2022-05-21, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Nu glider vi OT och jag ut på djupt vatten då jag ger mig in i rasbiologi med en expert som du. Jag närmar mig "vithet" från en filosofisk synvinkel.

Enligt min mening kan man ha vit hud utan att vara vit. Jag räknar inte slaven, juden eller katoliken som vita även om de kan ha vit hud. Slaven är ju för övrigt en ras medan de två andra är religioner. Så ja, för mig sitter "vitheten" i huvudet. Vithet är för mig, västerlänsk, kapitalistisk, protestantisk och civilicerad. Därför kan en adopterad japan för mig vara vit. En banan, gul på insidan men vit på insidan. Bara ett exempel. Jag är säker på att du inte håller med och katagoriserar helt annorlunda.

I övrigt är ju den gule mannen sämst av alla på att föröka sig. Japan, Korea och Kina ligger i absoluta botten vad gäller reproduktion. Trist för dem och trist för oss. Det gula tänket är det som är bäst kompatibelt med det vita. Mentalt då. Rasbiologin lämnar jag åt dig.

Vad gäller mänsklig civilisations utveckling kan jag inte annat än att hålla med. Mänskligheten känner endast tre teknikgenombrott. Jordbruket i Mesopotamien, Djuphavsnavigation i Norden och den industriella revolutionen i England. (Digitaliseringen är bara en fortsättning på den industriella revolutionen eftersom den är helt beroende av dess energikällor).

Och ja alla dessa tre är ju produkter av metalt vita människor. Så att säga att en mentalitet byggd på vitt tänkande varit en förutsättning för mänsklighetens utveckling är helt enklelt bra fakta och jag håller med till 100%.

I övrigt är jag ytterst tveksam till att Adam var en historisk person. Men att Jesus var det liksom Moses råder ju inga tvivel om så det är väl möjligt antar jag? Vi får väl se vad framtida forskning ger.
Jag har för lite tid just nu att analysera det du skrev..men Jesus är min guideline i det hela..vad hade Jesus gjort?
Citera
2022-05-21, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Kom ihåg att Sverige enbart huserar en mindre del av världens kurder, cirka 80.000

Flertalet andra NATO-länder huserar långt fler:
Tyskland: 1,5 miljoner kurder
Frankrike: 150.000 kurder
Nederländerna 100.000 kurder
https://en.wikipedia.org/wiki/Kurds

Bara i Tyskland finns det 14.500 PKK-anhängare:
"But it remains active in the country, with nearly 14,500 followers.
Despite its status as a designated international terrorist organization, the PKK has enjoyed relative freedom in European cities and has a particularly strong presence in Germany. PKK supporters have been allowed to hold rallies, recruit militants and collect funds in Germany, which is home to some 5 million people of Turkish origin, including Kurds."

https://www.dailysabah.com/politics/war-on-terror/germany-rejects-initiative-to-reconsider-ban-on-pkk-terrorist-group

Varför grinar inte Erdogan över Tyskland, om nu detta är en så stor sak när det kommer till NATO?
Turkiet gick med 1952
Tyskland gick med 1955 (då västtyskland)

” 1978 bildades Kurdistans arbetarparti, PKK, som ville upprätta en kurdisk stat och som 1984–1999 utkämpade en väpnad kamp mot den turkiska staten.”
Citera
2022-05-21, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Nästa val 2023. Från utrikespolitiska institutet:

"Resultaten i lokala val som hölls 2019 har skakat AKP, som tappade mark särskilt i storstäder. Ett år med kraftigt försämrad ekonomi antogs ha minskat förtroendet för presidentens och AKP:s förmåga att styra landet. Oppositionen vädrade morgonluft trots lång tid till nästa val, och fick dessutom en gestalt att sätta sitt hopp till i Istanbuls nye borgmästare Ekrem Imamoğlu."
Mycket riktigt såg Erdogan till att få Imamoglus "second in command", den kvinnliga läkaren och politikern Canan Kaftancioglu, kastad i fängelse på tio år, på märkliga anklagelser om "terrorism" och missfirmande av presidenten utifrån några tweets hon hade gjort om bl a 1915 års folkmord och nutida mord på tre kvinnliga PKK-medlemmar.

