Citat:
Ursprungligen postat av
kLFFiVfTFba9Huz
Om det inte lett till eftertanke och nya rutiner ja då borde nästan arbetsgivaren, läs regionen, åtalas för antingen arbetsmiljöbrott eller framkallande av fara för annan...
Men jo lite var faktiskt felet rutinerna. Det framkommer i förundersökningsprotokollet och domslut att det inte fanns rutiner att vara två sjukvårdsanställda i samma rum som en patient. Hade de haft den rutinen hade detta inte hänt. Alltså var det ett problem med rådande rutiner.
Men ja i övrigt har du rätt, tillfället skapar tjuven. Det är känt sedan gammalt.
Och då infinner sig frågan varför Region Gävleborg inte skapade nya rutiner efter första kända fallet (i mars månad). Det framkommer av FUPen att de inte gjorde det. Sedan hände det igen. Och därför är din fråga ytterst relevant. Har man ändrat rutiner nu?
Jag menade att frånvaron av rutiner skapar inte sexualbrottslingar. Utan felet ligger hur man än vrider på det hos förövaren, alltså J. Men exakt det du är inne på menade jag med att brist på rutiner möjliggör för en förövare. För med en rutin att vara två hade det inte hänt, det kan man aldrig komma ifrån..
Ja det är för mig också obegripligt varför en rutin inte infördes efter första utredningen. Men alla trodde väl han var oskyldig kanske? Men det är ändå svårt att förstå att de inte införde rutinen för att skydda personalen mot liknande framtida anklagelser. Om inte annat är det opraktiskt ha personal avstängda pga utredning.
Patient nummer två var ju också utifrån FUP mycket upprörd över att hon kunnat bli utsatt, när man vetat om tidigare anklagelser men låtit J arbeta kvar som om inget hänt. Att om så inte skett hade hon inte blivit utsatt. Och med en rutinförändring hade hon inte blivit utsatt heller.
Jag funderade ett tag på om patient två tänkte stämma sjukhuset men så verkar det inte bli. Men då hade de nog varit i rejält blåsväder.
Men nu när tråden väcktes igen så blev jag nyfiken, och det har ju varit personer som skrivit tidigare i tråden som sagt sig arbeta på avdelningen eller i alla fall ha insyn. Får hoppas någon av dem svarar.