2022-05-20, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Ser mörkt ut ? Hur menar du ? Vi får inte glömma att innan var vi rädda för att Ryssland skulle kunna rulla över hela öst Europa med tanks. Ryssland har enorma svårigheter/ misslyckats med att ta kiev. Ryssland sågs innan det är kriget som världens andra militärmakt, det gör dom knappast inte längre. Dom flesta experter var ju innan överens om att Ryssland skulle ta Kiev på 2 veckor. Om du inte gillar västerländsk media rekommendera jag en sida som heter RT.com varsågod och nut av sanningen. Självklart pumpar UA massor av propaganda som vilket land i världen gör som befinner sig i ett krig.

Jag pratar om en befolkning som dör. Något jag förundras över är hur du romantiserar krig och seger över en stat. Jag är mer för fred och anser att lösningen var via diplomati och handel. Alla gynnas utav det. NATO i all ära men vad är responsen frön öst om Kina, Ryssland, Pakistan, Indien ingår i en allians.
Citera
2022-05-20, 16:14
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Ok då tar vi det lite enklare..(sista chansen)
Min bil kan potentiellt göra 240kmh... men jag kör bara i 100.
Varför gör jag det,, tror du.?

Svara inte mig,, svara dig själv.

"Ryssland ansåg",, Jasså gjorde dom det ??

Vi såg deras förmåga tydligt i flodövergångsmassakern. Rysslands korruption har knäckt dem nu och för evärderlig framtid.
Citera
2022-05-20, 16:15
Medlem
Citat:
Otvetydigt mörkt för Ukraina, dock är det med sorg man inser att det är "mörkt" för hela vår del av världen. Detta tack vare att vi inte kunde frigöra oss från USAs manipulation och lät eländet i Ukraina utvecklas till denna skit.

Håller med dig, Sverige har ingen aning om vilken dominoeffekt vi har satt igång. Öst kommer också införskaffa allianser och vad sker då? USA håller på tappa kontrollen och nu av alla tidpunkter ger vi upp vår alliansfrihet… väldigt sorgligt
Citera
2022-05-20, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Du anser alltså att Ryssland offensiv mot Kiev misslyckades på grund av deras goda vilja mot den UA civilbefolkningen? Det finns i princip inga militär expert som jag läser som håller med dig, men såklart du vet bättre . Ryssland problem med logistik har inget att göra mot deras goda vilja mot UA befolkningen till exempel. Självklart finns det politiska anledningar och möjligtvis moraliska anledningar att minska antalet civila offer, men det är inte varför offensiven mot Kiev misslyckades. Du kan läsa på om slaget om Hostmel airport till att börja med.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Antonov_Airport

Man kan inte tvinga en blind att se.
Du gör nog bäst i att förlita dig på "experter", tänka själv är väl onödigt jobbigt.

Einstein sa:
Lyssna mindre på den som säger sig ha svaren och mer på den som ställer frågorna.
Citera
2022-05-20, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Men de båda städerna har han ju kontrollerat sedan 2014. Var det bara de han var ute efter är ju kriget helt obegripligt. Och Ukrainas utrikespolitik ska Putin strunta i; ett självständigt land måste få bedriva sin politik självständigt.

Ukraina dödade ryssar i dom städer och den handlingen pushade ledde till denna reaktion.
Citera
2022-05-20, 16:19
Medlem
raskenss avatar
Haha komiskt, nån som vet var man kan hitta hemsidan? Vill testa:

Edit: hittade länken https://wasterussiantime.today/

för sent i dag får testa på måndag.

"Det ryska konstnärskollektivet The Obfuscated Dreams of Scheherazade (TODS) har kommit på ett ovanligt sätt att protestera mot kriget i Ukraina.

Med hjälp av hackare har de kommit över 5 000 telefonnummer som går till militärer, tjänstemän, underrättelsepersonal och politiker i Ryssland.

Numren har lagts in på en hemsida som man kan busringa från. Alla som går in på sajten uppmanas klicka på en knappikon som ringer upp och kopplar ihop två personer som finns med på den ryska telefonlistan.

Personerna som blir uppringda tror att det är personen som de pratar med som ringt dem.

Kollektivet motiverar sprattet med att de vill "slösa bort rysk tid".

"Tänk dig att du vill organisera ett brott mot mänskligheten, men att din telefon aldrig slutar ringa!", skriver TODS i ett pressmeddelande.

