2022-05-19, 22:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Flyktingkatastoferna beror på USA:s och NATO:s aggressionskrig i Afrika och Mellanöstern, inte på några ondskefulla planer på FN-kontoret för 20 år sedan.

.
Jag måste svara på detta separat;

Vi har konstant krig i världen. Du talar om flyktingkarastrofer medan jag talar om din svenskfientliga inställning. De tu är inte relaterade.

I decennier har 7k lockat hit invandrare med ena handen och hållit dem ute med den andra. Detta eftersom de ville ha en hög invandring men inte omedelbar total invasion, och nu har det spårat ur så pass att Maggan inte fixar att åtgärda läckaget.
De flyktingar från Tyskland och Danmark som tagit sig hit är självklart vad som kallas välfärdsmigranter, med undantag för skäggbarn (de gavs inte asyl annorstädes, utan var beroende av Sveriges extremt slappa asylpolitik).

Jag betackar mig för dina hslmgubbar om din konspirationsteori. Jag talar om vad som ligger på bordet, slutsatser kring det får var och en dra själv. Jag anser att människor är kapabla att tänka själva, utan att du (eller jag) ska komma och berätta hur de ska resonera.

Återvandringsfrågan kommer att bli central under nästa mandatperiod om de blå och gula kammar hem valet. Kan du se annat än att L då kommer att vända M ryggen?
Citera
2022-05-19, 22:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
En marginell förflyttning/kannabalism inom de rödgröna som knappast betyder nåt såvida de inte går till just MP o når över 4%.. Miljöpartiet är nu troligen det mest avskydda partiet hos allmänheten och har svårt att få fram kandidater till kommunerna efter valet. Varför skulle trenden vända p g a NATO annat för att skapa ett narrativ hos dig för att locka väljare till att stödrösta på L?

De unga stadsboende bimbostudenterna med rosa ideologiskt färgade glasögon har troligen fått så mycket mothugg av sina pojkvänner o föräldrar boende utanför universitetsstäderna att de lär ha tänkt om. Eller blivit lesbiska.

Jag tror de går till Magda....och en liten rännil till Rödskrikan.

Jag talade om sossar som går till V och Mp för att de inte vill ha hit NATO, inte stödröster på L. Detta sagt så kommer L säkert att vinna en del röster också eftersom de är det mest NATO-positiva partiet. NATO-vurmare kommer därför att rösta L i år för att fira.

Så min prognos är att V, Mp och L blir de stora vinnarna på NATO-anslutningen. Sannolikt räddar det både Mp och L kvar i riksdagen.
Citera
2022-05-19, 23:58
Medlem
Citat:
Det kommer alltmer statistik om odds från bettinginstituten angående huruvida liberalerna o de gröna khmererna till hösten når över riksdagsspärren.
Sentimentet verkar ha förändrats och alltfler verkar tro att de når 4% båda två och är villiga att satsa pengar. Åtminstone verkar L ha låga odds på sin sida för att nå riksdagen.

Jag tvivlar att många här skulle tänka sig stödrösta på miljöpartiet men hur ställer vi oss till liberalerna?
Är det bra för oss som vill ha regeringsskifte att liberalerna når riksdagen?
Hur ställer vi oss till att sympatisörer i högerblocket stödröstar på L?

Är det bra att högerblocket får klar majoritet o det räcker med att MP åker ur eller är vi neutrala till att även liberalerna åker ut om det leder till majoritet för vänstersidan eller ska liberalerna ut till vilket pris som helst, även om det innebär att Magda sitter kvar?

I den bästa av världar kan man ju hoppas på en skräll med regeringsskifte och dessa båda partier utanför riksdagen. Är detta realistiskt eller ska vi hoppas på L över 4%?

Läste en artikel om hur oddsen förändrats men hittar inte den nu. Nån snäll själ kan kanske leta upp den.

Hos svenska spel stod L i 3ggr pengarna att klara spärren innan partiledarbytet. Nu står man i 1,8.

