Citat:
Ursprungligen postat av
Krmkr
Se där, där kom forskningsrapporten som det tidigare refererats till. En rapport vars skribenter haft tillgång till allt material från samtliga myndigheter.
I materialet om barn som brottsoffer uppger man att Socialstyrelsen har gått igenom 20 ärenden mellan 2018 och 2021 med 26 barn och 21 gärningspersoner. Orsaken till att det är fler brottsoffer än gärningspersoner beror på att det i några ärenden var fler än ett brottsoffer (tex Agnes och Moa). I ett fall var det mer än en gärningsperson (Hanna och Oskar).
Citat:
Ursprungligen postat av
HeavensDevils
I bägge är det två gärningsmän.
Citat:
Ursprungligen postat av
HeavensDevils
Varför svarar du genom att fråga om något helt annat?
Känner du till fler barnamord under tidsperioden där det var mer än en gärningsman?
Om du har läst rapporten har du svar på frågan du ställde mig. Jag tror dock att du var alldeles för upptagen att trolla med antaganden och statistik för att uppfatta det. Därför rekommenderar jag att du läser rapporten igen. Denna gång med opartiska och prestigelösa ögon.
Förlåt, jag brukar inte sitta och småle när ett trådämne är så tragiskt som morden i Bjärred, men denna gång kunde jag faktiskt inte låta bli.
Det är du och en postare till som påstått samma sak - ingen annan. Och det är felaktigt - det handlar inte om 20 undersökta fall - utan om 26 barn som brottsoffer med totalt 21 gärningspersoner.
Inte heller Socialstyrelsen i sin senast presenterade Brottsstatistik Rapport påstår att det finns något ärende med fler än en gärningsman. Totalt har man studerat 26 fall med barn som brottsoffer - i fyra fall fanns det en kvinnlig gärningsperson, de fyra fallen anges i inlägget ovan.
"
Av de 26 barn som dödats eller utsatts för försök till dödligt våld var 16 pojkar och 10 flickor. De flesta (17 barn) utsattes för brott av en förälder. De övriga hade utsatts för brott av en jämnårig (sex barn) eller av en vuxen som inte var i föräldrarelation till barnet (tre barn).
Av de totalt 21 gärningspersonerna var 17 män och 4 kvinnor. De barn som utsattes för brott av sina föräldrar var i genomsnitt yngre än de barn som utsattes för brott av en jämnårig eller en annan vuxen person."
https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/socialstyrelsens-dodsfallsutredningar-visar-ett-30-tal-brister-i-samhallets-skyddsnat/