2022-05-21, 16:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
I bägge är det två gärningsmän.

Nej!
I Socialstyrelsens rapport är det en manlig gärningsman som dödat båda barnen i Bjärred.
Ingen kvinnlig gärningsman finns angiven i Bjärred.
Citera
2022-05-21, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej!
I Socialstyrelsens rapport är det en manlig gärningsman som dödat båda barnen i Bjärred.
Ingen kvinnlig gärningsman finns angiven i Bjärred.
Inte för att det spelar någon roll eftersom morden begicks i samförstånd, men kan du närmare ange var det står att det det var en manlig gärningsman som dödade bägge barnen i Bjärred?
Senast redigerad av HeavensDevils 2022-05-21 kl. 16:51.
Citera
2022-05-21, 16:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Inte för att det spelar någon roll eftersom morden begicks i samförstånd, men kan du närmare ange var det står att det det var en manlig gärningsman som dödade bägge barnen?

Det är rätt lätt att räkna ut med de uppgifter om registrerade filicid som begåtts under den period på mindre än 3½ år som Socialstyrelsen rapport innefattar.
Det finns ytterligare underlag som jag inte kan lägga ut.

Men du som tvärsäker påstår att båda föräldrarna är registrerade som mördare i Socialstyrelsens brottsstatistik borde väl kunna presentera underlag för de uppgifterna - om de finns.

Citat:

Ja där kom den, Socialstyrelsens sammanställningen av genomgångna försök till/ filicid 2018- 31 maj 2021. Innefattande 26 barn i åldern 0-17 år, 10 flickor och 16 pojkar.

Agnes och Moa finns med i sammanställningen. Liksom Oskar som ströp och kvävde dem.
Men inte modern Hanna som inte är registrerad som förövare av morden på Agnes och Moa i denna sammanställning.

Totalt är fyra kvinnliga förövare studerade, sannolikt dessa fall:

• Ett spädbarn, en liten flicka, Ronja, fem veckor, dräps av sin psykiskt sjuka mamma, Oxelösund, 22 juni, 2020.
• En flicka mördas av sin mamma. Skarpnäck, 18 januari 2019.
• Theo, 8 år, mördas av sin mamma. Hon tar sedan sitt eget liv. Trelleborg, 29 juli, 2019.
• Edwin, 4 år, stryps till döds av sin mamma. Hon döms till sluten rättspsykiatrisk vård. Halmstad, 29 september 2019.

Domen för fallet ”Lilla hjärtat” hade inte slutgiltigt avgjorts som dråp och togs sannolikt därför inte med. Modern som ställde sina söner och sig själv framför tåget 7 juli 2021 i Hässleholm finns inte heller med då materialet omfattar perioden fram till 31 maj 2021.

Då får det väl anses klargjort att Oskar ensam genomförde strypning och kvävning av Agnes och Moa. Även om det fanns en underskriven maskinskriven text där båda föräldrarna uppgav att de tänkte mörda barnen, var det trots allt bara Oskar som faktiskt handgripligen verkligen gjorde det. Oskar är i statistiken, till skillnad från Hanna, registrerad som mördare av sina barn.

Precis det som många av oss trott och hävdat. Trots att vissa hävdat motsatsen visade sig att vi hade rätt i det mesta - de stackars flickorna var inte omtänksamt drogade bragda om livet, utan brutalt strypta och kvävda utan aktiva lugnande droger. De led inte heller av en sjukdom med dålig prognos, utan istället av barn-ME - en sjukdom med god prognos där de flesta tillfrisknar.
Deras mor ströps till döds och deras far ströp och kvävde även dem. Till slut föll alla bitarna på plats.
Oskar var sannolikt väldigt tokig, kanske väldigt mentalt sjuk, på slutet.

RIP Agnes och Moa. Minnet av er lever vidare bland oss som berörts så mycket av ert öde.
Citera
2022-05-21, 16:58
Bannlyst
Citat:
Det är rätt lätt att räkna ut med de uppgifter om registrerade filicid som begåtts under den period på mindre än 3½ år som Socialstyrelsen rapport innefattar.
Det finns ytterligare underlag som jag inte kan lägga ut.

Men du som tvärsäker påstår att båda föräldrarna är registrerade som mördare i Socialstyrelsens brottsstatistik borde väl kunna presentera underlag för de uppgifterna - om de finns.

