2022-05-20, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Huruvida repet hänger ner eller inte är inte särskilt relevant. Det är fortfarande skillnad på ett rep som hänger ned i vattnet, och ett rep som följer jordens kurva igenom en kulle av vatten. 🙂

Om vi ska vara petiga, varför skulle ett rep spänt mellan två objekt hänga ner? Det skulle rimligtvis gå rakt mellan dessa, eller fungerar saker annorlunda i din värld?
Sen är det som många redan sagt hyfsat omöjligt att få det repet spänt om det ska vara så långt att objekten passerar horisonten.

Så oavsett om du anser att jorden är platt eller sfärisk skulle repet gå rakt mellan objekten MEN på en sfärisk jord som vi lever och bor på så skulle det gå ner i vattnet (förutom det som den kommer göra eftersom du inte kan spänna ett så långt rep)

Bättre om du vill prova detta är att ta en laser, dög laser i erat glaslasergyroexperiment så duger nog laser här också, tror du inte det?
Citera
2022-05-20, 07:45
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Om vi ska vara petiga, varför skulle ett rep spänt mellan två objekt hänga ner? Det skulle rimligtvis gå rakt mellan dessa, eller fungerar saker annorlunda i din värld?
Sen är det som många redan sagt hyfsat omöjligt att få det repet spänt om det ska vara så långt att objekten passerar horisonten.

Så oavsett om du anser att jorden är platt eller sfärisk skulle repet gå rakt mellan objekten MEN på en sfärisk jord som vi lever och bor på så skulle det gå ner i vattnet (förutom det som den kommer göra eftersom du inte kan spänna ett så långt rep)

Bättre om du vill prova detta är att ta en laser, dög laser i erat glaslasergyroexperiment så duger nog laser här också, tror du inte det?
Men vad bevisar repet? Om det är samma gravitation på en platt jord som på jorden skulle repet hänga ned i vattnet och bara ge en illusion av att jorden var rund.

Det är samma som att försöka använda lufttryck. Eftersom gravitationen på en platt jord är samma som på jorden tack vare accelerationen, kommer luften att bete sig på samma sätt på en platt jord, som en rund. Längs upp i kupan skulle luften vara nästan vakuum. Men eftersom rymdresor är bluff, måste alla diagram som visar att lufttrycket är samma i kupan som på jorden vara förfalskade.
Senast redigerad av EnCarte 2022-05-20 kl. 07:49.
Citera
2022-05-20, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men vad bevisar repet? Om det är samma gravitation på en platt jord som på jorden skulle repet hänga ned i vattnet och bara ge en illusion av att jorden var rund.

Det är samma som att försöka använda lufttryck. Eftersom gravitationen på en platt jord är samma som på jorden tack vare accelerationen, kommer luften att bete sig på samma sätt på en platt jord, som en rund. Längs upp i kupan skulle luften vara nästan vakuum. Men eftersom rymdresor är bluff, måste alla diagram som visar att lufttrycket är samma i kupan som på jorden vara förfalskade.

Den skulle hänga ner även på en platt jord om gravitationen är samma.
Så bara det fenomenet är inget bra, bättre då att använda laser om man nu vill göra ett sådant här experiment.
Citera
2022-05-20, 08:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Samma gravitation skulle inte fungera på en platt jord, då gravitationen är en kraft mot masscentrum.

Det skulle leda till udda konsekvenser om jorden var den platta skiva som vanligen påstås.
Citera
2022-05-20, 09:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Samma gravitation skulle inte fungera på en platt jord, då gravitationen är en kraft mot masscentrum.

Det skulle leda till udda konsekvenser om jorden var den platta skiva som vanligen påstås.
Då är det väl att det är en kraft mot ett masscentrum, man ska bevisa, hur man nu gör det. För var du än mäter trycket på en platt och en rund jord är det alltid riktat nedåt, mot marken.
Citera
2022-05-20, 11:36
Medlem
Citat:
Då är det väl att det är en kraft mot ett masscentrum, man ska bevisa, hur man nu gör det. För var du än mäter trycket på en platt och en rund jord är det alltid riktat nedåt, mot marken.

