Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Jo Jo, jag låter för all del säkrare än jag egentligen är vad gäller siandet, men du tycks glömma att turkarna sa att "de första punkterna" var att pkk måste upphöra att existera i Sverige. Det kommer mera. Jag tror inte att turkarna planerar att släppa in oss oavsett, men visst;
Alla har sitt pris.
Vad gäller USA så förutom att hemmaopinionen är krigstrött sedan GW Bush, så går vi ofrånkomligen mot en framtid där petrodollarn försvinner. Trump var rätt ute vad gäller att ta hem priduktionen till USA. USAs intresse i omvärlden är inte på dekis, men positionerna flyttas när nya råvaror krävs till olika ersättningar för olja.
Jag hoppas innerligt att jag har fel, givetvis. Det utfall jag beskrev är det sämsta tänkbara.
Självklart kommer turken pressa ut maximalt av detta. De har en stark position i NATO med Bosporen och näst största krigsmakten. Men USA och västeuropa vill extremt gärna ha med Sverge och Finland då de inte bara är nettobidragsgivare i alliansen men framförallt kommer USA kunna omdisponera delar av sina utlandstyrkor till annat håll (sydostasien) istället för Polen/Baltikum.
Grundtips är att turken släpper till efter att han fått en godispåse. Förutsättningen är dock att såssen kan kompromissa med turken. Detta kan nog bli svårt utan påtryckning från USA som får förklara för såssen "hur det ligger till ute i verkligheten".
Många spår petrodollarns död. Jag säger istället: Vad kommer istället? Nu sticker jag ut hakan igen. Vi bevittnar kryptons död. Jag är i grunden ekonom och det har tjänat mig väl i ett långt liv. Krypton är en tulipanalök. Det är bara det att man kan inte ens odla en blomma med den. "At the end of the day" som vi säger här backas den upp av inget, nada, njet. Väldigt många kommer förlora väldigt mycket pengar. No matter. Det var pengar som aldrig fanns ändå.
Så vad annat? Guld? Det har viss industriell användning men risken med det är att det kan finnas på fel ställe. Det har ryssen fått erfara som hade stora delar av sina guldreserver
utanför landet.
Euro, Yuan, Rubel? Det räcker med en titt på hur befolkningspyramiderna i Europa, Kina och ryssland för att förstå att det inte kommer att hända.
Nä grundtips är att dollar förblir hela världens reservaluta under överskådlig framtid.
Vad gäller de nya råvarorna som behövs postpetro för den "gröna omställningen" så finns ju den övervägande delen av dem (mest metaller) i just ryssland. Hela den utvecklade världen har intresse däri. Mycket svårt att sia om vad det kommer medföra.