Mp har i princip inte rört sig alls senaste månaderna. Runt 50-50 att klara sig.
Citera
2022-05-20, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Hos svenska spel stod L i 3ggr pengarna att klara spärren innan partiledarbytet. Nu står man i 1,8.

Mp har i princip inte rört sig alls senaste månaderna. Runt 50-50 att klara sig.

Unibet och Betsson har odds på valet, men var har du hittat att man kan spela på valet hos Svenska spel?
Citera
2022-05-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Unibet och Betsson har odds på valet, men var har du hittat att man kan spela på valet hos Svenska spel?

Spel-oddset-politik

Man får faktiskt vinna rätt skapligt. Runt 5k per objekt.
Citera
2022-05-20, 16:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det kommer alltmer statistik om odds från bettinginstituten angående huruvida liberalerna o de gröna khmererna till hösten når över riksdagsspärren.
Sentimentet verkar ha förändrats och alltfler verkar tro att de når 4% båda två och är villiga att satsa pengar. Åtminstone verkar L ha låga odds på sin sida för att nå riksdagen.

Jag tvivlar att många här skulle tänka sig stödrösta på miljöpartiet men hur ställer vi oss till liberalerna?
Är det bra för oss som vill ha regeringsskifte att liberalerna når riksdagen?
Hur ställer vi oss till att sympatisörer i högerblocket stödröstar på L?

Är det bra att högerblocket får klar majoritet o det räcker med att MP åker ur eller är vi neutrala till att även liberalerna åker ut om det leder till majoritet för vänstersidan eller ska liberalerna ut till vilket pris som helst, även om det innebär att Magda sitter kvar?

I den bästa av världar kan man ju hoppas på en skräll med regeringsskifte och dessa båda partier utanför riksdagen. Är detta realistiskt eller ska vi hoppas på L över 4%?

Läste en artikel om hur oddsen förändrats men hittar inte den nu. Nån snäll själ kan kanske leta upp den.
Om man vill ha regeringsskifte men med garanti på att inte mycket görs åt invandringsproblemen ska man hoppas att L klarar sig kvar.

Vill man ha åtgärder vad gäller invandringsproblemen är det prioriterat att L åker ur, oavsett vad.
Det finns heller inga garantier för att L inte springer över till S efter valet.
Citera
2022-05-20, 17:36
Medlem
Pruttars avatar
Går inte bra för Centerpartiet.

Bettade precis 70000 kr på att de åker ur riksdagen i höstens val.
Citera
2022-05-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar

Tror du kan få jackpot, tappar till Mp, NATO-frågan, och till L ny partiledare och dom som är "höger" och inte vill chansa för S samarbete.
Citera
2022-05-20, 18:40
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

I detta val lär de klara sig men 2026 lär de ha svårt att motivera varför man ska rösta på dem.
Om är L är kvar efter 2002 lär C tappa en hel del dit Annars en ökenvandring för C.
För vem o varför är de då kvar i politiken?
Vill man vara säker på vem som styr landet ska man kanske som väljare själv ta ställning till regeringsalternativen o inte överlämna detta till den nyckfulla Rödskrikan.

Hur ska hon samarbeta med V ? För ordning o reda skicka ut både C o L.... L är troligen bättre att ha kvar då de är för regeringsskifte samt som röstmagnet för ex centerpartister som tröttnat på Rödskrikan som gällt ropar fjamåt medans partiet backar.
Citera
2022-05-20, 18:44
Medlem
Rektangels avatar
Efter valet 2022 lär Rödskrikan bli avsatt av sina egna....!
Citera
2022-05-20, 18:46
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:

Ooooh vågat om sant.
Hoppas du är rik för det där lär inte gå in. C går dåligt men de kommer klara sig med hyffsad marginal i detta val.
Citera
2022-05-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Spel-oddset-politik

Man får faktiskt vinna rätt skapligt. Runt 5k per objekt.

Tack, nu hittade jag. Gömt under ”alla sporter”, mycket logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in