2022-05-20, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Haha ärthjärna! Hur många kungar hade Sverige menar du?

Annars får jag ge dig ett rätt, dvs Sverige vek sig för Tyskland och daltade lite lagom med nazisterna. Det var mycket antisemitism i Sverige också.

Börjar det ta slut på argumenten för att Sverige inte ska gå med? Vi hade V Gurra men den som var riktigt tjenis med Hitler var nuvarande kungens farsa.

Vad skulle vi tjäna på att stå utanför nu? Men jag tycker det är bra av Turkiet att markera mot Sverige och sossesvinen som alltid sätter kurderna före svenskar.
Citera
2022-05-20, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Det är väl inte alltför svårt att titta på våra grannländer Norge och Danmark och se hur de har lidit av att vara med i NATO i över 70år.
Mm, det kan man.

"Bland kraven som USA fått genomslag för i avtalen, är: Amerikanska butiker på norsk mark. Arbetsvillkor för amerikanska entreprenörer ska regleras av amerikanska lagar och förordningar. Egna bank- och finansiella tjänster. Egna postkontor. Amerikanska lagar och förordningar när det gäller finansiering av byggprojekt. Breda undantag från norska skatteregler.
Allt tyder på att avtalet antas av våra folkvalda. Avtalet gör det möjligt för USAs försvarsmakt att utveckla egna zoner inom fyra norska militärområden - och att det ska finnas fler sådana "amerikanska zoner" på norsk mark. "

https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/2022/05/19/dropp-nytalen/

Man kan titta på Balt-länderna också, som ända sen dom gick med i NATO åtnjutit nästan kronisk rysk kontra-aktioner, i form av IT-sabotage, förändrade skatter för import/export, fake news, politisk påverkan och skapande av splittring och oro mellan olika politiska läger osv osv.

Gör man en stor förändring i sitt land, kommer en stor förändring också att ske - inte minst utifrån.
Senast redigerad av Robbinist 2022-05-20 kl. 21:11.
Citera
2022-05-20, 21:05
Medlem
PerniWhas avatar
Det korts svaret och övertygelsen, nej vi bör hålls oss utanför. För egen del känns det mer angeläget för finnpajsarna som trots allt gränsar mot mother russia.
Citera
2022-05-20, 21:06
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Tack för komplimangen, killgissare.

En sak i sänder. Det som händer nu är att svenska regeringen åker och förhandlar med Erdogan om de svenska kurderna och om PYD. Som du kanske såg i artikeln jag länkade till finns det starka ekonomiska intressen i att man bryter stödet till PYD. Det har inte med några principer att göra, man har inga problem med att gulla med Turkiet trots att de stöder IS och PYD är rätt bra som jag fattat det.
OK, kommer regeringen gå med på att kriminalisera PYD, för att få komma in i NATO? Jag tror de skulle sälja sin mormor, så lite utvisning av kurder eller avkriminalisering av oskuldskontroller osv är nog inget de betraktar som en "faktor".

Det är där vi är nu. Vad händer i framtiden? Jag har sett att NATO-gänget i tråden är bombsäkra på att svenska värnpliktiga inte kommer att skickas till Europa och strida. Det kan de inte lova. Jag tror att det kommer att bli så, sen får ni väsa hur mycket fula ord som helst och låtsas att ni kan garantera att det inte blir så.
Det här med Turkiet, är en grej som i alla fall fått mig att gå från osäker till ganska säker.
NATO? nä.... Vi klarar oss utan.

Jag kan respektera att du är emot en svensk Nato-anslutning. Jag är som du redan vet FÖR Nato, men jag kommer inte att falla ihop i en hög och börja gråta om det nu mot förmodan inte skulle bli av. Sverige måste rusta upp sitt försvar i vilket fall som helst på grund av det försämrade omvärldsläget. Och Sverige kommer även i fortsättningen att öva och samarbeta med Nato. Vad jag däremot inte gillar är att du fantiserar ihop en massa skit som inte stämmer överens med verkligheten. Som att svenska värnpliktiga skulle tvingas att slåss för Turkiet mot kurdiska terrorister. PKK är inte ens ett land, utan en organisation som är terroriststämplad av EU och USA. För övrigt skiter jag i kurderna och vad som händer med dem bekommer mig inte.
Citera
2022-05-20, 21:25
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Börjar det ta slut på argumenten för att Sverige inte ska gå med? Vi hade V Gurra men den som var riktigt tjenis med Hitler var nuvarande kungens farsa.

Vad skulle vi tjäna på att stå utanför nu? Men jag tycker det är bra av Turkiet att markera mot Sverige och sossesvinen som alltid sätter kurderna före svenskar.

Ja men nuvarande kungens farsa blev väl aldrig kung utan bara kronprins?
Försöker ta reda på om han var vän med Hitler som du påstår, har också hört att han var nazist men inte kunnat bekräfta det. På Wikipedia står det så här kryptiskt:

Citat:
Om prins Gustaf Adolf var tyskorienterad, kände inte statsrådet Karl Gustaf Westman till det 1941

haha!