Nu blev jag nyfiken, vem har mätt något på en platt jord?
Visa mig dessa skrifter, beräkningar och annat, kan ju vara oerhört intressant att läsa om inte annat.
Citera
2022-05-20, 12:21
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Nu blev jag nyfiken, vem har mätt något på en platt jord?
Visa mig dessa skrifter, beräkningar och annat, kan ju vara oerhört intressant att läsa om inte annat.
Är du skeptiker.
Vad jag menar är att mätningar på jorden kommer att stämma överens med hur man förklara gravitationen enligt FE-teorierna.
Sen handlar tråden om jorden är platt eller inte så klart Är jorden platt, är de mätningar man gjort så klart på en platt jord, enligt de förhållanden som finns där. För då finns ingen "klotformad" jord.
Det är ni som ska bevisa att jorden är antingen rund eller inte platt, inte jag. I brist på "plattjordare", kritisera jag er bara utifrån hur de(kanske) skulle ha svarat på era "bevis", så ni kan skärpa era argument.

Men passa er för argument som ifrågasätter t.ex. att jorden kan behålla sin atmosfär. För när ni bevisat det, har ni faktiskt inte bevisat att jorden är rund, bara att den har gravitation, precis som en platt jord. Ni har använt er tid till att lära er mer om atmosfären, vilket förstås kan vara bildande.
Senast redigerad av EnCarte 2022-05-20 kl. 12:25.
Citera
2022-05-20, 12:32
Medlem
Citat:
Det är ni som ska bevisa att jorden är antingen rund eller inte platt, inte jag.

Varför det?
Citera
2022-05-20, 12:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Är du skeptiker.
Vad jag menar är att mätningar på jorden kommer att stämma överens med hur man förklara gravitationen enligt FE-teorierna.
Sen handlar tråden om jorden är platt eller inte så klart Är jorden platt, är de mätningar man gjort så klart på en platt jord, enligt de förhållanden som finns där. För då finns ingen "klotformad" jord.
Det är ni som ska bevisa att jorden är antingen rund eller inte platt, inte jag. I brist på "plattjordare", kritisera jag er bara utifrån hur de(kanske) skulle ha svarat på era "bevis", så ni kan skärpa era argument.

Men passa er för argument som ifrågasätter t.ex. att jorden kan behålla sin atmosfär. För när ni bevisat det, har ni faktiskt inte bevisat att jorden är rund, bara att den har gravitation, precis som en platt jord. Ni har använt er tid till att lära er mer om atmosfären, vilket förstås kan vara bildande.
Har presenterats massor med bevis för rund jord här. Det starkaste argumentet är ju att avstånden på södra halvklotet och att cirklar med origo i nordpolen är som längst vid ekvatorn medan sedan börjar minska söder om ekvatorn. Detta stämmer ju på ett klot men funkar inte alls på en skiva. En skiva med gravitation får ju mer och mer snedriktad gravitation desto längre ut på skivan man kommer eftersom masscentrum inte hamnar rakt under dig om du inte står i skivans centrum.
Typiskt för konspirationstroende att anse att den som är skeptisk till konspirationen har hela bevisbördan medan konspirationstroende inte har någon bevisbörda alls.
Citera
2022-05-20, 12:35
Medlem
Citat:
Är du skeptiker.

Gravitation är så enkelt att massa attraherar massa.
Då jorden är rund är masscentrum mitt inne i klotet, alltså dras massa (vi, atmosfären, vatten osv) mot globens yta.
Var är masscentrum på en platt cirkel? Jo, i mitten. Allt skulle dras mot nordpolen och endast där skulle man kunna stå rakt upp. Vid ekvatorn skulle man gå kraftigt lutad och vid sydpolen skulle man inte kunna stå på fötterna. Därför kan inte en platt jord fungera.
Citera
2022-05-20, 12:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Gravitation är så enkelt att massa attraherar massa.
Då jorden är rund är masscentrum mitt inne i klotet, alltså dras massa (vi, atmosfären, vatten osv) mot globens yta.
Var är masscentrum på en platt cirkel? Jo, i mitten. Allt skulle dras mot nordpolen och endast där skulle man kunna stå rakt upp. Vid ekvatorn skulle man gå kraftigt lutad och vid sydpolen skulle man inte kunna stå på fötterna. Därför kan inte en platt jord fungera.
Men enligt FE uppstår gravitation av att jorden hela tiden accelererar med 9.81 m/s^2. Då blir trycket över hela dess yta.
Senast redigerad av EnCarte 2022-05-20 kl. 12:43.
Citera
2022-05-20, 12:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej det kan jag inte se att du gjort.
Vad är det för fel på mitt bevis och var tittar du? Rakt fram mot horisonten.
Eller är du en plattjordare som vill ifrågasätter mitt bevis, gör det då. Men först måste du hitta det, vilket du tydligen inte gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in