2022-05-20, 12:39
Avslutad
https://www.dn.se/ekonomi/mood-managern-hojer-stamningen-pa-kontoret/

MALMÖ. Nu vill arbetsgivare bryta hemmasittandet och skapa en attraktiv arbetsplats. Fler ska komma till kontoret.

Hur gör man då?

Ett svar: Man anställer en ”mood manager”.

tyvärr låst artikel så allt man kan se om man inte betalar. En mood manager verkar vara någon som får betalt för ”göra god stämning på arbetsplatsen ”

Ja man måste ju få ut människor i arbetslivet på något sätt . Låter som
ett riktigt flumjobb. undrar vad lönen ligger på och vilken utbildning man behöver ?

Någon som stött på en s.k mood manager eller rent av jobbar med det? Är det något som kommer bli populärt i företag ?

Känns lite som att ha genus certifikat på ett ställe .

så vad säger ni? dyrt onödigt hittepå yrke eller nödvändigt på arbetsplatser ?

edit tydligen hade svt också en artikel om
samma kvinna/yrke

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/skane/trakig-stamning-pa-jobbet-dags-att-anstalla-en-mood-manager

Nya tider kräver nya yrkesroller. Izabell Jonassons uppdrag är att få fler kolleger att återvända till kontoret efter pandemin.
– Folk väljer själva hur de gör, men känslan ska vara ”här händer kul grejer, detta vill du inte missa”, säger Izabell Jonasson, nybliven mood manager på it-företaget Fellowminds Malmökontor.

Tid att ”komma hem” till kontoret
Idén att inrätta tjänsten ska ses mot bakgrund av det alltmer utbredda hemarbetet under pandemin, berättar Kajsa Norell, företagets chef för området ”people and culture” och ansvarig för rekryteringen.

– Människor är olika, men alla mår inte bra av att jobba i bostaden. Vi ville skapa ett mervärde i att ”komma hem” till kontoret. Då får folk möjlighet att även gå härifrån och koppla bort jobbet när de är klara för dagen, säger hon.”

edit 2 snabb googling visar att en kontorspajas tjänar visst runt 35.000kr

alltså vart söker man?
Senast redigerad av Captinhero 2022-05-20 kl. 12:51.
Citera
2022-05-20, 12:45
Medlem
Emellies avatar
Tycker det låter konstigt. Om personalen behövs på kontoret så kan de väl ändå inte arbeta hemifrån, och arbetar de hemifrån men "mår dåligt" av det så kommer de väl rimligtvis tillbaka till kontoret ändå?

Känns lite som ett icke-problem i grunden.

Annars låter det ju trevligt med någon som stryr upp stämningen lite, men risken är väl att det blir konstlat och stelt när det inte nödvändigtvis är genuint.

Påminner lite om hur man har clowner på sjukhus för att liva upp stämningen.
Citera
2022-05-20, 12:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Tycker det låter konstigt. Om personalen behövs på kontoret så kan de väl ändå inte arbeta hemifrån, och arbetar de hemifrån men "mår dåligt" av det så kommer de väl rimligtvis tillbaka till kontoret ändå?

Annars låter det ju trevligt med någon som stryr upp stämningen lite, men risken är väl att det blir konstlat och stelt när det inte nödvändigtvis är genuint.

har inga problem att arbetet försöker styra upp lite roliga grejer och göra en trivsam arbetsmiljö , men att det skapas en hel
yrkesroll …. känns väll överkant kan jag tycka. Visst man ska trivas på sitt arbete ..
men det är ju just ett arbete inte en lekstuga.
Citera
2022-05-20, 12:58
Avslutad
Det låter inte som en dålig arbetsuppgift, även om jag spontant kan tycka att det kanske är något som man inte behöver en heltidstjänst till. Det kanske är bättre att någon som redan är anställd får lägga en dag i veckan på dessa uppgifter.

Men det är möjligt att ämnet är mer komplicerat än vad jag fattar.
Citera
2022-05-20, 12:58
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie

Clowner på sjukhus fyller ju dock ett legitimt syfte genom att muntra upp svårt sjuka barn. Vuxna tycker jag dock inte ska behöva underhållning på jobbet, det kan de ägna sig åt på fritiden.
Citera
2022-05-20, 13:01
Medlem
yz44s avatar
Bra, då kan HR-avdelningarna växa så att det blir fler som inte är produktiva.

God stämmning på arbetsplatsen skapas av de som arbetar där,
men det är ju aldrig fel med en fest då och då.
Citera
2022-05-20, 13:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det låter inte som en dålig arbetsuppgift, även om jag spontant kan tycka att det kanske är något som man inte behöver en heltidstjänst till. Det kanske är bättre att någon som redan är anställd får lägga en dag i veckan på dessa uppgifter.