ON TOPIC:

Vad vi skulle tjäna på att stå utanför idag?
Eftersom vi inte står under direkt hot från Ryssland idag: vi skulle kunna jobba för en bättre europeisk försvarsallians. Vi skulle ha bättre chanser att medla mellan Ryssland och Ukraina.
Vi skulle slippa fjäska för Turkiet och göra svenska kurder arga/oroliga. Fast det verkar ju du gilla...
Citera
2022-05-20, 21:31
Medlem
Citat:
Ja men nuvarande kungens farsa blev väl aldrig kung utan bara kronprins?
Försöker ta reda på om han var vän med Hitler som du påstår, har också hört att han var nazist men inte kunnat bekräfta det. På Wikipedia står det så här kryptiskt:

haha!

ON TOPIC:

Vad vi skulle tjäna på att stå utanför idag?
Eftersom vi inte står under direkt hot från Ryssland idag: vi skulle kunna jobba för en bättre europeisk försvarsallians. Vi skulle ha bättre chanser att medla mellan Ryssland och Ukraina.
Vi skulle slippa fjäska för Turkiet och göra svenska kurder arga/oroliga. Fast det verkar ju du gilla...

Ok, du är alltså en "svensk kurd"? Då förstår jag din upprördhet. Jag personligen ser hellre till riktiga svenskar och ger fan i om vi retar upp svenska kurder. Det är ett ganska lätt val att offra några kurder mot att vika sig för en galen ryss.

Och vilka höga tankar har du om vår förhandlingsförmåga? Sverige är ett marginellt land som tror att de är bäst i världen. Men vi skulle stärka Nato tillsammans med Finland.
Citera
2022-05-20, 21:33
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Det korts svaret och övertygelsen, nej vi bör hålls oss utanför. För egen del känns det mer angeläget för finnpajsarna som trots allt gränsar mot mother russia.

putin har dock inte hotat finnarna, att dom är grannar betyder inte att han bryr sig om dom, det lär säkert bita dom hårt i röven.
Citera
2022-05-20, 21:36
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Ok, du är alltså en "svensk kurd"? Då förstår jag din upprördhet. Jag personligen ser hellre till riktiga svenskar och ger fan i om vi retar upp svenska kurder. Det är ett ganska lätt val att offra några kurder mot att vika sig för en galen ryss.

Och vilka höga tankar har du om vår förhandlingsförmåga? Sverige är ett marginellt land som tror att de är bäst i världen. Men vi skulle stärka Nato tillsammans med Finland.

Tror du att jag är svenskkurd?
Vi behöver varken utvisa kurder eller hålla oss väl med Turkiet, enligt min mening.

Har egentligen ingen uppfattning om förhandlingsförmågan, det kan vara en bluff det med.
Men hade intrycket att Sverige kunde lugna ner en del konflikter tidigare. Calle Bildt på Balkan var det bara båg?
Men skit i det, vi är redan med i NATO. Kanske Turkiet går ur?
Citera
2022-05-20, 21:37
Medlem
cazzofigas avatar
Finlands svar till motsåndare mot nato! https://www.youtube.com/watch?v=1KGpcvJiDEE&list=RDMM&index=9
Senast redigerad av cazzofiga 2022-05-20 kl. 21:43.
Citera
2022-05-20, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Mm, det kan man.

"Bland kraven som USA fått genomslag för i avtalen, är: Amerikanska butiker på norsk mark. Arbetsvillkor för amerikanska entreprenörer ska regleras av amerikanska lagar och förordningar. Egna bank- och finansiella tjänster. Egna postkontor. Amerikanska lagar och förordningar när det gäller finansiering av byggprojekt. Breda undantag från norska skatteregler.
Allt tyder på att avtalet antas av våra folkvalda. Avtalet gör det möjligt för USAs försvarsmakt att utveckla egna zoner inom fyra norska militärområden - och att det ska finnas fler sådana "amerikanska zoner" på norsk mark. "

https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/2022/05/19/dropp-nytalen/

Man kan titta på Balt-länderna också, som ända sen dom gick med i NATO åtnjutit nästan kronisk rysk kontra-aktioner, i form av IT-sabotage, förändrade skatter för import/export, fake news, politisk påverkan och skapande av splittring och oro mellan olika politiska läger osv osv.

Gör man en stor förändring i sitt land, kommer en stor förändring också att ske - inte minst utifrån.

Du länkar till något som ännu inte genomförts och som Norge frivilligt väljer att göra?
Textförfattaren verkar inte heller vara alltför upprörd
"Det kan finnas goda skäl att tillåta amerikanska baser på norsk mark 2022. Frågan är inte mindre aktuell efter att Vladimir Putin invaderade Ukraina och förde ett grymt krig på europeisk mark."

Om ryssarna begår brott i organiserad skala mot baltländerna känns det som ett argument för att ingå i NATO för att skydda sig mot en skurkstat som verkar vara kapabel till vad som helst.
Citera
2022-05-20, 21:44
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cazzofiga
Finlands svar till motsåndare! https://www.youtube.com/watch?v=1KGpcvJiDEE&list=RDMM&index=9

Översättning, tack! Handlar det ens om NATO?
Sånt här politiserat medryckande schlagergrejs gillar inte jag alls, små barn som sjunger, osv.
Citera
2022-05-20, 21:48
Medlem
Varför kan man inte låta invånarna rösta om de vill ha NATO eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in