Citat:
Ursprungligen postat av
dodri
Samtidigt är kriget inne i en fas där Ryssland ligger på offensiven. Ukraina försvarar sig. Det går inte att trycka på konstant, till slut går luften ur och då ska det bli spännande och se hur Ukraina agerar.
Du måste väl ändå medge att Rysslands territoriella framsteg under kriget har varit oväntat blygsamma? Jag och många andra trodde att Ryssland skulle ockupera stora delar av Ukraina på 2-3 veckors tid. Nu har konflikten pågått i snart 3 månader och ni sitter och snackar om att ryska armén snart… kanske… omringar Severodonetsk som är en stad på knappa 100 000 invånare. Det är ju löjligt att det inte finns någon större militär framgång att rapportera om.
Enligt min mening är det ett gigantiskt fiasko att en militär stormakt som Ryssland inte har större militära muskler än såhär.
Du tycker inte att landvinningar av England storlek är signifikanta? Jag tycker att du ska skaffa dig en kartbok och ta reda på hur stort Ukraina är egentligen.
Ja, det kan man ifrågasätta varför Ryssland inte satte in större styrkor. De hade krävts allmän mobilisering och upp till en miljon soldater för att ta hela landet. Kanske lite mindre om man hade satt in flygvapnet för fullt och förvandlat Kiev och andra stora städer till grushögar.
Utifrån det är jag ganska säker på att det inte var planen från början att invadera hela landet. Jag avstår dock från att gissa vad man tänkte sig.
Jag är dock övertygad om att det fanns en plan A och en plan B. Sedan en Plan C, D, E, F....
Därunder en Plan A1, A2, A3...
FYI: Severodonetsk är på väg att falla.