2022-05-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Man kanske inte skall dra in etniciteter i detta men ryssarna och ukrainarna är ju inte särskilt annorlunda varandra. Bättre att fokusera på diktatorn Putin som är grundorsaken till detta, inte ryska folket.

Till saken hör ju dessutom att många duktiga ryssar lämnar Ryssland och många av dem är definitivt inte "värdelösa" och kommer nog att i snitt ha klart mer avancerade jobb än t.ex. somalier. Du hittar mycket fler duktiga ryska forskare i västvärlden än somaliska.

Helt rätt. Jag generaliserade i onödan. Jag känner en sorg över Ryssland som jag ändå upplever bidragit med kultur och teknologiska framsteg för mänskligheten. Hoppas att ryska folket kan ta sig ur den här jävla situationen.

Tack för att du rättade mig
Citera
2022-05-21, 11:11
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Från i går. Eliminering av ryska drägg:
https://video.twimg.com/ext_tw_video/1527916631523049473/pu/vid/640x360/lbSiC10mW3FjYZXD.mp4?tag=12
Plattskärm. Ett av de tyngre skälen till varför ungefär halva mongoarmén krigar. Det andra är tvättmaskin.

Men rätt häftigt att se. Stugna-P tillverkat av Ukrainarna själva. De gör faktiskt rätt coola vapen som funkar också! Till skillnad från särskolans examensarbeten med läskflaskor som bränsletank, turistkameror och stulen tejp.

EDIT: Ukraina släpper granat från drönare med makalöst resultat:
https://www.youtube.com/watch?v=2K-O271Jh9g

Monkey see, monkey do.

Ryssen släpper handgranat i platsmugg mor Ukraina:
https://www.19fortyfive.com/2022/05/watch-russian-military-use-plastic-cups-as-missiles-in-ukraine/

Det är alltså detta dvärgdyrkarna i tråden vill försöka få oss att frukta. Det är denna krigsmaskin som smular sönder NATO (hur de får in det i ekvationen är fortfarande obesvarat). Vilket skämt. Precis som IS.
Senast redigerad av oyinboz 2022-05-21 kl. 11:18.
Citera
2022-05-21, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Var i det scenariot tänker du dig att Ryssland sätter in taktiska kärnvapen för att stoppa Ukrainas offensiv?

Ja, det är ju faktiskt inte otänkbart om Ukraina anfaller områden som Krim.
Man får aldrig glömma kärnvapnen i yran över att vinna över ryssen.

Precis därför jag tror man skall gå mycket försiktigt fram med Krim. Här kan Natos och USA:s typiska slarvighet och forcerade sätt vara en risk. Och det säger jag i egenskap av anhängare till väst och natoalliansen.
Citera
2022-05-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Så du tror att Donbass befolkning har uppskattat Kievs och Azovs krig mot dem i 8 år?
Du menar kriget som inleddes med Puttler-Rysslands invasion 2014 och där den ukrainska befolkningen fördrevs från sina hem? Jag tror inte att den ukrainska delen av befolkningen uppskattade Rysslands invasion, och vad gäller den rysktalande delen av befolkningen så hade det nog så här i efterhand gärna sluppit leva i en krigszon i 8 år. Med de är offer för Puttlers fascistiska expansionism.
Citera
2022-05-21, 11:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ca 1,5 miljon flydde från Donbass till Ryssland redan innan 2022 på grund av kriget.
Folk skall inte behöva fly från sitt hemland!
Var får du den siffran ifrån?

Enligt FN så har 1.8miljoner flytt till övriga Ukraina, ca 427 000 till Ryssland och några tiotusen till Italien, Polen och Tyskland.

https://reliefweb.int/report/ukraine/ukraine-unhcr-operational-update-01-30-november-2017
Citera
2022-05-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosebacke
Ta med Ryssland i Nato, det borde ge fred.

Visst vet du att efter murens fall talade Ryssland mycket om en önskan att ansluta till väst genom EU och till och med samarbete med Nato.
USA och EU hånade dem och vägrade lyssna liksom med urkaina krisen.
Citera
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Plattskärm. Ett av de tyngre skälen till varför ungefär halva mongoarmén krigar. Det andra är tvättmaskin.

Men rätt häftigt att se. Stugna-P tillverkat av Ukrainarna själva. De gör faktiskt rätt coola vapen som funkar också! Till skillnad från särskolans examensarbeten med läskflaskor som bränsletank, turistkameror och stulen tejp.
Tvättmaskiner, gräsklippare, laptops, rakapparater, listan kan göras hur lång som helst...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ukraina hade bara en ytterst liten operativ militär 2014, som dessutom var helt sönderinfiltrerad av Ryssland. Man röstade även för självständighet för Ukraina på Krim när Ukraina bröt sig loss ifrån Sovjetunionen. Om jag inte missminner mig så visade även senare opinionsundersökningar på att man såg sig som en del av Ukraina. Rysk talande är, inte, samma sak som att vara ryss. Det hänger på om man identifiera sig med den Ukrainska historien och kulturen eller ej. Den sk. "folkomröstningen" 2014 ger jag inte mycket för.

Men om Ukraina börjar befria Krim så kanske det slutar med en kompromiss. Något område söder om Simperopol blir ryskt, alternativt självständigt. Det är ju möjligt att ryskvänligheten där ökar ju längre söder ut man kommer. Det kan även gälla de delar av östra Ukraina som inte låg inom det litauisk-polska samväldet. Den europeiska kulturgränsen i sydost går nämligen där.
Men det blir upp till Ukraina och ukrainarna att avgöra. För internationell rätt är på Ukrainas sida här.

Du har en poäng, men Ryssland har haft 7-8år på sig i Krim att russifiera stället. Internationell rätt väger lite när de stora elefanterna dansar på bordet. Och är USA och Ryssland överens så får vi små länder lyssna. Hur som helst den som lever får se.
Citera
2022-05-21, 11:15
Medlem
Citat:
Ca 1,5 miljon flydde från Donbass till Ryssland redan innan 2022 på grund av kriget.
Folk skall inte behöva fly från sitt hemland!
Puttlers fascistiska expansionism drabbar rysktalande. Hade han hållit sina trupper på sin sida av gränsen hade detta inte hänt.
Citera
2022-05-21, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Helt rätt. Jag generaliserade i onödan. Jag känner en sorg över Ryssland som jag ändå upplever bidragit med kultur och teknologiska framsteg för mänskligheten. Hoppas att ryska folket kan ta sig ur den här jävla situationen.

Tack för att du rättade mig

Ryssarna var t.ex. länge otroligt duktiga på att bygga raketmotorer och deras kultur (inklusive ukrainsk/armenisk m.m.) är på vissa områden fantastisk och med ett helt annat djup än t.ex. amerikansk kultur. O.s.v.

Man kan jämföra med Tyskland efter kriget som också nedvärderades kulturellt. Men tysk kultur och uppfinningsrikedom är också av yppersta klass. Trots hockeyfrillorna...
Citera
2022-05-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Visst vet du att efter murens fall talade Ryssland mycket om en önskan att ansluta till väst genom EU och till och med samarbete med Nato.
USA och EU hånade dem och vägrade lyssna liksom med urkaina krisen.

Jag har inget minne av något hån från Väst angående detta. Vad syftar du på för händelse?
Citera
2022-05-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du har en poäng, men Ryssland har haft 7-8år på sig i Krim att russifiera stället. Internationell rätt väger lite när de stora elefanterna dansar på bordet. Och är USA och Ryssland överens så får vi små länder lyssna. Hur som helst den som lever får se.

USA avgör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in