Citat:
Ursprungligen postat av
Rhingariki
Gjennom et langt ekteskap er det sannsynlig at AEF visste om THs mørkeste hemmeligheter... Både private ting og evt kriminelle/lyssky ting. Ser det som sannsynlig i tillegg til, og kanskje enda mer tungtveiende, enn et økonomisk motiv. TH oppfatter jeg som en svært privat og tradisjonell mann som ikke vil få sitt gode navn vanæret - eller komme i fengsel. I konflikt med noen som vet så mye om deg - med den makten det gir vedkommende - kan løsningen bli å stilne trusselen gjennom "den perfekte forbrytelse", som han nok har forsøkt seg på her...
Svartediket skrev vel egentlig at TH er en sadistisk lystmorder. At AEH ble drept for tilfredstillelsens skyld.
Men det finnes ikke slike bevis, ikke engang bevis for at AEH er død.
Du mener motivet var risiko for at "de klassiske hemmelighetene" kunne bli avslørt ifm en skilsmisse.
Men jeg tror at etter 49 års ekteskap, med barn, barnebarn og juleaften, så er man like mye gift etter en skilsmisse, så det man holdt hemmelig tidligere, fortsetter man gjerne med. Hvis man da ikke har blitt holdt til fange under de 49 årene.
Dersom forholdet/ekteskapet var av en mer kortvarig karakter, eller at de ikke hadde barn sammen, ville det vært større usikkerhet mellom partene, og da kan jeg være enig med deg om det du skriver.
Dette (THs eventuelle mørkeste hemmeligheter og lysskye forretninger) har i så fall AEH visst om i alle årene de var gift. Det ville være like stor risiko for at hemmeligheter ble spredd i løpet av de 49 årene, særlig om ekteskapet var turbulent. Ingenting tyder på at AEH var veldig opptatt av penger, eller at hun var troende til å begynne med pengeutpressing på sine gamle dager. AEH kunne oppsøk politiet når som helst i løpet av de 49 årene.
3 barn og mange barnebarn, lukker vel munnen like så godt som et ekteskap. Derimot hvis AEH nettopp hadde gjennomskuet slike hemmeligheter du nevner,så er jeg enig med deg om at det gir et motiv. Men siden politiet mener at det som har skjedd er planlagt, så rimer ikke det heller, for da må han jo ha latt henne gå fritt veldig lenge. Og da kunne jo AEH fortalt om hemmelighetene til hvem som helst. Mitt inntrykk er at AEH snakket åpen med venninnene sine. Betroelser om alle mulige ting...(ref boken "Lørenskog Mysteriet").