2022-05-18, 13:15
Medlem
Är det någon som vet om det här lett till något gott i form av rutinförämdringar inom regionen och på avdelningen eller liknande?

Felet och orsaken var ju inte rutiner - men om man anställt fel person så möjliggör ju frånvaro av säkerhetstänk att tillfälle kan skapas.
Citera
2022-05-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Är det någon som vet om det här lett till något gott i form av rutinförämdringar inom regionen och på avdelningen eller liknande?

Felet och orsaken var ju inte rutiner - men om man anställt fel person så möjliggör ju frånvaro av säkerhetstänk att tillfälle kan skapas.

Om det inte lett till eftertanke och nya rutiner ja då borde nästan arbetsgivaren, läs regionen, åtalas för antingen arbetsmiljöbrott eller framkallande av fara för annan...

Men jo lite var faktiskt felet rutinerna. Det framkommer i förundersökningsprotokollet och domslut att det inte fanns rutiner att vara två sjukvårdsanställda i samma rum som en patient. Hade de haft den rutinen hade detta inte hänt. Alltså var det ett problem med rådande rutiner.

Men ja i övrigt har du rätt, tillfället skapar tjuven. Det är känt sedan gammalt.

Och då infinner sig frågan varför Region Gävleborg inte skapade nya rutiner efter första kända fallet (i mars månad). Det framkommer av FUPen att de inte gjorde det. Sedan hände det igen. Och därför är din fråga ytterst relevant. Har man ändrat rutiner nu?
Senast redigerad av kLFFiVfTFba9Huz 2022-05-18 kl. 14:38.
Citera
2022-05-18, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Om det inte lett till eftertanke och nya rutiner ja då borde nästan arbetsgivaren, läs regionen, åtalas för antingen arbetsmiljöbrott eller framkallande av fara för annan...

Men jo lite var faktiskt felet rutinerna. Det framkommer i förundersökningsprotokollet och domslut att det inte fanns rutiner att vara två sjukvårdsanställda i samma rum som en patient. Hade de haft den rutinen hade detta inte hänt. Alltså var det ett problem med rådande rutiner.

Men ja i övrigt har du rätt, tillfället skapar tjuven. Det är känt sedan gammalt.

Och då infinner sig frågan varför Region Gävleborg inte skapade nya rutiner efter första kända fallet (i mars månad). Det framkommer av FUPen att de inte gjorde det. Sedan hände det igen. Och därför är din fråga ytterst relevant. Har man ändrat rutiner nu?

Jag menade att frånvaron av rutiner skapar inte sexualbrottslingar. Utan felet ligger hur man än vrider på det hos förövaren, alltså J. Men exakt det du är inne på menade jag med att brist på rutiner möjliggör för en förövare. För med en rutin att vara två hade det inte hänt, det kan man aldrig komma ifrån..

Ja det är för mig också obegripligt varför en rutin inte infördes efter första utredningen. Men alla trodde väl han var oskyldig kanske? Men det är ändå svårt att förstå att de inte införde rutinen för att skydda personalen mot liknande framtida anklagelser. Om inte annat är det opraktiskt ha personal avstängda pga utredning.

Patient nummer två var ju också utifrån FUP mycket upprörd över att hon kunnat bli utsatt, när man vetat om tidigare anklagelser men låtit J arbeta kvar som om inget hänt. Att om så inte skett hade hon inte blivit utsatt. Och med en rutinförändring hade hon inte blivit utsatt heller.
Jag funderade ett tag på om patient två tänkte stämma sjukhuset men så verkar det inte bli. Men då hade de nog varit i rejält blåsväder.

Men nu när tråden väcktes igen så blev jag nyfiken, och det har ju varit personer som skrivit tidigare i tråden som sagt sig arbeta på avdelningen eller i alla fall ha insyn. Får hoppas någon av dem svarar.
Citera
2022-05-19, 13:03
Medlem
Citat:
Jag funderade ett tag på om patient två tänkte stämma sjukhuset men så verkar det inte bli. Men då hade de nog varit i rejält blåsväder.

Går det i Sverige ens att stämma ett sjukhus? I USA hade det nog gått, och dessutom kunnat ge en miljard eller två i ersättning. Men i Sverige?

Citat:
Men nu när tråden väcktes igen så blev jag nyfiken, och det har ju varit personer som skrivit tidigare i tråden som sagt sig arbeta på avdelningen eller i alla fall ha insyn. Får hoppas någon av dem svarar.

