare/vårdgivare dagen efter så kommer de undra. Har du recept med flera uttag så brukar det finnas ett tidsintervall om när du tidigast får hämta ut nästa uttag. Men just när sista uttaget är gjort och du får ett nytt recept så kan du faktiskt hämta ut tidigare än tidsintervallet om inte läkaren är uppmärksam.

Generellt när recept skrivs ut så kollar man recepthistoriken hos den som söker nytt recept, f f a på narkotikaklassad medicin och då behövs ju inte någon varning egentligen. För om en vårdtagare inte tillåter att doktorn kollar historiskt, ja då drar de ju öronen åt sig. Generellt så skulle jag säga att om man haft ett tidigare avslutat missbruk sen flera år tillbaka och av någon medicinsk anledning behöver t ex insomningstabletter så är det långt ifrån omöjligt att få. Mycket beror ju på vad läkaren vågar göra och inte.
Citera
2022-05-22, 14:26
Medlem
judosparks avatar
har fått extremt mycket oxy förr. sen la jag in mig och slutade.
nu ska jag få metadon.
det är för smärtor.
så det är inte kört för dig.
det beror på dig å på dina läkare.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem