2022-05-21, 11:17
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Var får du den siffran ifrån?

Enligt FN så har 1.8miljoner flytt till övriga Ukraina, ca 427 000 till Ryssland och några tiotusen till Italien, Polen och Tyskland.

https://reliefweb.int/report/ukraine/ukraine-unhcr-operational-update-01-30-november-2017

Vidare ska man ha i åtanke att de som valde att fly över gränsen till Ryssland hade släktingar där som snabbt kunde ta hand om dem och kanske ordna försörjning. Det betyder inte att de tyckte att Ryssland gjorde rätt som gick in militärt på ukrainskt territorium. Det fanns inget tillräckligt folkligt stöd i Donetsk och Luhansk till den proryska separatismen.
Citera
2022-05-21, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag har inget minne av något hån från Väst angående detta. Vad syftar du på för händelse?

Det finns dokumenterat hur mycket som helst. Hånet från EU var absolut värst där Ryssland nervärderades enormt.
Citera
2022-05-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
USA avgör.

Nej så fungerar inte världen. Men USA har störst röst. Och om Ryssland och USA kommer överens så är det svårt för Ukraina att stå emot. Men klienter eller beroende allierade kan hitta på "dumheter", som tvingar elefanterna att agera på ett sätt de inte vill eller är emot deras intressen.

För att få fred så finns det minst två sidor ofta fler och det krävs att båda är överens. Det gällde även under WII då Japan och Tyskland kapitulerade. Båda kunde ha fortsatt med gerillakrig. Alternativet till det måste vara bättre och det ansåg tyskarna och japanska kejsaren då. Enda gången det bara finns en sida är när den andra sidan är totalt förintad. Men vi moderna människor har kanske slutat med det. Därför är det ofta bra att hitta en väg ut för motståndaren.
Citera
2022-05-21, 11:27
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vinsten kommer, troligtvis att bli ett helt befriat Ukraina och den ryska cancersvulstens sönderfall till småstater. Men det är upp till Ukraina att avgöra.

Slava Ukraini!

Frågan är när tex Vitryssland gör sig av med Lukashenko ( Mussolini )?

Det borde komma till en punkt där ryZZland är så försvagade att republikerna vill ta chansen o bli fria.

Tjetjenien? Dagestan? Ingushetia? .....
Citera
2022-05-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Så du tror att Donbass befolkning har uppskattat Kievs och Azovs krig mot dem i 8 år?

De som har fört krig mot den del som sa nej till separatisterna och kontrollerades av Ukraina, sedan 2015, är separatisterna/ryssarna.
Jag är övertygad om att de inte uppskattar separatisternas/ryssarnas krig.
Vi vet att den massiva majoriteten av dessa människor vill tillhöra Ukraina och inte bli ”befriade” av ryssarna.
Senast redigerad av Spugge 2022-05-21 kl. 11:42. Anledning: Tilläg
Citera
2022-05-21, 11:45
Medlem
kbb-ogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Fyller på med en uppdaterad analys från signaturen Perun om material-läget i väst och försörjningen av UAF:
https://youtu.be/7CmXz8Qd9yw

Slutsatsen i presentationen är att USA har otroligt stora lager av materiel, t.ex. nästan 3000 MBT, och inget egentligt behov av Javelin och Stinger så de kan fortsätta att tömma förråden. För Europa är läget annorlunda, men det faktum att vapnen nu kommer till användning mot precis vad de byggdes för (ryskt pansar och mek.inf!) borde få olyckskorparna att tänka om.

En annan viktig aspekt är att flera av vapensystemen som skickas (Javelin, Stinger) är 20-30 år gamla, så det är knappast en dålig ide att byta ut dem mot nyare.

Tusen tack för tipset! Perun är definitivt insatt, samt ruskigt duktig på att presentera torr ekonomisk och logistisk data på ett intressant manér! Påminner mig om några få av mina bästa lärare.
Citera
2022-05-21, 11:46
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Det finns dokumenterat hur mycket som helst. Hånet från EU var absolut värst där Ryssland nervärderades enormt.
Man bör nog också erinra sig om att det finns kriterier att uppfylla för att bli ett EU-land, det samma gäller en NATO-anslutning. Jag orkar just nu inte leta upp de samtliga krav som ställs på en nation för att ens kvalificera sig för en ansökan men jag har några att enkelt ur minnet plocka fram; fungerande demokrati med fri oppositionsbildning och allt av vad det nu kan innebära, nolltolerans mot korruption, fri företagsamhet tillika press och ett fristående rättsväsen med ratificering av en himla massa lagar och konvektioner. Jag kommer ihåg lite kring dessa grejer då de var aktuella och minns att en ansökan för Ryssland inte blev riktigt aktuell- kanske det har blivit bättre under senare tid? Fan tro't.
Citera
2022-05-21, 11:54
Medlem
Jofs avatar
Inte helt självklart hur man plockar pengar från Putin.

EU:s utrikesrepresentant Josep Borrell sade i en intervju i Financial Times tidigare i maj:
– Vi har pengarna i våra fickor. Någon måste förklara för mig varför detta skulle funka för de afghanska pengarna men inte för de ryska pengarna, sade Borrell.
I april sade en taleskvinna för styret i Kreml att Ryssland kommer att stämma EU-länderna, USA, Storbritannien och andra länder som frusit ryska centralbanksreserver hos dem.
Hon sade också att Ryssland kommer att slå tillbaka mot europeiska och andra intressen i Ryssland.
Citera
2022-05-21, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror att Ukraina kommer att kasta in handduken snart. De kan inte vinna kriget och som du säger är ekonomin i fritt fall. Folket orkar snart inte längre. Soldaterna är trötta. Då måste de ge upp. Kanske kan ryssarna gå med på en delning av landet. Då blir det också billigare för väst att försörja än om man skulle bygga upp hela Ukraina. Ryssarna får bekosta uppbyggnaden av den andra halvan. Jag hoppas att ryssarna betalar Ukraina för allt de har förstört och stulit.
Ryssarn kommer inte betala ett piss för det som dom förstört i Ukraina, ens "sin egen halva".
. Ryssdjävlarna kommer att ha nog med att styra upp sitt eget land problem med alkoholism, knark, gangsters, korruption,islamister från östra ryssland, HIV- smitta som är störst i Europa och en militär specialoperation som kostar miljarder dagligen.
Ryssland kommer att prioritera sitt eget efterblivna land och inte bygga upp något positivt i Ukraina. Att Ryssgrisarna ens gick in i Ukraina är en gåta ingen kan svara på.
Det handlar into om nåt jävla NATO som vill hota ryssland eller att skydda någon rysktalande minoritet i alla fall.
Du kan drömma vidare om att ryssarna bygger upp det som de bombat sönder.
Senast redigerad av jonkebonke 2022-05-21 kl. 11:58.
Citera
2022-05-21, 11:56
Medlem
Citat:

Så du kan inte referera till något av de mest flagranta exemplen på hån?
Citera
2022-05-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Man bör nog också erinra sig om att det finns kriterier att uppfylla för att bli ett EU-land, det samma gäller en NATO-anslutning. Jag orkar just nu inte leta upp de samtliga krav som ställs på en nation för att ens kvalificera sig för en ansökan men jag har några att enkelt ur minnet plocka fram; fungerande demokrati med fri oppositionsbildning och allt av vad det nu kan innebära, nolltolerans mot korruption, fri företagsamhet tillika press och ett fristående rättsväsen med ratificering av en himla massa lagar och konvektioner. Jag kommer ihåg lite kring dessa grejer då de var aktuella och minns att en ansökan för Ryssland inte blev riktigt aktuell- kanske det har blivit bättre under senare tid? Fan tro't.

Ja, att avslå en ansökan på grund av brister är naturligtvis inte hån.

Fast lite hyckleri finns natulirgtvis också, någon "nolltolerans mot korrpution" har vi ju knapast i Västvärlden i egentlig mening. Korruptionen är värre i Ryssland (och Ukraina) men finns överallt.
Citera
2022-05-21, 12:01
Bannlyst
vad händer? Ryssland totalstoppade all militär operationer. Ska Ryssland skicka kärnvapen mot usa nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in