Citat:
Ursprungligen postat av
Alessio.Cerci
Behöver göra pengar funderar på att köpa bilar hos desperata ägare för prisklass 20-30k och försöka göra en vinst på att sälja direkt vidare på blocket.
Vad tror ni om tanken? Vilken årgång och miltal på mätaren? Vilka märken.
Hur många ägare kan jag mata på i min släktings namn innan han blir kallad bilförsäljare?
Hmm, om ägaren är desperat så har han väl redan testat med ett lågt pris på Blocket, eller andra alternativ? Varför skulle du då kunna sälja samma bil med vinst?
Dessutom är företagsidén redan tagen av t.ex. "Vi köper din bil" och jag tror att flertalet hellre säljer till dem än till en flock däcksparkande araber.
Vinsten man kan förmodas göra på bilar i tänkt prisklass lär inte vara särskilt hög, några få tusenlappar kanske, det beror ju på vad du tänker göra med bilarna och hur du värderar din tid. Den som tänkt sälja sin bil har väl i de flesta fall redan städat, tvättat, vaxat och fixat till skavanker och småfel. Att köpa bilar med felkoder och lysande varningslampor där ägaren "inte hunnit fixa" men "det är bara att byta sensor för ett par hundra och går på en kvart" bör undvikas mer än pesten. Om det är så billigt och enkelt, varför är det inte gjort då?
Jag har ingen koll på vad "reglerna" säger idag, men om jag minns rätt så låg gränsen vid 5-6 bilar per år innan skattemyndigheten började bli nyfiken.