2022-05-20, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Ukraina lierade sig med Rysslands största fiende, och ni tror att Ryssland stilla ska se på medans man bombar ryssar i Ukraina.

du vet att ukraina inte var med i nato va? det är en ganska enkel rysstrollning att avfärda....

Citat:
Vad hade dom förväntat sig?

så argumentet är att ukraina lierade sig med fienden 2014 och igen 2022 utan att ha gjort det?

Ukraina förväntade sig att ryssland skulle anfall, det gör alla de forna warsavpacktsländerna, får man lära sig redan som barn där.

varför tror du att de alla går med i en militär försvarsallians (ink vi) ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det var ett hypotetuskt resonemang.

En gissning är att Polen kommer ta tillbaka områdena i Ukraina man förlorade i 2:avärldskriget.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Viktor Janukovytj?

altso det är lite främmande för svenskar det här med korruption (den fungerar ju annorlunda i sverige)

Men det finns inga "o-korumperade" "forna östblocks politiker", de skulle betraktas som opålitliga och omöjliga att sammarbete med vilekt leder till = det kan inte finnas några "o-korumperade" betydande politiker.

Ja, Janukoytj. Jag skulle ha skrivit hans namn.

Du har säkert rätt. I många situationer kan man nog se det som en typ av "tack för hjälpen-summa". Man ska ha några procent för att ha fixat ett avtal. Det är fullt möjligt att aktörer själva inte tycker att de har gjort något fel.
Citera
2022-05-20, 09:15
Medlem
Citat:
Det är snarare så att Sverige, Finland och hela EU kommer bli ett bakvatten efter det här. EU och Sverige är så jävla illa skött och det kommer vi få erfara när priserna stiger och vi tappar inflytande.

Ja, man var ju orolig innan kriget men Putin har räddat oss. Västs dominans är säkrad för minst 100 år.
Inte visste vi att ryssen var så underlägsen.
Citera
2022-05-20, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Min poäng är alltså att Krim har de jure har varit ukrainskt i snart 70 år. Vad har indianer med det att göra?

Men bara 22 % är ukrainare. Det är där det faller.
Citera
2022-05-20, 09:16
Medlem
Citat:
Det är snarare så att Sverige, Finland och hela EU kommer bli ett bakvatten efter det här. EU och Sverige är så jävla illa skött och det kommer vi få erfara när priserna stiger och vi tappar inflytande.

hahaha.

antar att du är för liten att förstå eller varit med om eurokrisen, bostads/itbubblan.

Gå och se om det kommer varmvatten ur kran därhemma. om det inte gör det så är du i ryssland....
Citera
2022-05-20, 09:19
Medlem
Citat:
Jag inkluderade även Ukraina i det. Hur länge behöver ett folk bo på en plats för att man ska kunna se det som sitt hemland?

Vad tycker du om engelsmännens annektering av Amerika? Har indianerna rätt till den och borde då alla som inte är indianer flytta därifrån?

Det är ju just därför som man måste försöka leva med världen som den ser ut. Ska alla börja hävda sina historiska anspråk på det ena eller andra området kommer alla krigen att utplåna mänskligheten.

Här i Europa är det väl bara San Marino och Schweiz som har haft gränserna oförändrade sedan 1500-talet. Så vill vi ge sken av att ha haft någon mänsklig utveckling och vara mer civiliserade nu än för 500 år sedan så ska man kanske inte använda invasioner för att flytta gränser.

Man kan samarbeta. Ryssland har ju alla möjligheter i världen att skaffa sig vänner och allierade genom samarbete och handel. Men man har inte gjort det. Varför? Hur kan man tro att hot och våld skapar goda relationer? Sovjets misshandel av WP-länderna gjorde att de t o m blev vänner med Tyskland bara för att slippa ryssen. Hur kan Putin tro att han kommer få annat än ett kritiskt och ovänskapligt sinnat grannland efter detta? Det "lustiga" är att Putins enda möjlighet att skapa en god relation till Ukraina de närmaste 100 åren nog är att lämna tillbaka Krim.
Citera
2022-05-20, 09:21
Medlem
Reimers avatar
Som vanligt så tickar nästan samtliga siffror uppåt när det gäller de ryska förlusterna, dock noterar jag att Ukraina endast lyckades destruera 9 tanks föregående dygn, kan ju bero på att tillgängligheten för ryska tanks är skral.

https://twitter.com/DefenceU/status/1527528306190561281/photo/1
Citera
2022-05-20, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, Janukoytj. Jag skulle ha skrivit hans namn.

Du har säkert rätt. I många situationer kan man nog se det som en typ av "tack för hjälpen-summa". Man ska ha några procent för att ha fixat ett avtal. Det är fullt möjligt att aktörer själva inte tycker att de har gjort något fel.

Det är mer än så. är du inte korrupt så är du galen, så om du inte vill framstå som galen, omöjlig att samrbeta med och direkt farlig, så behöver du vara korrupt, (även om du inte är det eller behöver vara det för att du redan är snorrik).

Det vi ser som korruption , ser de som ett korrekt, sunt och långsiktigt avtal. och det genomsyrar hela samhället.

I komunism har alla lika mycket, dvs ingenting, den som har något i ett sånt system är beundrandsvärd , klok och framgångsrik, en person att seupptill.....

Det är vad som format det vi i sverige skulle kalla korruption, men som i forna öst snarare är kompetens.
Citera
2022-05-20, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vafan, ryssarna är oroliga över att Sverige inte folkomröstat om NATO. Sött men konstigt, de skriver ju att vi hatar ryssar hur kan de samtidigt tro att vi behöver rösta?

De tror säkert att vi gör våra omröstningar på ryskt manér. Alltså typ att alternativen på valsedeln är ungefär så här:
1) Nej, jag vill inte gå med i NATO
2) Nej, jag vill inte gå med i NATO de närmaste 50 åren
3) Nej, jag vill se ett närmare försvarssamarbete med Ryssland
4) Nej, jag vill att Sverige ansluter sig till Ryssland
5) Har ingen åsikt, jag röstar blankt
Citera
2022-05-20, 09:26
Medlem
Citat:
Ukraina var på väg att gå med i NATO.
När var de påväg att gå med då, 2014 eller 2022 eller något annat år?

Citat:
Men det större problemet var att man trakasserade den ryska befolkningen.

Nej. vare sig innan 2014 eller 2022 för den delen.
Citera
2022-05-20, 09:26
Medlem
Citat:
Polen höll på med precis samma grej som Ukraina gjort de senaste åren, försök till etnisk rensning likt den Polen gjorde på tyskar i Danzig.

Du är emot nazismen i Ukraina, men förlitar dig till 100% på de tyska nazisternas historieskrivning av år 1939?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in