Om personerna svarar kan man obemärkt lyssna på deras samtal. "

Klippt från AB
Senast redigerad av raskens 2022-05-20 kl. 16:22.
Citera
Medlem
Luposs avatar
Citat:
Ordvalet tyder på att du är väldigt ung och inte kan relatera på mer än
en nivå av propagandan som pågår. Ställ dig två frågor till att börja med.
1. Vem är "alla"
2. Vilken "enorma svaghet militärt"
Därefter kanske du kommer till insikt om vad som pågår och varför.
På fråga 1 svarar jag alla utanför Ryssland.
På fråga 2 svarar jag när ett 3 dagarskrig mellan en "stormakt" och en rutten gammal sovjetstat efter 3 månader fortfarande pågår med enorma förluster.

Inte ens Kina står bakom Ryssland längre och det säger en hel del...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Det här kriget beror inte på Zelensky. Ukrainare har ingen anledning att gilla Ryssland och proryska separatister. Sen är det Putinregimen som inte vill ha några förhandlingar om fred, varken nu eller före invasionen. Situationen skulle dock varit en annan om Ukraina leddes av en prorysk marionettledning eller prorysk diktator.

Ingen sida vill ha fred innan den andra har kapitulerat så det är inte bara Kreml som är på tvären.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3448544-zelensky-there-can-be-no-peace-without-victory.html

https://www.marketwatch.com/story/zelensky-says-ukraine-cant-accept-any-peace-deal-that-leaves-russian-troops-on-his-countrys-territor y-01651699666

Så det här kriget kommer bara att sluta på två sätt någon av sidorna kapitulerar som inte kommer hända eller så kommer det bli ett väst och Östukraina med ett eldupphör utan fred = Nytt Nord/Sydkorea.
Citera
2022-05-20, 16:20
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En bekant berättade att en av hans affärskollegor i Ryssland som ägde ett företag för några år sen plötsligt fick sin ena dotter mördad och ett foto på andra dottern om han inte sålde företaget till ryska maffian. Det fick vara nog så drog han till Tyskland i stället. Såna är ryssarna, Orkerna.

Jag har sett liknande historier från Donbass på BBC, när "befriarna" i form av separatister la de beslag på ett transportföretag. Ägaren gömde en bil och försökte köra bud med den. Men snart kom de och tog den också. Han flyttade västerut.
Citera
2022-05-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Jag pratar om en befolkning som dör. Något jag förundras över är hur du romantiserar krig och seger över en stat. Jag är mer för fred och anser att lösningen var via diplomati och handel. Alla gynnas utav det. NATO i all ära men vad är responsen frön öst om Kina, Ryssland, Pakistan, Indien ingår i en allians.

Haha men vilket konstigt argument. Självklart hatar alla icke psykopater krig. Men UA befolkningen till stor del vill ju försvara sitt land. Samma sak om Ryssland försökte annektera Gotland så skulle iaf jag anse att vi borde försvara hos, när våran militär var utslagen och läget var helt hopplöst hade det kanske varit tal om kapitulation. Men nu handlar det inte om oss utan det handlar om vad den UA befolkningen vill. Självklart borde målet vara en diplomatisk lösning men det får den valde regeringen i Kiev avgör när det ska komma. Btw skulle Indien aldrig ingå i den alliansen , Kina och Indien småkrigar lite dagligen

https://en.wikipedia.org/wiki/2020%E2%80%932022_China%E2%80%93India_skirmishes
Citera
2022-05-20, 16:21
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Du vet att det var fake news eller? det har aldrig inträffat någon flodmassak ungefär som ghoust off kiev. Däremot så tillfångatog Ryssland närmare 2000 nazister i mariupol, fakta.

Haha, flodövergångsmassakern där minst 1000 våldtäktsbarbarer slaktades av ukrainska hjältar visar tydligt hur korruptionen i ryssland blir dess undergång. Det hjälper inte att rysstrolla lille vän
Citera
2022-05-20, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En bekant berättade att en av hans affärskollegor i Ryssland som ägde ett företag för några år sen plötsligt fick sin ena dotter mördad och ett foto på andra dottern om han inte sålde företaget till ryska maffian. Det fick vara nog så drog han till Tyskland i stället. Såna är ryssarna, Orkerna.

En bekant till mig drev ett gym i St Petersburg och blev hotade av lokala maffian på ett snällare sätt. Han fick erlägga en ersättning till polisen som enligt honom var farligare än maffian som tog hand om problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in