Citat:
Ursprungligen postat av
azizziz
Jag fick åka ambulans in till akuten då jag fick ett EP-anfall på tramadol, erkände att jag tagit tram och blev hänvisade till beroende-enheten för att lämna prover för att behålla mitt körkort. Var inte torsk på tram utan det var en engångshändelse, vilket jag sa till personen på enheten.
Fick lämna prover i 6 månader och alla vara givetvis negativa. Så jag antar att jag är stämplad som missbrukare(?) inom vården. Oroar mig inte så mycket för att inte få ut tunga mediciner utan är mer oroad för att man ska på förhand på dömd av vården och bli sedd ner på, vilket kan göra att man inte får den vård man behöver.
Är detta något som jag behöver oroa mig för? Fick dessutom lämna ett urinprov när jag tog kontakt med psykatrin ungefär ett år efter händelse, som också var negativt.
Som tidigare nämnts så är det ingenting som står uttryckligen någonstans i dina journaler, men om en vårdgivare frågar om de får ta del av dina journaler och du säger ja så kommer de kunna se att du varit på akuten för EP och att orsaken var tramadol. Du har dock möjligheten att neka vårdgivare att ta del av dina journaler. Sen tycker ju jag personligen att det är olyckligt att man behöver både lämna och framförallt bekosta prover för att få behålla körkortet, det bör ju i alla fall vara gratis om staten nu är paranoid inför varenda person som tagit ett narkotikaklassat preparat. Jag är inte säker, men jag tror ändå att man är hyggligt konsekventa och att samma procedur gäller för personer som blivit lobbade på grund av fylla men här får ni rätta mig om jag har fel.
Sen så försvinner ju journaluppgifter mer eller mindre med tiden. Jag blev nykter 2014 och var då i kontakt med en beroendemottagning flera gånger i veckan under ungefär ett år, de närmaste åren så var ju dom journalhandlingarna ganska färska men nu när det gått ett antal år så är de så långt ner i listan och så långt bak i tiden att det ändå inte är någon som ser dom.
Min erfarenhet är också att vården inte på något sätt särbehandlar mig för att jag har haft ett tidigare beroende så länge jag är öppen och ärlig med det. Däremot så har vi kunnat ha en lite djupare dialog vid förskrivning av narkotikaklassad medicin, Attentin för ADHD i mitt fall. Det var då såklart av vikt att se till hur vi kunde undvika att jag skulle återfalla i missbruk när jag efter många år utan sinnesförändrande preparat skulle börja med den behandlingen.