Ok, tack för din ärlighet om att det inte står någonstans som du kan visa mer än dina egna gissningar.

Rapporten innehåller information om två gärningsmän vid ett av fallen. Känner du till fler barnamord under tidsperioden där det var mer än en gärningsman?
Citera
2022-05-21, 17:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ok, tack för din ärlighet om att det inte står någonstans som du kan visa mer än dina egna gissningar.

Rapporten innehåller information om två gärningsmän vid ett av fallen. Känner du till fler barnamord under tidsperioden där det var mer än en gärningsman?

Var i rapporten står det?
Citera
2022-05-21, 17:18
Bannlyst
Citat:
Var i rapporten står det?
Varför svarar du genom att fråga om något helt annat?
Känner du till fler barnamord under tidsperioden där det var mer än en gärningsman?

Om du har läst rapporten har du svar på frågan du ställde mig. Jag tror dock att du var alldeles för upptagen att trolla med antaganden och statistik för att uppfatta det. Därför rekommenderar jag att du läser rapporten igen. Denna gång med opartiska och prestigelösa ögon.
Citera
2022-05-21, 17:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Se där, där kom forskningsrapporten som det tidigare refererats till. En rapport vars skribenter haft tillgång till allt material från samtliga myndigheter.

I materialet om barn som brottsoffer uppger man att Socialstyrelsen har gått igenom 20 ärenden mellan 2018 och 2021 med 26 barn och 21 gärningspersoner. Orsaken till att det är fler brottsoffer än gärningspersoner beror på att det i några ärenden var fler än ett brottsoffer (tex Agnes och Moa). I ett fall var det mer än en gärningsperson (Hanna och Oskar).

Citat:
I bägge är det två gärningsmän.

Citat:
Varför svarar du genom att fråga om något helt annat?
Känner du till fler barnamord under tidsperioden där det var mer än en gärningsman?

Om du har läst rapporten har du svar på frågan du ställde mig. Jag tror dock att du var alldeles för upptagen att trolla med antaganden och statistik för att uppfatta det. Därför rekommenderar jag att du läser rapporten igen. Denna gång med opartiska och prestigelösa ögon.

Förlåt, jag brukar inte sitta och småle när ett trådämne är så tragiskt som morden i Bjärred, men denna gång kunde jag faktiskt inte låta bli.
Det är du och en postare till som påstått samma sak - ingen annan. Och det är felaktigt - det handlar inte om 20 undersökta fall - utan om 26 barn som brottsoffer med totalt 21 gärningspersoner.

Inte heller Socialstyrelsen i sin senast presenterade Brottsstatistik Rapport påstår att det finns något ärende med fler än en gärningsman. Totalt har man studerat 26 fall med barn som brottsoffer - i fyra fall fanns det en kvinnlig gärningsperson, de fyra fallen anges i inlägget ovan.

"Av de 26 barn som dödats eller utsatts för försök till dödligt våld var 16 pojkar och 10 flickor. De flesta (17 barn) utsattes för brott av en förälder. De övriga hade utsatts för brott av en jämnårig (sex barn) eller av en vuxen som inte var i föräldrarelation till barnet (tre barn).
Av de totalt 21 gärningspersonerna var 17 män och 4 kvinnor. De barn som utsattes för brott av sina föräldrar var i genomsnitt yngre än de barn som utsattes för brott av en jämnårig eller en annan vuxen person."

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/socialstyrelsens-dodsfallsutredningar-visar-ett-30-tal-brister-i-samhallets-skyddsnat/
Senast redigerad av Solglittret 2022-05-21 kl. 17:45.
Citera
2022-05-21, 17:45
Bannlyst
Citat:
Förlåt, jag brukar inte sitta och småle när ett trådämne är så tragiskt som morden i Bjärred, men denna gång kunde jag faktiskt inte låta bli.
Det är du och en postare till som påstått samma sak - ingen annan. Och det är felaktigt - det handlar inte om 20 undersökta fall - utan om 26 barn som brottsoffer med totalt 21 gärningspersoner.

Inte heller Socialstyrelsen i sin senast presenterade Brottsstatistik Rapport påstår att det finns något ärende med fler än en gärningsman. Totalt har man studerat 26 fall med barn som brottsoffer - i fyra fall fanns den en kvinnlig gärningsperson, de fyra fallen anges i inlägget ovan.

