Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
De här "samtalen" som USA håller i — är de förresten konstruktiva? — går kanhända ut på att amerikanerna sätter press på Sverige, och inte på Turkiet. Vem vet.
Sedan har jag min egen teori om att Turkiet skulle kunna ha som målsättning att spela Moskva i händerna, och om det är så det är kan Turkiet ständigt ställa nya krav till Sverige och USA tröttnar.
Sverige ger Turkiet allt och får gå med = seger för Turkiet och USA
Sverige ger inte med sig men får ändå gå med = seger för USA och förnedrande för Turkiet
Sverige får inte gå med = seger för Turkiet och för Ryssland, samt brakförlust för USA
Turkiet är vinnare i två scenarion och USA i två.
Man kan också tänka sig ett utdraget förlopp där Sverige måste byta regering för att öh. kunna gå med i Nato, vilket blir problematiskt med tanke på att sossarna ju nästan alltid vinner rent oavsett.
Har verkligen svårt att se hur USA ska få in Sverige utan att Sverige tvingas vika sig och ge Turkiet allt de vill. Erdogan har sagt att även om Finland och Sverige ger dem allt som de krävt på deras lista, så är det fortfarande inte säkert att de kommer att släppa in dem i NATO. Så Turkiet vill nästan tvinga USA till förhandlingsbordet. Men inte på det sättet som Sverige verkar tro (för att ta Turkiet i örat). Utan tvärtom för att USA ska ta i Sverige (och Finland) i örat.
Sedan är det ett faktum nu att ett regeringsbyte inte kommer att förändra något. Både L och KD har uttalat sig och de anser att Sverige under inga omständigheter kan böja sig för Turkiets krav. Som sagt borgarna vill både ha kakan och äta den.
Till sist vill jag bara tillägga att folk ger ingen cred till Erdogan. Han är en skicklig Statsman. Visst kan han ha kommit överens med Putin. Men det kommer vi aldrig att få reda på. Grejen är den att Erdogan har gjort så här förut. Det behövs ingen tyst överenskommelse med Ryssland. Så här har Erdogan alltid gjort. Man kan tycka si och så om honom, men ingen kan ta ifrån honom att han är en skicklig Statsman som utnyttjar varje läge till MAX.