2022-05-21, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Ok, vad tror du kommer att göra att rubeln faller?

rubeln falla....?

det är en lika intressant disskussionen som hur många säckar ris du får för en Nordkoreansk Won...

eller vad din sysster kostar i monopolpengar.

rubeln kan inte längre handlas fritt.
Citera
2022-05-21, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Gleb Bazov frågar sig: Hur länge kan de ukrainska lögnerna hålla ut?
https://t.me/Slavyangrad/1038

Var nog närmare 11 000 i Mariupol från början, sen flög man nu sårade och några slank nog ut innan det blev en vettig inrining.
Citera
2022-05-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Mina neutrala källor berättar om ryska framryckningar varje dag. Mina pro-ryska källor visar stora mängder bilder och filmer på tillfångatagna och dödade ukrainska soldater. Dessutom är det nu många pro-ukrainare som börjar erkänna att det inte går bra för Ukraina/NATO i kriget.

Jag vet inte vad Ryssland har för planer, dom håller dom självklart för sig själv.

Näää dom berättade det för alla inför sin våroffensiv 17-18 April start.

Ta; Kharkov, Donetsk Oblast, Luhansk Oblast och Kherson/Mykolaiv Oblast inkluderat Odessa.

Hur går det för ryssarna känner du?

Ett par hektar potatisåker i östraste hörnet av Ukraina är inte en vinst, det är en sån helvetes förlust att man blir helt tårögd här.
Citera
2022-05-21, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
EU stärks? Rubeln är den valuta som går absolut bäst. EUs inflation snittar väl ca 12 procent officiellt men ca 20 for real.
Sverige med och minusränta.5 officiellt men räkna 10 och minusränta. Utan USA sedelpress hade vi mått bättre. Soros ligger i startgroparna och kommer krossa kronan igen. Vi hade 500 procents ränta ett tag sist när Soros ändå vann.

Det här med rubeln vill jag gärna diskutera och jag ber övriga att hoppa in här.

Jag tror inte det är en flytande valuta med en öppen växlingskurs just nu eller har jag fel?
Ryssarna har väl infört allt möjligt och har en artificiell peggning av rubeln men då börjar svarta-börs rubel dumpas för dollarn och det är där man ser dess rätta värde väl.

Lite som under sovjet, fanns en officiell valuta med en kurs och sen den som alla som ville ha dollar fick förhålla sig till, typ.
Citera
2022-05-21, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det var Kiev som attackerade Donbass, som då tvingades till försvar. De har begärt hjälp från Ryssland i flera år. Många tycker att Ryssland borde ha ingripit långt tidigare.

Donbass är en Ukrainsk provins, Donetsk och Luhansk Oblasts så på sin höjd kan Ukraina ha skickat ditt nån typ av trupp för inrikes angelägenhet eller hur.

Ryssland har funnits ha manöverförband i Donbass, krigsfångar bla. och det VAR redan då krig.

Nu har dom idioterna inte ens förklarat krig med Ukraina men försöker utplåna landet så det är riktigt rörigt.

Vad som inte är rörigt är att när Ryssland skrev under Budapestavtalet på 90-talet för att få bort Ukrainas känrvapen då förband man sig att vara GARANT för att stoppa någon som försökte invadera Ukraina.

Ryssarna går inte att lita på det minsta kan ju bara bli slutsatsen här...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Antal döda ryssfascister minskade något ett tag men nu tickar det igång igen till stor glädje för alla (utom Puttefnask). Bäst lägga in champagne på kylning så vi kan fira 30000 dödade ryssfascister:

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1527926088340582400?s=20&t=3DkhWt5vXJqJh34_I_WGjQ

Som jämförelse så dog 10000rysss-svin i Afghanistan under 10 år, i Ukraina har 3ggr fler blivit gödningsmedel på 3 månader, slakt deluxe.

Notera hur mongolorcherna firar Mariupol i tråden. Fatta att man firar tre månaders ställningskrig av en stad som i princip ligger på gränsen till Ryssland.

Nej, mongolorcher. Dvärgdiktatorn kommer knappast hållas jämte Alexander den Store när det här angreppskriget skall summeras.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ryssland är i slutändan bara ett land så jag ser inte riktigt hur EU förlorar på detta ekonomiskt.

Om du inte ser hur det skadar handeln att man tar bort handelspartnern så orkar jag inte diskutera med dig . Men du menar kanske att handeln inte är så stor? Den är cirka 6%. Det är naturligtvis negativt om den minskar till ex 2% (4%-enheter). Hur negativt är en mer intressant fråga.