Det är så här Erdogan opererar, och tystar sina motståndare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Canan_Kaftanc%C4%B1o%C4%9Flu
Citera
2022-05-21, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Cypern kanske kan bli en påtryckning till Turkiet, det är ju inte uppgjort ännu

Det räcker tyvärr nog inte.
Turkiet står med ena benet i NATO och det andra i Ryssland.
Det blir en ambivalent inställning till NATO som gör Turkiet opålitligt.
Ett exempel: Hela västvärlden stödjer YPG i kriget mot ISIS. Medan Turkiet motarbetar YPG med alla medel. Man attackerar tom YPG i vissa strider mot ISIS. !!!
Man kan tom påstå att Turkiet stödjer ISIS.

Hela västvärlden måste stänga av Turkiets export och import av i princip allt.
Precis som man försöker göra med Ryssland.
Det finns ingen självkritik i Turkiet. Ingen vågar.
Så likheterna är många med Ryssland.
Citera
2022-05-21, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Nu glider vi OT och jag ut på djupt vatten då jag ger mig in i rasbiologi med en expert som du. Jag närmar mig "vithet" från en filosofisk synvinkel.

Enligt min mening kan man ha vit hud utan att vara vit. Jag räknar inte slaven, juden eller katoliken som vita även om de kan ha vit hud. Slaven är ju för övrigt en ras medan de två andra är religioner. Så ja, för mig sitter "vitheten" i huvudet. Vithet är för mig, västerlänsk, kapitalistisk, protestantisk och civilicerad. Därför kan en adopterad japan för mig vara vit. En banan, gul på insidan men vit på insidan. Bara ett exempel. Jag är säker på att du inte håller med och katagoriserar helt annorlunda.

I övrigt är ju den gule mannen sämst av alla på att föröka sig. Japan, Korea och Kina ligger i absoluta botten vad gäller reproduktion. Trist för dem och trist för oss. Det gula tänket är det som är bäst kompatibelt med det vita. Mentalt då. Rasbiologin lämnar jag åt dig.

De högsta vita är alltså WASPs och protestantiska britter samt blonda nordiska arier?

Yeah right.
Citera
2022-05-21, 11:47
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
Om jag ska tro på att Ann Linde fick ett utbrott så vill jag ha en film som visar det, annars är min trovärdighet för Turkiets berättelse ytterst låg. Turkiet vinner på att förlöjliga Sverige internationellt. Det är bara de som var på plats i Berlin som vet sanningen.

Du kan ju se i denna intervju med Ann Linde på DW ang. Corona hanteringen hur hon hanterar kritik, hon verkar blir helt tagen på sängen av kritik från intervjuaren och blir aggresiv och raljant, svarar ofta tillbaka väldigt provokativt och barnsligt på kritik som tex:

"Well it sounds like you want to throw us out of EU."

https://www.youtube.com/watch?v=4bCTt3PAPVU

Är det så Ann Linde beter sig i normala fall när hon får kritik är jag fan benägen att tro på Turkarnas version.
Citera
2022-05-21, 11:49
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Nästa val 2023. Från utrikespolitiska institutet:

"Resultaten i lokala val som hölls 2019 har skakat AKP, som tappade mark särskilt i storstäder. Ett år med kraftigt försämrad ekonomi antogs ha minskat förtroendet för presidentens och AKP:s förmåga att styra landet. Oppositionen vädrade morgonluft trots lång tid till nästa val, och fick dessutom en gestalt att sätta sitt hopp till i Istanbuls nye borgmästare Ekrem Imamoğlu."

Jag snor vad Yasko skrev, han verkar ha bättre koll än mig:

Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Kılıçdaroğlu är en pajas, likaså Imamoglu, två idioter varav sistnämnda är västfavorit. Mansur Yavas, borgmästaren i Ankara slår Erdo, men han är nationalist, lär inte vara snällare till Sverige.
Citera
2022-05-21, 11:53
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Egyptierna var inte svenska medborgare, de hade inte ens PUT i Sverige. Dessutom var de väl misstänkta för samröre med en organisation med kopplingar till al-Qaida? Och apropå Anna Lindh, affären kom inte fram i ljuset förrän året efter hennes död.

Turkiets utgångspunkt är förvisso att PKK, YPG, Gulen-rörelsen m fl överallt ska behandlas på samma sätt som al-Qaida, men det är ju inte särskilt många västländer som ställer upp på denna hållning.

