2022-05-20, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Jag har inte försvarat Turkiet, jag tycker Turkiet gör fel i allt det du skriver ovan.
Jag tycker Turkiet borde lämna Cypern tex.
Men inget av det rättfärdigar att Sverige ska skicka biståndspeng till terrorklassade PKK.

Kan du länka till var det står att Regeringen skickar pengar till PKK, dock inget för 10-20 år sen?
Gärna hur mycket och datum.
Citera
2022-05-20, 21:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Turkiet följer inte internationella regler för mänskliga rättigheter
Man ockuperar och skövlar halva Cypern, förföljer minoriteter mm
Så landet borde rannsaka sig själv innan man anklagar andra

Ja men det är helt irrelevant i en ansökan om MATO-medlemsskap.

Det är är ingen fråga eller debatt om huruvida Turkiet ska rannsaka sig själva eller ej.

De håller i taktpinnen och har veto. Sverige kan inte slingra sig förbi det.
Citera
2022-05-20, 21:50
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Kan du länka till var det står att Regeringen skickar pengar till PKK, dock inget för 10-20 år sen?

PKK plockar "skatt" här i Sverige hur enkelt som helst. Svenska vapen används mot turkiska trupper av PKK. Sossarna har skickat pengar till PYD/YPG de har ju tom i deras hemsida att de ska bistå.

Bevis på PKK=YPG har lags i tråden ett flertal gånger. Du får söka.
Citera
2022-05-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Ja men det är helt irrelevant i en ansökan om MATO-medlemsskap.

Det är är ingen fråga eller debatt om huruvida Turkiet ska rannsaka sig själva eller ej.

De håller i taktpinnen och har veto. Sverige kan inte slingra sig förbi det.

De vill gärna inbilla sig det. Allt är bara en tidsfråga.
Citera
2022-05-20, 21:54
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Mig veterligen var den sista bevisade PKK stödet via SIDA 2012, sen har det varit massa anklagelser och påståenden, men jag har inte sett några konkreta bevis. Nu säger Turkiet att SIDA slussar pengar till PKK/YPG via "Kurdish Red Crescent/Kurdiska röda halvmånen" men inte sett några bevis för det faktiskt och vet inget om den organisationen.
Sen att det biståndsvärlden är full av korruption borde inte undgått någon vid det här laget tycker man.
Kanske någon annan har mera info om det, läser inte turkiska.
Senast redigerad av doncroce 2022-05-20 kl. 22:00.
Citera
2022-05-20, 21:57
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Är väl bara Turkiet som säger dom ska rösta nej.

Har varit lite oväsen från Kroatien med, men hittills låtit som Ja därifrån.

Men det är lite komiskt på något sätt att det till stor del verkar vara är Margaretas statsministeromröstning och mutorna till Kakabaveh som spökar.

Det väsnas även i Italien där oppositionen kräver att regeringen säger nej till Finalnds och Sveriges NATO-ansökan.
Citera
2022-05-20, 21:58
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det väsnas även i Italien där oppositionen kräver att regeringen säger nej till Finalnds och Sveriges NATO-ansökan.

Det är ju lätt att skrika och visa musklerna när man inte själv är den som måste ta avgörande beslut.
Citera
2022-05-20, 22:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Självklart kommer turken pressa ut maximalt av detta. De har en stark position i NATO med Bosporen och näst största krigsmakten. Men USA och västeuropa vill extremt gärna ha med Sverge och Finland då de inte bara är nettobidragsgivare i alliansen men framförallt kommer USA kunna omdisponera delar av sina utlandstyrkor till annat håll (sydostasien) istället för Polen/Baltikum.

Grundtips är att turken släpper till efter att han fått en godispåse. Förutsättningen är dock att såssen kan kompromissa med turken. Detta kan nog bli svårt utan påtryckning från USA som får förklara för såssen "hur det ligger till ute i verkligheten".

Många spår petrodollarns död. Jag säger istället: Vad kommer istället? Nu sticker jag ut hakan igen. Vi bevittnar kryptons död. Jag är i grunden ekonom och det har tjänat mig väl i ett långt liv. Krypton är en tulipanalök. Det är bara det att man kan inte ens odla en blomma med den. "At the end of the day" som vi säger här backas den upp av inget, nada, njet. Väldigt många kommer förlora väldigt mycket pengar. No matter. Det var pengar som aldrig fanns ändå.

Så vad annat? Guld? Det har viss industriell användning men risken med det är att det kan finnas på fel ställe. Det har ryssen fått erfara som hade stora delar av sina guldreserver utanför landet.

Euro, Yuan, Rubel? Det räcker med en titt på hur befolkningspyramiderna i Europa, Kina och ryssland för att förstå att det inte kommer att hända.

Nä grundtips är att dollar förblir hela världens reservaluta under överskådlig framtid.

Vad gäller de nya råvarorna som behövs postpetro för den "gröna omställningen" så finns ju den övervägande delen av dem (mest metaller) i just ryssland. Hela den utvecklade världen har intresse däri. Mycket svårt att sia om vad det kommer medföra.
Hela den muslimska och hinduistiska världen menar att guld är den uppbackning av valuta som är halal. Detta vet Putin. Utöver detta får han med sig ortodoxa kyrkan.

