Citat:
Ja. Det där är så komplicerat. Ukrainas konstitution var dåligt skriven. Så allt man kan läsa om det är troligen biased. De som gillar Ryssland skriver en historia som får parlamentets agerande (avsättning) att framstå som gör att det var en statskupp. De som gillar Ukraina hittar på en solskenshistoria.
Ukraina har inte en helt fungerande statsbildning. Där fanns ingen bra väg ut. Det finns en coping-mekanism som fungerar i mogna stater. Det finns domstolar för själva konstitutionen. Eftersom den kunde misstänkas vara Yanukovich-vänlig, så ignorerade parlamentet den.
Alltså var man i en situation där presidenten flytt och en i realiteten som resultat en stat som var utanför "algoritmen" - okonstitutionell. Situationen saknar såvitt jag vet motsvarighet i Europa i modern tid? Det var också ett ansvarslöst agerande av många olika aktörer i Ukraina, de bidrog på olika sätt till en breakdown. Här ser man faktiskt vikten av den nordiska traditionen för dialog och samarbete I KONFLIKT.
Ukraina har inte en helt fungerande statsbildning. Där fanns ingen bra väg ut. Det finns en coping-mekanism som fungerar i mogna stater. Det finns domstolar för själva konstitutionen. Eftersom den kunde misstänkas vara Yanukovich-vänlig, så ignorerade parlamentet den.
Alltså var man i en situation där presidenten flytt och en i realiteten som resultat en stat som var utanför "algoritmen" - okonstitutionell. Situationen saknar såvitt jag vet motsvarighet i Europa i modern tid? Det var också ett ansvarslöst agerande av många olika aktörer i Ukraina, de bidrog på olika sätt till en breakdown. Här ser man faktiskt vikten av den nordiska traditionen för dialog och samarbete I KONFLIKT.
Den är ju bättre än den ryska. Så det är ju något. Min tolkning är att avsättningen inte var konstituionell. Men nu spelar det ingen roll
1 Putin erkände Zelensky som president
2 Ryssland får inte invadera och annektera även om det var en statskupp
3 Luhansk och donetsk får inte lämna ukraina bara för det var en statskupp.
4 Sen det viktigaste för Sverige. Det är bra för Sverige om Ryssland försvagas.