OffTop: Utlämningslagen grundar sig på om du kan få en rättvis tättegång för eventuella brott du begått i ett annat land oavsett medborgarskap.
Jo det var känt något år eller så innan anba lind blev mördad och vad jag känner till gjordes inga försök att åtala henne för detta under denna perioden.

OnTop: Håller med om att Sverige nog inte ser jätte alvarligt på pkk som terrororganisation även om vi officiellt klassar dem som en sådan men det kanske blir ändring på det nu.
Citera
2022-05-21, 11:58
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Spelar ingen roll. De har starka kopplingar till PKK oavsett vad som sägs. Det är allmänt vedertaget. För att de stridit mig IS är irrelevant. Pest eller kolera.

Men även om YPG inte klassas som terrorister så gör PKK det och Sveriges gullande med dem är tillräckligt. De är bara en terrororganisation på pappret i Sverige. I verkligheten behandlas de inte så.

T.o.m. Ann Linde som är våran utrikesminister talar gott och hyllar dem på twitter. Som våran främsta representant i regeringen är det naturligtvis ytterst olämpligt.

Att man då inte begriper Turkiets skepsis är helt häpnadsväckande och svenskar framstår som oerhört arroganta och naiva när de tror att de kan kringgå det här så lättvindigt och bara tilldelas ett NATO-medlemskap.

Man skäms rejält som svensk just nu.

Skäms på. Speciellt att jämför PKK med IS borde ge anledning. Vist PKK har sprängt och skjutit en handfull. Förkastligt.

Jag kommer ihåg när IS intog Camp Speicher och mördade 1700 soldater. De eldade också upp syriska piloter hängande upp och ner över elden. Det är på en annan nivå.

Turkiet höll på grund av sin Sunni koppling till IS sig passiva. De lät även IS arméer transitera.

De enda som vågade möta mördarna på marken i början var Peshmerga och ypg/ypj. Iraks armé flydde som harar. Inget land i alliansen ville skicka in soldater.

Kurderna har sina problem med en evig kamp för autonomi och har begått gerilladåd så de beväpnades endast med lätta vapen men de fick stöd. Och det var 75 länder i alliansen mot IS som gav dem stöd. Nu skall Sverige ta ansvar för detta. Må så vara. Kanske blir det Turkiet som förlorar:

"Former US Senator Joe Lieberman and Ambassador Mark Wallace suggest in The Wall Street Journal that for "reasons that are political, parochial and irrelevant to the decision, President Recep Tayyip Erdogan has taken a hard line in his efforts to derail the prospective members. This should raise the question of whether Turkey under Mr. Erdogan's leadership belongs in the alliance."
Citera
2022-05-21, 12:00
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Jag snor vad Yasko skrev, han verkar ha bättre koll än mig:

Ni kan alltid hoppas men vinden vänder långsamt mot Erdogan:

"Former US Senator Joe Lieberman and Ambassador Mark Wallace suggest in The Wall Street Journal that for "reasons that are political, parochial and irrelevant to the decision, President Recep Tayyip Erdogan has taken a hard line in his efforts to derail the prospective members. This should raise the question of whether Turkey under Mr. Erdogan's leadership belongs in the alliance."
Citera
2022-05-21, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
OffTop: Utlämningslagen grundar sig på om du kan få en rättvis tättegång för eventuella brott du begått i ett annat land oavsett medborgarskap.
Jo det var känt något år eller så innan anba lind blev mördad och vad jag känner till gjordes inga försök att åtala henne för detta under denna perioden.

OnTop: Håller med om att Sverige nog inte ser jätte alvarligt på pkk som terrororganisation även om vi officiellt klassar dem som en sådan men det kanske blir ändring på det nu.
Egyptenaffären blev inte framgrävd förrän Kalla Fakta tog tag i saken, de publicerade åtta månader efter mordet på Anna Lindh. Beslutet som sådant var givetvis hemligstämplat.

Att Kalla Fakta hade jobbat på saken ett tag och kanske kan ha fått sitt tips före Lindhs död betyder inget, det viktiga är publiceringen.

Och jo, det är naturligtvis betydligt högre tröskel för att utlämna svenska medborgare - särskilt till en diktatur - än asylsökande och TUTare.
Citera
2022-05-21, 12:03
Medlem
Citat:
Ni kan alltid hoppas men vinden vänder långsamt mot Erdogan:

Det finns som sagt ingen mekanism inom NATO:s stadgar och regelverk för att tvinga bort en medlemsstat mot dennas vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in