2022-05-21, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ja vi såg hur mycket kuk ryssarna utdelade när Kiev skulle intas.
Ni lyckades inte ens belägra staden.
Stalin hade varit riktigt stolt över insatsen...eller inte.

Man kan förvisso se kolonnen mot Kiev som en kuk som ukrainarna fick. Att den sedan gick av på många ställen ger utrymme för ytterligare tolkningar.
Citera
2022-05-21, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag tror det är bra om Ukraina avstår att invadera Krim. Det kommer leda till att de ses som angripare även om de inte är det enligt internationell rätt. Men de kommer ju tvingas göra sådant ryssen gjort i Ukraina för att återta Krim. Det kommer nog inte se bra ut.

Jag vet inte riktigt vad som var fel med folkomröstningen 2014 men jag tror man bör göra om den innan man eventuellt återtar Krim. Men under nuvarande omständigheter är det ju tyvärr omöjligt. Jag tycker man skall vänta med Krim och fokusera på fastlands-Ukraina och avsluta det helt och hållet först.

Jag tänker mig att man anfaller i sydlig riktning och återtar Mariupol (månader bort). Därifrån kan man sedan förstöra kerch bron som är den enda länken till fastlandet Ryssland, sedan med land to sea missiler kan dom minimera Rysslands möjligheter till att försörja alla soldater som är fångade i södra Ukraina (Kherson, Melitopol samt Krim). Dom kan alltså inte få förnödenheter och är dessutom omringade så de kan inte retirera nånstans.

Det blir förmodligen ett last stand på Krim halvön. Men att Ukraina ska låta bli att utplåna så stora stridskrafter för Ryssarna ser jag som uteslutet.
Citera
2022-05-21, 10:52
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag håller inte med dig om det första. Ukraina kommer istället, att förr eller senare vinna kriget, kanske innan nyår.

Frågan är hur man definierar vinst?

ryZZland har ju missat sitt mål redan att ta över Ukraina o förvandla landet till en lydstat. Oberoende av utvecklingen så kommer ju inte ryZZland kunna uppnå det målet. De delar av Ukraina de eventuellt kan annektera kommer vara förvandlat till grus o extremt kostsamt att bygga upp igen. Så ryZZen kan ju omöjligt nå en reell vinst?

Oberoende av hur den militära kampanjen från ryZZen utvecklas så kan ryZZland ändå falla ihop, delas upp, bli Nordkorea 2.0 dessutom. Allt som ryZZland uppnåt de senaste 20-30 åren är nu som bortblåst

Så tror att Putler redan har förlorat men att omfattningen av förlusten fortfarande är osäker.
Citera
2022-05-21, 10:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infowarZ
NATO har tränat Ukraina i över 8 år men ändå så får dom KUK av Ryssarna. Det är ta mig fan tragiskt. Ni kan inte vinna i Öknen och ni kan inte vinna i Europa heller.

Fy fan vilka värdelösa skådespelare.

Och ryska trupper gräver nu ned sig i dunnla försvarslinjer nästan över allt i Ukraina för att möta en väntad ukrainsk motoffensiv. Där ryska trupper, inom ett ytterst litet område, rycker fram, gör det det med bara några hundra meter, till några kilometer, om dagen, till stora förluster.

Påminner lite om Stalingrad, alldeles innan operation Uranius drog igång!
Fast, ärligt talat: Ukraina kan inte utföra, snabb, manöverkrigföring, ännu....Så den Ukrainska motoffensiven kommer inte att gå snabbt, dock betydligt snabbare än den ryska sk. "storoffensiven"

Fan, var patetisk deen ryska propagandan är!

Slava Ukraini!
Citera
2022-05-21, 10:55
Medlem
fitz-humes avatar
Ukrainas utrikesminister Kuleba försöker just nu hitta lösningar att få iväg mat till svältande afrikaner, medan ryssarna blockerar hamnar och stjäl mat. Vi får hoppas man finner en väg.
Citera
2022-05-21, 10:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Bara en mycket sjuk människa skulle kalla ockupation och förtryck av människorna som bor där för befrielse.
Så du tror att Donbass befolkning har uppskattat Kievs och Azovs krig mot dem i 8 år?
Citera
2022-05-21, 10:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
De kan hamna i situationer där de måste ta kvarter för kvarter och därmed tvingas skjuta sönder bostadsområden för att klara det.