USAs beteende har tagit fram det sämsta i Ryssland. Man behöver inte älska ryssarna, men man kunde nog ha "vallat" dem till att inte kriga i Ukraina.
Citera
2022-05-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
När jag pratar om ukrainska mord och svinaktigheter så pratar du om Ryssland och Putin. Det är inte lönt att fortsätta när du hela tiden undviker ämnet. Jag har inte försvarat Putin eller Ryssland. Ska det vara så svårt att hålla sig till ämnet? Men jag förstår. De ukrainska morden var oförsvarliga. Det var även den ryska invasionen. Den ser jag mest som en hämnd för ukrainarnas vidrigheter.

DU "pratar" om vad du påstår är "Ukrainska mord och svinaktigheter" och hävdar att "nazister" utförde detsamma och att detta på något sätt berättigar att den psykotiske dvärgen i kreml inlett anfallskrig mot Ukraina och söker slakta dess befolkning. Om "problemet" är "nazister" så finns det väl anlendning att fråga sig varför wagner gruppen wagner gruppen INTE har "avnazifierats" av den psykotiske dvärgen i kreml? wagner gruppens führer, dmitry utkin, tillika bästa kompis med den psykotiske dvärgen i kreml, synes ju vara "nazist", eller hur?
https://informnapalm.org/en/neo-nazi-ideology-amongst-russian-mercenaries/

Med ditt "resonemang" borde man väl se dina påstådda "Ukrainska svinaktigheter" som hämnd för att den psykotiske dvärgen i kreml invaderade, och ockuperade, del av Ukraina redan 2014.

2014 gällde Russian–Ukrainian Friendship Treaty" Enl. avtalet garanterades Ukraina (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

putain är paria i den civiliserade världens ögon så länge han lever. ryssland är paria vis-a-vis den civiliserade världen så länge putain lever och regerar i egenskap av landets diktator.
Citera
2022-05-21, 14:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Näää dom berättade det för alla inför sin våroffensiv 17-18 April start.

Ta; Kharkov, Donetsk Oblast, Luhansk Oblast och Kherson/Mykolaiv Oblast inkluderat Odessa.

Hur går det för ryssarna känner du?

Källa?
Citera
2022-05-21, 14:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:

Jag tror inte det är en flytande valuta med en öppen växlingskurs just nu eller har jag fel?

Du har fel i princip, det är en öppen valuta. Men den är speciell. I om att ryssarna kör sitt stunt med att alla ska betala gas i rubel, så kan de påverka genom att ställa växelkurserna till deras fördel. Anta att du ska köpa gas. "det blir 20 miljarder rubel" säger Gazprom. Var fan hittar du 20 miljarder rubel? Bara hos rysk-kontrollerade banker. Så i praktiken har du rätt på sätt och vis.
Citera
2022-05-21, 14:05
Medlem
Citat:
Det här med rubeln vill jag gärna diskutera och jag ber övriga att hoppa in här.

Ryssarna har väl infört allt möjligt och har en artificiell peggning av rubeln men då börjar svarta-börs rubel dumpas för dollarn och det är där man ser dess rätta värde väl.

Lite som under sovjet, fanns en officiell valuta med en kurs och sen den som alla som ville ha dollar fick förhålla sig till, typ.
Pro-ryssarna här i tråden har helt missat att en brant stigande valuta inte är något som Ryssland egentligen mår bra av.

De får in en viss summa $/€ för att sälja en viss mängd olja/gas. 80% av företagets intäkt måste enligt ny rysk lag växlas till rubel. Det innebär att företaget får färre och färre rubel för varje $.

Det ryska bolaget får färre rubel för allt de säljer som ska användas till att betala alla fasta kostnader i rubel. För den ryska oljeindustrin som har höga utvinningskostnader är det här en katastrof. De ryska löntagarna blir i teorin rikare av en stigande rubel men de kan inte handla från utlandet eftersom de inte får växla till sig utländska valutor.
Citera
2022-05-21, 14:07
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Med tanke på hur ryssarna behandlar obeväpnade civila, är nationell militär kapitulation inget alternativ. Att vara obeväpnad och 100% ofarlig, är ingen garanti för säkerhet.

Ukrainarna har inget annat val än att slåss till sista blodsdroppen. La alla ner vapnen samtidigt och masskapitulerade, skulle de mkt väl kunna bli mattbombade, ihjältorterade eller skjutna mot en vägg.

Ryssarna har å andra sidan ett val. De kan åka hem.
Varje hemvändande ryss, är en sparad ryss.

Att invasionen gjort allt sämre för alla, är odiskutabelt.
Fanns det minsta vett i Kreml, skulle detta inte ha hänt.

De definierade vinsterna för Putins del, lyser med sin frånvaro.

Han tar inte hela Ukraina, han rår inte på NATO och hans sk armé är skit från 1900-talets dammigaste förråd.

Men ville han skaffa sig en blodsfiende, kan han vara nöjd.

Det blir aldrig fred mellan Ryssland och Ukraina. Aldrig.

ryZZland behandlar Ukrainare som Tyskland behandlade judar under andra världskriget. Så, nä enda alternativet är att förgöra inkräktarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in