Men det är möjligt att ämnet är mer komplicerat än vad jag fattar.

Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Clowner på sjukhus fyller ju dock ett legitimt syfte genom att muntra upp svårt sjuka barn. Vuxna tycker jag dock inte ska behöva underhållning på jobbet, det kan de ägna sig åt på fritiden.

Gissar att man kopierat från typ USA konceptet deras tex googlekontor och liknande satsar ju hårt att arbetarna ska ha roligt

https://www.google.se/search?q=google+headquarters&client=safari&channel =iphone_bm&source=lnms&tbm=isch#imgrc=-zlmD2DPQrW-TM

kanske är positivt för produktionen ? fan vet jag . som sagt Mood manager känns ju mest som ett störningsmoment på arbetsplatsen

” Kom igen gustav nu är det faktiskt 15 min obligatorisk improv break, alla ska vara med!”
Citera
2022-05-20, 13:07
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Gissar att man kopierat från typ USA konceptet deras tex googlekontor och liknande satsar ju hårt att arbetarna ska ha roligt

https://www.google.se/search?q=google+headquarters&client=safari&channel =iphone_bm&source=lnms&tbm=isch#imgrc=-zlmD2DPQrW-TM

kanske är positivt för produktionen ? fan vet jag . som sagt Mood manager känns ju mest som ett störningsmoment på arbetsplatsen

” Kom igen gustav nu är det faktiskt 15 min obligatorisk improv break, alla ska vara med!”
All skit kommer från USA, brukar min far säga.
Citera
2022-05-20, 13:32
Medlem
Min gamla arbetskamrats son jobbar som detta. Han har Downs, men är en kul person att ha att göra med när man lärt känna honom. Skulle tro att de flesta som har detta yrke har något slags handikapp.
Citera
2022-05-20, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
https://www.dn.se/ekonomi/mood-managern-hojer-stamningen-pa-kontoret/

MALMÖ. Nu vill arbetsgivare bryta hemmasittandet och skapa en attraktiv arbetsplats. Fler ska komma till kontoret.

Hur gör man då?

Ett svar: Man anställer en ”mood manager”.

tyvärr låst artikel så allt man kan se om man inte betalar. En mood manager verkar vara någon som får betalt för ”göra god stämning på arbetsplatsen ”

Ja man måste ju få ut människor i arbetslivet på något sätt . Låter som
ett riktigt flumjobb. undrar vad lönen ligger på och vilken utbildning man behöver ?

Någon som stött på en s.k mood manager eller rent av jobbar med det? Är det något som kommer bli populärt i företag ?

Känns lite som att ha genus certifikat på ett ställe .

så vad säger ni? dyrt onödigt hittepå yrke eller nödvändigt på arbetsplatser ?

edit tydligen hade svt också en artikel om
samma kvinna/yrke

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/skane/trakig-stamning-pa-jobbet-dags-att-anstalla-en-mood-manager

Nya tider kräver nya yrkesroller. Izabell Jonassons uppdrag är att få fler kolleger att återvända till kontoret efter pandemin.
– Folk väljer själva hur de gör, men känslan ska vara ”här händer kul grejer, detta vill du inte missa”, säger Izabell Jonasson, nybliven mood manager på it-företaget Fellowminds Malmökontor.

Tid att ”komma hem” till kontoret
Idén att inrätta tjänsten ska ses mot bakgrund av det alltmer utbredda hemarbetet under pandemin, berättar Kajsa Norell, företagets chef för området ”people and culture” och ansvarig för rekryteringen.

– Människor är olika, men alla mår inte bra av att jobba i bostaden. Vi ville skapa ett mervärde i att ”komma hem” till kontoret. Då får folk möjlighet att även gå härifrån och koppla bort jobbet när de är klara för dagen, säger hon.”

edit 2 snabb googling visar att en kontorspajas tjänar visst runt 35.000kr

alltså vart söker man?

Fattar inte grejen med detta, bolag har väl hela tiden satsat på att försöka förvandla kontoret till
nån form av fritidsgård bra länge nu.

"Hej och hå! Titta vad kul vi har på jobbet med pingisbord och förra året åkte bolaget till Kreta! Här har vi det kul!".

Bara skippa all bullshit, låt dom som vill jobba hemma göra det och sen sedan tillåt dom som vill komma tillbaka. Gör kontoret en attraktiv plats men det behövs inte massa flummtanter för att lösa detta.
Citera
2022-05-20, 13:46
Medlem
Varför är det alltid kvinnor som sitter på dylika låtsasjobb?
Citera
2022-05-20, 13:49
Medlem
Tycker det känns läskigt likt ett bubbel beteende.. att arbetsmarknaden är så överhettad att man har råd att anställa folk som inte tillför produktivitet till bolaget.. bubblan är som störst precis innan det smäller…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in