Sedan måste du alltid räkna med att enskilda soldater och ibland hela förband oavsett nationalitet spårar ur och begår krigsbrott. Det händer i alla krig och västledda/natostödda trupper är inget undantag. Sådana händelser kommer spela Putin i händerna.

Tänkbart, men jag tror att inringade ryska styrkor kommer att ge upp ganska snabbt, om de inte har, massivt, stöd av civilbefolkningen på Krim, vilket jag intr tror att de har, förmodligen så har man inte heller det, ens i de sk ",,folkrepublikerna" numera.
Citera
2022-05-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infowarZ
NATO har tränat Ukraina i över 8 år men ändå så får dom KUK av Ryssarna. Det är ta mig fan tragiskt. Ni kan inte vinna i Öknen och ni kan inte vinna i Europa heller.

Fy fan vilka värdelösa skådespelare.

Ryssen är ju helt jävla värdelös. Ser du inte det? Det enda de har till sin fördel är att de är brutala, saknar moral och de är villiga att offra en massa soldater. Noll, absolut noll har de utvecklats som människor de senaste hundra åren. De är i samma klass som somalier och eritrianer. Hela världen är på väg att springa om dem. Asiens zigenare är vad de är.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Frågan är hur man definierar vinst?

ryZZland har ju missat sitt mål redan att ta över Ukraina o förvandla landet till en lydstat. Oberoende av utvecklingen så kommer ju inte ryZZland kunna uppnå det målet. De delar av Ukraina de eventuellt kan annektera kommer vara förvandlat till grus o extremt kostsamt att bygga upp igen. Så ryZZen kan ju omöjligt nå en reell vinst?

Oberoende av hur den militära kampanjen från ryZZen utvecklas så kan ryZZland ändå falla ihop, delas upp, bli Nordkorea 2.0 dessutom. Allt som ryZZland uppnåt de senaste 20-30 åren är nu som bortblåst

Så tror att Putler redan har förlorat men att omfattningen av förlusten fortfarande är osäker.

Vinsten kommer, troligtvis att bli ett helt befriat Ukraina och den ryska cancersvulstens sönderfall till småstater. Men det är upp till Ukraina att avgöra.

Slava Ukraini!
Citera
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Men så bra då!

Om de flyttar dem till den ryska sidan av gränsen så kan de sedan lämna Luhansk oblast åt Ukrainarna! Alla ryssarna kan leva i säkerhet i Ryssland. Risken att Ukraina skulle anfalla är nog försumbar.
Ca 1,5 miljon flydde från Donbass till Ryssland redan innan 2022 på grund av kriget.
Folk skall inte behöva fly från sitt hemland!
Citera
2022-05-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollius
Jag tänker mig att man anfaller i sydlig riktning och återtar Mariupol (månader bort). Därifrån kan man sedan förstöra kerch bron som är den enda länken till fastlandet Ryssland, sedan med land to sea missiler kan dom minimera Rysslands möjligheter till att försörja alla soldater som är fångade i södra Ukraina (Kherson, Melitopol samt Krim). Dom kan alltså inte få förnödenheter och är dessutom omringade så de kan inte retirera nånstans.
Var i det scenariot tänker du dig att Ryssland sätter in taktiska kärnvapen för att stoppa Ukrainas offensiv?
Citera
2022-05-21, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Ryssen är ju helt jävla värdelös. Ser du inte det? Det enda de har till sin fördel är att de är brutala, saknar moral och de är villiga att offra en massa soldater. Noll, absolut noll har de utvecklats som människor de senaste hundra åren. De är i samma klass som somalier och eritrianer. Hela världen är på väg att springa om dem. Asiens zigenare är vad de är.

Man kanske inte skall dra in etniciteter i detta men ryssarna och ukrainarna är ju inte särskilt annorlunda varandra. Bättre att fokusera på diktatorn Putin som är grundorsaken till detta, inte ryska folket.

Till saken hör ju dessutom att många duktiga ryssar lämnar Ryssland och många av dem är definitivt inte "värdelösa" och kommer nog att i snitt ha klart mer avancerade jobb än t.ex. somalier. Du hittar mycket fler duktiga ryska forskare i västvärlden än somaliska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in