Citat:
Ursprungligen postat av
ApanNegerson
Keita tränar kickboxning och van överlägset för samuel. Alla vet kickboxning är överlägsen till thai. Dom thai förlorar i mma hels tiden. Könda fighters som tränar kickboxning: islam makachev, alex peirera, israel adensaynya.
Om du tror thaiboxning är bättre än kickboxning är du en casual. Kickboxare vinner över thai i båda kickboxning och muaythai.
Nej, det är du som har dålig koll.
Keita har för övrigt enbart tränat MMA och har ingen kickboxningsbakgrund. Har har dock gått en thaiboxningsmatch men det var några år in i MMA-karriären för samma MMA-organisation han slog igenom hos.
Jag gillar både Pereira och Adesanya men de tillhör skaran av de få kickboxare som tagit sig till toppen. Makhachev har en bakgrund i combat sambo och inte i kickboxning. Han tränar MMA och inte kickboxning.
Det finns för övrigt betydligt fler thaiboxare än kickboxare som varit UFC-mästare. Kända exempel är Anderson Silva och Jose Aldo men listan kan göras betydligt längre, Shevchenko, Jędrzejczyk, Gane, Błachowicz osv...
Ska vi kolla hur det går för kickboxare så är det för tillfället inga kickboxare som håller några thaiboxningstitlar. Japan som är det största landet inom kickboxning klarar inte av att besegra thailändarna oavsett regelverk.
Superbon besegrade Noiri senast i kickboxningsregler bara för att nämna ett exempel. Takeru, en av de största stjärnorna, en som jag själv är ett stort fan av har torskat mot både Superlek och sen Rodtang.
Personligen föredrar jag att kolla på kickboxning, följer främst den japanska scenen med Rise och K1. Tycker dom är mest underhållande men det betyder inte att de skulle vara effektivare.