Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Jag tror dessvärre att USA kommer tillåta att vi blir medlemmar även om det går emot Natos medlemmar. Något under radarn lär dom göra. Hade varit helt sjukt om det blir så men troligen så ligger USA bakom Sverige och Finlands beslut. Dom har makten.
Jeg tror du tar feil. USA trakk seg ut av Afghanistan i 2021. USA har nok av innenrikspolitiske problemer, it's the economy stupid. Putin har forstått dette, og har flyttet brikkene frem på det geopolitiske Europeiske sjakkbrettet. Han hadde selvsagt håpet på å få Trump gjenvalgt. Det ville vært ønskelig for Putin om NATO alliansen ble undergravet fra innsiden. Men når det ikke skjedde, og med stadig mer desillusjonerte Russiske velgere, som i det første tiåret under Putin utvilsomt opplevde en økonomisk oppgang uten sidestykke i Russisk historie, men som siden den tid har opplevd en økonomisk stagnasjon som truer det nåværende regimets legitimitet. Det er på den bakgrunn vi må se den Russiske regjeringens beslutning om å gå til krig; igjen. Jeg har ikke konkludert med om det er riktig eller feil av Sverige og Finland å søke medlemskap i NATO, men jeg forstår hvorfor det skjer nå. Hadde jeg bodd i, for eksempel, Estland, så hadde jeg nok følt meg tryggere innenfor enn utenfor NATO.