Kommer Ryssland/ Kina/ Indien/ Iran att lyckas införa en ny världsvaluta backad av guld? Den som (över)lever får se.

Ryssland och Afrika har mycket av de råvaror som behövs när oljan fasas ut. När de vita länderna flyttar ut ur den afrikanska marknaden flyttar de gula in.

Ukraina är här vid bara en liten del i maktförskjutningen, en del Väst behöver för att kontrollera exporten från Ryssland söderut. Helst skulle vi haft Afghanistan också, men det sket sig som bekant. Ukrainska folket är lättare att kuppa, jag menar;
Vilka vita folk föredrar att leva under Sovjet framför USA och Västeuropa/ Bryssel?
Citera
2022-05-20, 22:01
Bannlyst
Turkiet är ute efter att förödmjuka socialdemokraterna för deras åratal av stöd till kurderna och beväpning av kurdiska illegala soldater.

Så småningom kommer Sverige dock att upptas i Nato. Men det kommer inte att ske under den nuvarande regeringen.
Citera
2022-05-20, 22:01
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Jag påstod inte att PKK mördade Palme, bara att de höll till och huserade i Sverige, vilket de också gjorde och vilket jag också länkade till.
Det är korrekt, men så länge inget brott begåtts av dessa så kan inte Sverige göra något.
Om jag går ut i media och anser mig tillhöra Al Qaida så skulle inte Polisen kunna göra ett skvatt mot mig, så till vida jag inte begår någon direkt kriminell handling.
Att vara medlem i en viss organisation är inte en kriminell handling i Sverige.
Kanske inte andra länder, som Turkiet, men inte här.
Här gäller svensk lag, inte turkisk, så turkarna kan inte kräva turkisk lag på svensk mark, lika lite som Sverige kan kräva svensk lag på turkisk mark.
Jag hoppas du och andra härinne förstår detta, för det är väldigt enkelt.

Citat:
DYP är den syrianska motsvarigheter av PKK och grundades av densamma. YPG är DYPs milis. Det kan du läsa om här:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Demokratiska_unionspartiet
”Både YPG och PYD har starka kopplingar till PKK och styrs av PKK genom paraplyorganisationen Kurdistans Gemenskapsunion (KCK),[2] och PKK ses som PYDs moderorganisation.[6]”
Det här känner alla till, förutom du då såklart. Det råder ingen som helst tvivel att de har kopplingar till PKK. Har man kopplingar till PKK så stödjer man och är direkt involverad i terrorism.
Jag känner till det, men är PYD klassad som terrororganisation av väst? Nej.
https://www.dailysabah.com/war-on-terror/2018/09/21/us-removes-pkks-syrian-extension-pydypg-from-terrorism-list
https://www.france24.com/en/20191204-macron-says-no-consensus-turkey-definition-terrorism-syria-kurds-nato

Citat:
De rekryterar bla barnsoldater. Det är allmänt känt, inte av dig då din kunskapslöse jävel, men du vet väldigt lite om det mesta verkar det som.
Det känner jag till, och det är fördjävligt, men gör det automatiskt PYD till terrorister?
Man kan diskutera hur omoraliska organisationerna är, men diskussionen handlar huruvida PYD är terrorister eller inte?
Här spelar det ingen roll vad du eller jag anser, utan om vad länderna säger, och alla länder och organisationer i väst såsom NATO,EU och USA ser inte PYD som terrorister.
Enbart Turkiet.

Citat:
Du försöker bara förneka det här likt Linde och de andra inkompetenta sossarna och naivt tror att Sverige ska komma undan enkelt med det och bara få ett NATO-medlemskap.
Haha lycka till med det.
Jag hoppas Turkiet utesluts så att Sverige och Finland kan bli medlemmar, det hade varit bäst för NATO.
Om inte för Sverige och Finlands del, så för NATO.

Det är f.ö märkligt att Turkiet själv skyddar terrorister, så vilken kredibilitet har deras anklagelser egentligen?
https://english.alarabiya.net/views/...gs-alarm-bells
https://www.files.ethz.ch/isn/193475/370_Lin.pdf
https://www.afpc.org/publications/ar...roups-run-deep
https://www.cfr.org/article/turkey-l...-fighting-isis
https://besacenter.org/turkey-isis-relationship/
Senast redigerad av kato85 2022-05-20 kl. 22:10.
Citera
2022-05-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
PKK plockar "skatt" här i Sverige hur enkelt som helst. Svenska vapen används mot turkiska trupper av PKK. Sossarna har skickat pengar till PYD/YPG de har ju tom i deras hemsida att de ska bistå.

Bevis på PKK=YPG har lags i tråden ett flertal gånger. Du får söka.

Jag tror på bara vad jag ser och de bevisen är enormt tunna och gamla, innan PKK erkändes som terrororganisation, eller obefintliga.
Det finns Svenska vapen lite här och där. Finns även i Afrikanska länder, i Ryssland mm
Äldre vapen har en tendens att spridas utan Regeringens kontroll.
Citera
2022-05-20, 22:03
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Kroatien är tveksamt och där kan det mycket väl bli ett Nej. President har iaf sagt nej.
Han sade nej initialt men vad jag har sett så är det nu ja även från Kroatien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in