2022-05-20, 22:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Turkiet är ute efter att förödmjuka socialdemokraterna för deras åratal av stöd till kurderna och beväpning av kurdiska illegala soldater.

Så småningom kommer Sverige dock att upptas i Nato. Men det kommer inte att ske under den nuvarande regeringen.
Vi har hört att Ann Linde påstår det ja.
Citera
2022-05-20, 22:03
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Tillåt mig citera igen:

“Både YPG och PYD har starka kopplingar till PKK och styrs av PKK genom paraplyorganisationen Kurdistans Gemenskapsunion (KCK),[2] och PKK ses som PYDs moderorganisation.[6]”

Det är helt irrelevant vad YPG gjort med IS. De har rekryterat otalet barnsoldater och är startade av och har starka kopplingar till PKK.

Det är ganska underhållande hur ni vänstertroll desperat försöker slingra er ur dessa fakta.

Rappakalja. Då får Turkiet lämna NATO och alliera sig med Ryssland som de köpt luftvärnssystem av.

Alla västländer stödde ypg/ypj när IS mördade deras medborgare med strupsnitt och utförde terrordåd i Paris mm.

"Paraplyorganisationer" är bara ett sätt för Erdogan
att berättiga sina utrotningsförsök mot kurderna och stödja IS.

Vi har hamnat mitt i denna soppa så saker kommer att ta tid. Medan vi väntar kan vi bygga några fler ubåtar och luftvärnssystem och hoppas att Putin förtar sig i Ukraina.
Citera
2022-05-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Mig veterligen var den sista bevisade PKK stödet via SIDA 2012, sen har det varit massa anklagelser och påståenden, men jag har inte sett några konkreta bevis. Nu säger Turkiet att SIDA slussar pengar till PKK/YPG via "Kurdish Red Crescent/Kurdiska röda halvmånen" men inte sett några bevis för det faktiskt och vet inget om den organisationen.
Sen att det biståndsvärlden är full av korruption borde inte undgått någon vid det här laget tycker man.
Kanske någon annan har mera info om det, läser inte turkiska.

Kan tänka mig att olika privata insamlingar har gett PKK pengar. Men knappast staten i Sverige.
Jag litar mer på de Svenska myndigheterna än de Turkiska
Turkiska utredningar är mer dasspapper för mig.
Fulla av påhittade bevis.
Citera
2022-05-20, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag hoppas Turkiet utesluts så att Sverige och Finland kan bli medlemmar, det hade varit bäst för NATO.

Turkiet är av större värde för britterna och amerikanerna än Finland och Sverige tillsammans.
Citera
2022-05-20, 22:09
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Turkiet är av större värde för britterna och amerikanerna än Finland och Sverige tillsammans.
Kanske rent militärt, ja.

Men hur trovärdigt är landet när det inte tillåter nya medlemmar?

Hur trovärdigt är landet med sina statskupper, brott mot mänskliga rättigheter och kopplingar till ISIS-terrorister?
https://www.cbsnews.com/news/isis-leader-killed-us-allies-sdf-accuse-turkey-giving-terrorists-syria-safe-zone/
https://www.duvarenglish.com/isis-transferred-large-sums-of-money-through-turkey-report-shows-news-60378
https://www.jpost.com/international/article-695561

Spelar det någon roll hur stor militärmakt en nation har, om man inte kan lita på att ledarna fullföljer de åtaganden som alliansen kräver?
Senast redigerad av kato85 2022-05-20 kl. 22:13.
Citera
2022-05-20, 22:11
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Turkiet är ute efter att förödmjuka socialdemokraterna för deras åratal av stöd till kurderna och beväpning av kurdiska illegala soldater.

Så småningom kommer Sverige dock att upptas i Nato. Men det kommer inte att ske under den nuvarande regeringen.

Ett regeringsskifte kommer inte att förändra någonting i den här frågan.

Detta har både L och KD varit tydliga med.
Citera
2022-05-20, 22:12
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag hoppas Turkiet utesluts så att Sverige och Finland kan bli medlemmar, det hade varit bäst för NATO.
På vilket sätt hade det varit bra? Visst, om NATO ska vara nån slags gammaldags engelsk herrklubb kan det väl funka, men om USA & Co vill ha en försvarsallians mot Ryssland så lär Biden av strategiska skäl vilja se ett återupprättande av den turkisk-svenska allians som fanns under stora nordiska kriget. EDIT: Ser att du hann svara en annan användare om detta.

På tal om det, Karl XII hade ju liknande problem som Magdalena Andersson i relationen med turkarna...
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Han sade nej initialt men vad jag har sett så är det nu ja även från Kroatien.
Jag har förstått det som att Kroatiens regering är för, men att presidenten, som har en mer ceremoniell roll, mest är emot för att kunna kohandla inrikespolitiskt.
Citera
2022-05-20, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pimlicopassport
Kanske föreslagits tidigare men varför sätter inte Sverige hårt mot hårt och hota om att blocka Turkiets ansökan till EU för all framtid om de inte släpper in oss i NATO?

Eller fungerar vår feministiska utrikespolitik på det sättet?

Inte trovärdigt, turkarna själv vet att dom är 40 år bort från EU.

Å om 40 år har dom flesta länderna i EU en muslimsk majoritet.

Edit:17 år.
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2022-05-20 kl. 22:14.
Citera
2022-05-20, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Ett regeringsskifte kommer inte att förändra någonting i den här frågan.

Detta har både L och KD varit tydliga med.

Då blir det inget Nato för Sverige.
Citera
2022-05-20, 22:14
Medlem
Prodelins avatar
Sverige är ett jävla fittland och Turkiet vet det, dom vill inte ha in alla dessa feministiska ministrar och dylikt, bra dom sätter ner foten.
Citera
2022-05-20, 22:14
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixieDixie
På vilket sätt hade det varit bra? Visst, om NATO ska vara nån slags gammaldags engelsk herrklubb kan det väl funka, men om USA & Co vill ha en försvarsallians mot Ryssland så lär Biden av strategiska skäl vilja se ett återupprättande av den turkisk-svenska allians som fanns under stora nordiska kriget.

På tal om det, Karl XII hade ju liknande problem som Magdalena Andersson i relationen med turkarna...

Jag har förstått det som att Kroatiens regering är för, men att presidenten, som har en mer ceremoniell roll, mest är emot för att kunna kohandla inrikespolitiskt.
Mycket möjligt, lite som vår kung då. Har dålig koll på kroatisk inrikespolitik tyvärr. Men tror att det nu bara är Turkiet som hindrar.
Citera
2022-05-20, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Sverige är ett jävla fittland och Turkiet vet det, dom vill inte ha in alla dessa feministiska ministrar och dylikt, bra dom sätter ner foten.

Holmer den gamle kurdjägaren hade alltså rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in