"Av de 26 barn som dödats eller utsatts för försök till dödligt våld var 16 pojkar och 10 flickor. De flesta (17 barn) utsattes för brott av en förälder. De övriga hade utsatts för brott av en jämnårig (sex barn) eller av en vuxen som inte var i föräldrarelation till barnet (tre barn).
Av de totalt 21 gärningspersonerna var 17 män och 4 kvinnor. De barn som utsattes för brott av sina föräldrar var i genomsnitt yngre än de barn som utsattes för brott av en jämnårig eller en annan vuxen person."

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/socialstyrelsens-dodsfallsutredningar-visar-ett-30-tal-brister-i-samhallets-skyddsnat/
Kan jag då utgå från att du inte känner till något fall under tidsperioden med barn som brottsoffer för dödligt våld med mer än en gm? Ja, utöver möjligen Bjärreds-fallet.
Citera
2022-05-21, 17:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Kan jag då utgå från att du inte känner till något fall under tidsperioden med barn som brottsoffer för dödligt våld med mer än en gm? Ja, utöver möjligen Bjärreds-fallet.

Det svenska familicidfall som finns beskrivet skedde på 1980-talet på Södermalm i Stockholm.
Något svenskt familicidfall/filicid fall med två föräldrar som mördar sina barn under 2000-talet känner jag inte till, undantaget Bobby vars styvfar och moder deltog i mördandet av honom 2006.

Gör du?

Var i Socialstyrelsens rapport perioden 2018-maj 2021 har du hittat uppgiften att det finns ett fall i Sverige där två föräldrar båda två skulle utsatt sina barn för dödligt våld?
Senast redigerad av Solglittret 2022-05-21 kl. 17:54.
Citera
2022-05-21, 18:30
Bannlyst
Citat:
Det svenska familicidfall som finns beskrivet skedde på 1980-talet på Södermalm i Stockholm.
Något svenskt familicidfall/filicid fall med två föräldrar som mördar sina barn under 2000-talet känner jag inte till, undantaget Bobby vars styvfar och moder deltog i mördandet av honom 2006.

Gör du?

Var i Socialstyrelsens rapport perioden 2018-maj 2021 har du hittat uppgiften att det finns ett fall i Sverige där två föräldrar båda två skulle utsatt sina barn för dödligt våld?
Du kan ju börja med att ställa frågan utifrån påståendet jag gjorde istället för något eget hopkok.
Jag skrev: Rapporten innehåller information om två gärningsmän vid ett av fallen.
Om du lyckas med det ska jag svara hederligt. Inte alls som du som trollar med antaganden och statistik och hänvisar till dokument som inte går att finna.
Citera
2022-05-21, 18:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du kan ju börja med att ställa frågan utifrån påståendet jag gjorde istället för något eget hopkok.
Jag skrev: Rapporten innehåller information om två gärningsmän vid ett av fallen.
Om du lyckas med det ska jag svara hederligt. Inte alls som du som trollar med antaganden och statistik och hänvisar till dokument som inte går att finna.

Var i Socialstyrelsens rapport, länkad nedan, finns din/den fetade uppgiften?

Citera
2022-05-21, 18:44
Bannlyst
Citat:
Var i Socialstyrelsens rapport, länkad nedan, finns din/den fetade uppgiften?

Se, det var väl inte så svårt? Allt du behövde göra var att fråga.
Ärenden med barn som brottsoffer
Socialstyrelsen har totalt utrett 20 ärenden som omfattar 26 barn som brottsoffer
och 21 gärningspersoner. Anledningen till att det är fler brottsoffer
och gärningspersoner än ärenden beror på att det i några ärenden var fler än
ett brottsoffer och att det i ett ärende var två gärningspersoner. Samtliga ärenden
har gällt dödligt våld eller försök till dödligt våld. Inga ärenden gällande
grov eller synnerligen grov misshandel av närstående har varit aktuella att utreda.
Socialstyrelsens utredningar av vissa skador och dödsfall 2018–2021, s 38, längst upp
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2022-1-7738.pdf

Du är slarvig, lat, enögd och agendadriven. Då blir det lätt fel.
Hur är det nu talesättet lyder... ler bäst som ler sist.

Så, du kan nu återgå till att koka soppa på dina krokiga spikar.
Senast redigerad av HeavensDevils 2022-05-21 kl. 19:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in