• 1
  • 2
2022-05-20, 16:41
Medlem
Alessio.Cercis avatar
Behöver göra pengar funderar på att köpa bilar hos desperata ägare för prisklass 20-30k och försöka göra en vinst på att sälja direkt vidare på blocket.

Vad tror ni om tanken? Vilken årgång och miltal på mätaren? Vilka märken.

Hur många ägare kan jag mata på i min släktings namn innan han blir kallad bilförsäljare?
Senast redigerad av Alessio.Cerci 2022-05-20 kl. 16:58.
Citera
2022-05-20, 16:43
Medlem
dragon31s avatar
njaaa kan ju funka dom flesta (även jag) brukar kolla car.info eller nån liknande sida när man ska köpa en bil man kanske tycker det är lite fishy om ägarn bara ägt bilen i vecka.. men som sagt det kan ju funka
Citera
2022-05-20, 16:54
Medlem
ormbitens avatar
Det är dömt att misslyckas... Alldeles för många invandrare som håller på med det där.
Citera
2022-05-20, 16:56
Medlem
Alessio.Cercis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragon31
njaaa kan ju funka dom flesta (även jag) brukar kolla car.info eller nån liknande sida när man ska köpa en bil man kanske tycker det är lite fishy om ägarn bara ägt bilen i vecka.. men som sagt det kan ju funka
Man kan ju ha fått en bil övertagen av en släkting eller vad som helst. Varför fishy? Är svensk också vilket bidrar till ökat lugn.
Citera
2022-05-20, 16:57
Medlem
Alessio.Cercis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det är dömt att misslyckas... Alldeles för många invandrare som håller på med det där.
Därför jag vinner som svensk som håller vad jag lovar och säljer bilar som jag kontrollerat fungerar.
Citera
2022-05-20, 17:07
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Hur gammal är du, är du under 30 så tror jag du kan glömma hela idén, det bara skriker om att du ska försöka blåsa nästa köpare om du är ung, och säljer privat.

Sen kommer skattmasen jaga dig och vilja ha en del av kakan om det börjar gå bra.
Citera
2022-05-20, 17:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessio.Cerci
Behöver göra pengar funderar på att köpa bilar hos desperata ägare för prisklass 20-30k och försöka göra en vinst på att sälja direkt vidare på blocket.

Vad tror ni om tanken? Vilken årgång och miltal på mätaren? Vilka märken.

Hur många ägare kan jag mata på i min släktings namn innan han blir kallad bilförsäljare?
Hmm, om ägaren är desperat så har han väl redan testat med ett lågt pris på Blocket, eller andra alternativ? Varför skulle du då kunna sälja samma bil med vinst?
Dessutom är företagsidén redan tagen av t.ex. "Vi köper din bil" och jag tror att flertalet hellre säljer till dem än till en flock däcksparkande araber.

Vinsten man kan förmodas göra på bilar i tänkt prisklass lär inte vara särskilt hög, några få tusenlappar kanske, det beror ju på vad du tänker göra med bilarna och hur du värderar din tid. Den som tänkt sälja sin bil har väl i de flesta fall redan städat, tvättat, vaxat och fixat till skavanker och småfel. Att köpa bilar med felkoder och lysande varningslampor där ägaren "inte hunnit fixa" men "det är bara att byta sensor för ett par hundra och går på en kvart" bör undvikas mer än pesten. Om det är så billigt och enkelt, varför är det inte gjort då?

Jag har ingen koll på vad "reglerna" säger idag, men om jag minns rätt så låg gränsen vid 5-6 bilar per år innan skattemyndigheten började bli nyfiken.
Citera
2022-05-20, 17:23
Medlem
Känns spontant som det är lättare då om man köper en defekt bil och vet lite hur man skruvar. Finns ju många som säljer bilen med relativt enkla fel som de inte orkar ta tag i själva.
Citera
2022-05-20, 18:04
Medlem
yz44s avatar
Är även kostnader för resor, transport, parkering, skatt och försäkring samt den egna arbetstiden.
Så det gäller att veta vad man ger sig in på då man kan gå på en nitlott.
Citera
2022-05-20, 18:05
Medlem
Alessio.Cercis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Hur gammal är du, är du under 30 så tror jag du kan glömma hela idén, det bara skriker om att du ska försöka blåsa nästa köpare om du är ung, och säljer privat.

Sen kommer skattmasen jaga dig och vilja ha en del av kakan om det börjar gå bra.
Klart under 30. Vill inte blåsa någon men tjäna pengar.
Citera
2022-05-20, 18:07
Medlem
Alessio.Cercis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hmm, om ägaren är desperat så har han väl redan testat med ett lågt pris på Blocket, eller andra alternativ? Varför skulle du då kunna sälja samma bil med vinst?
Dessutom är företagsidén redan tagen av t.ex. "Vi köper din bil" och jag tror att flertalet hellre säljer till dem än till en flock däcksparkande araber.

Vinsten man kan förmodas göra på bilar i tänkt prisklass lär inte vara särskilt hög, några få tusenlappar kanske, det beror ju på vad du tänker göra med bilarna och hur du värderar din tid. Den som tänkt sälja sin bil har väl i de flesta fall redan städat, tvättat, vaxat och fixat till skavanker och småfel. Att köpa bilar med felkoder och lysande varningslampor där ägaren "inte hunnit fixa" men "det är bara att byta sensor för ett par hundra och går på en kvart" bör undvikas mer än pesten. Om det är så billigt och enkelt, varför är det inte gjort då?

Jag har ingen koll på vad "reglerna" säger idag, men om jag minns rätt så låg gränsen vid 5-6 bilar per år innan skattemyndigheten började bli nyfiken.
Jag ska skambuda mig fram mot toppen och sälja till lite överpris motiverat med att den är snygg på bild.
Citera
2022-05-20, 18:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessio.Cerci
Jag ska skambuda mig fram mot toppen och sälja till lite överpris motiverat med att den är snygg på bild.
Det verkar ju som en genomtänkt plan. Skriv gärna här om något år och tala om hur det går.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in