Det vore synnerligen intressant att få veta. Vad jag förstått av tråden tidigare verkar andra regioner ha rutiner för detta medan Region Gävleborg inte haft det. Nu om någon gång borde Region Gävleborg ha infört rutinerna, om inte måste man skarpt ifrågasätta regionens ledning.
Citera
2022-05-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Går det i Sverige ens att stämma ett sjukhus? I USA hade det nog gått, och dessutom kunnat ge en miljard eller två i ersättning. Men i Sverige?

Det vore synnerligen intressant att få veta. Vad jag förstått av tråden tidigare verkar andra regioner ha rutiner för detta medan Region Gävleborg inte haft det. Nu om någon gång borde Region Gävleborg ha infört rutinerna, om inte måste man skarpt ifrågasätta regionens ledning.

Jodå det går, men det mer vanliga och betydligt enklare är ju att ta det via t ex patientskadeförsäkringen och IVO mm. Så är nog extremt ovanligt någon försöker via domstol (utanför brottmål då). Just därför vore det intressant att se det prövat någon gång, särskilt I ett fall där det funnits varningssignaler och passivitet sas legat i farans riktning.
Citera
2022-05-19, 19:20
Medlem
Det är lite förvånande att inte lokaltidningarna intresserat sig för hur det kunde hända två gånger och om något är förändrat eller det skulle kunna hända igen. Det brukar ju vara sådant de hugger på.
Citera
2022-05-19, 19:39
Medlem
Jag lägger ingen könsvärdering i det här, men jag råkade kalla en kille för sjukskötare. Han blev förnärmad och sa att sjuksköterska heter det.

Så nu när jag ser folk så är de kontrollerskor, billjettkontrollanterskor och väktarinnor, det sistnämna var iof rätt hett, berätta inte det för polisiinerna bara. 🙂
Citera
2022-05-19, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Jag lägger ingen könsvärdering i det här, men jag råkade kalla en kille för sjukskötare. Han blev förnärmad och sa att sjuksköterska heter det.

Så nu när jag ser folk så är de kontrollerskor, billjettkontrollanterskor och väktarinnor, det sistnämna var iof rätt hett, berätta inte det för polisiinerna bara. 🙂

Skötare och sjuksköterska är dock två helt olika yrkeskategorier med stor skillnad i utbildning. Så det kan kanske handla om det som skäl för att han blev förnärmad, snarare än den könsbundna tolkning du gjorde.
Men vad har det med tråden att göra?
Citera
2022-05-19, 22:00
Medlem
Citat:
Skötare och sjuksköterska är dock två helt olika yrkeskategorier med stor skillnad i utbildning. Så det kan kanske handla om det som skäl för att han blev förnärmad, snarare än den könsbundna tolkning du gjorde.
Men vad har det med tråden att göra?
Det könsneutrala transhennet våldtog någon.
Citera
2022-05-20, 03:39
Medlem
Citat:
Det är lite förvånande att inte lokaltidningarna intresserat sig för hur det kunde hända två gånger och om något är förändrat eller det skulle kunna hända igen. Det brukar ju vara sådant de hugger på.

Det är även förvånande att lokaltidningarna inte skrivit ett ord om att högsta domstolen fastställt hovrättens dom. Total tystnad är det.

Men ja, det är förvånande att man inte grävt mer i detta. Det här är ett uppslag för programmet "Uppdrag Granskning".
Citera
2022-05-21, 17:05
Medlem
"Den rekommendation att vara två vid behandling/undersökning, har redan tagits bort på avd., då patienterna kände sig utpekade som "farliga", enl. kollega vid avdelningen, Region Gävleborg utmärker sig igen".

Ja, detta fall redan inlämnat till "Uppdrag granskning", då det verkligen är en rättsskandal.
Citera
2022-05-21, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximus999
"Den rekommendation att vara två vid behandling/undersökning, har redan tagits bort på avd., då patienterna kände sig utpekade som "farliga", enl. kollega vid avdelningen, Region Gävleborg utmärker sig igen".

Ja, detta fall redan inlämnat till "Uppdrag granskning", då det verkligen är en rättsskandal.

Varför skulle patienterna känt sig utpekade om det alltid var två personal på alla patienter? Och det fungerar på andra sjukhus i andra regioner. Dessutom talar vi en avdelning där två patienter utsatts för övergrepp av personal, så det är inte bara ett kan hända utan har hänt-scenario. Nä det känns som informationen inte är fullständig? Som att endera införde regionen något halvdant - eller så finns det någon annan anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in