2022-05-19, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Jaha, med det "resonemanget" så borde väl Ulan Batoor styra över vad du kallar ryssland, ty det Mongoliska imperiet styrde ju en gång över större delen av detsamma.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mongol_Empire

Dina högst personliga åsikter om att Krim inte är en del av Ukraina stämmer inte med verkligheten. Krim, som de facto och de jure tillhör Ukraina, invaderades och ockuperades av den psykotiske dvärgen i kreml 2014, i strid med då gällande avtal. Varför har ni som av outgrundlig anledning dyrkar barnamördaren putain så svårt för verkligheten?
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Hur många ukrainare bodde det på Krim? Var det 22% nånting? Det allra flesta ville dessutom tillhöra Ryssland när man gjorde en folkomröstning på Krim. Folket där ville helt enkelt tillhöra Ryssland.
Citera
2022-05-19, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Jaha, men nyss påstod du ju att rubeln stärks av sanktioner. Hur skall du ha det?

Ja senaste sanktionen, den mot gas.
Citera
2022-05-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Det har jag också fått med mig från vissa håll👍 nått stort är på gång.
Riktiga kämpar är dom!

Vad ska dom kunna hitta på?
Citera
2022-05-19, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Exakt hur planen såg ut och varför ryssarna gjorde som de gjorde vet vi inte. Men jag tror det var en chansning. Jag tror man hade förväntat sig att många Ukrainare skulle byta sida. Sedan så tror jag man helt enkelt hoppades at Ukraina skulle bli rädda och ge upp. Detta är ju tydlig när man såg hur Ryssarna i början sa att det redan hade vunnit och försökte ett flertal gånger att få Zelensky att ge upp. Jag tror även att man hade hoppats på mer hjälp från Belarus. Det hade kunnat underlätta när man skulle ta Kiev. Men allt eftersom kriget har pågått så har målen ändrats.

Helt klart är i alla fall att Ryssarna är mest intresserade av området längs Azovska sjön bort till Kherson varifrån de får vatten till Krim. De är också intresserade av Luhansk och Donetsk så klart.

Det är ungefär de områden som de kallade Novorossija när invasionsplanerna tog form för mer än 10 år sedan.

Ha ha jag tror att du överskattar mig.

Jag har noll koll på vad Rysslands planer var. Jag gissar och spekulerar.

Jag gissar på att Ryssland trodde att Ukraina skulle gå med på ett fredsfördrag ganska snabbt. Men istället gick USA och deras allierade in med stor hjälp och gigantiskt ekonomiskt stöd till Ukraina. Det tror jag inte att Ryssland räknade med.

Det innebär att Ryssland just nu kämpatr mot hela Nato plus lite i Ukraina. Och man gör det utan att mobilisera.

Man flexar.

Nato ger allt till Ukraina och har tränat derar trupper i åtta år. Och Ryssland besegrar dem.

Måste vara vansinnigt fustrerande, vilket märks bland alla nya medlemmar som skriver här på Flashback.
Citera
2022-05-19, 23:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Krim har tillhört Ryssland länge och man har utkämpat ett blodigt krig för den landsbiten så du kan glömma det där med att Krim är ukrainskt, Chrustjov gav bort Krim till delrepubliken Ukraina när det var Sovjetunionen av oklar anledning. Då spelade det mindre roll men efter Sovjetunionens fall så gjorde det det.

Krim tillhör Ukraina. Sedan vad enstaka ryssar fantiserar om är ganska irrelevant.

Om Magdalena Andersson plötsligt får för sig att Grönland tillhör Sverige så innebär det ju inte på något sätt att Grönland faktiskt tillhör Sverige. Vad enstaka personer fantiserar om är helt irrelevant.

Citat:
Hur många ukrainare bodde det på Krim? Var det 22% nånting? Det allra flesta ville dessutom tillhöra Ryssland när man gjorde en folkomröstning på Krim. Folket där ville helt enkelt tillhöra Ryssland.

Det är helt irrelevant. Om Rosengård-borna säger att de hellre vill tillhöra Irak än Sverige, så är det helt irrelevant när det gäller frågan om Rosengård tillhör Sverige eller inte. Rosengård tillhör Sverige oavsett vad de lokala invånarna där säger.
Citera
2022-05-19, 23:23
Medlem
Citat:
Det är ju sant att en klar majoritet var etniska ryssar på Krim. Men folkomröstningen utfördes så klart inte helt korrekt. Jag minns bland annat hur man hade satt upp stora plakat över allt där det stod att man fick välja mellan Ryssland eller Nazism.
Om folket där har fått det bättre efter annekteringen vet jag inte. Men ryssarna är naturligtvis måna om att hålla folket i ockuperade områden på gott humör. Det satsas stora summor på detta även i Tjetjenien än i denna dag.
Citera
2022-05-19, 23:25
Medlem
Citat:
Kan bero på att Ryssland blivit utsatta för ekonomiska sanktioner under många år.

Men du har ju tidigare hävdat att sanktionerna är bra för den ryska ekonomin. Hur ska du ha det?

Under sovjettiden var rubeln väldigt stark mot dollarn… på pappret. Alla vet vad som hände med den sovjetiska ekonomin trots det. Vad rublen är värd just nu spelar ingen som helst roll och det speglar inte alls hur den ryska ekonomin mår.
Citera
2022-05-19, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-landsdemokrat
Skitsnack. Ryska rubeln har lämnat det korrupta fiatvaluta systemet med US dollar basen som nu enbart är uppbackat med våldskapital och riskerar hyperinflation. Dessutom har Ryssland egen mat i överflöd tillskillnad ifrån väst.

Hur går det när dom skall underhålla sina jordbruksmaskiner som dom köpt från väst. Dom traktorer som dom själva producerar så köps kompletta drivlinor från Tyskland i första hand. Motorer och växellådor till dom lastbilar dom själva producerar. Reservdelar till Scania och Volvolastbilar tar slut. Oligarkerna blir utan reservdelar till sina tyska bilar. Och om du har fått för dig att västvärlden lider av matbrist så är du helt tokig, du kan ju t.ex. nämna något land där det är matbrist.
Citera
2022-05-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Krim tillhör Ukraina. Sedan vad enstaka ryssar fantiserar om är ganska irrelevant.

Om Magdalena Andersson plötsligt får för sig att Grönland tillhör Sverige så innebär det ju inte på något sätt att Grönland faktiskt tillhör Sverige. Vad enstaka personer fantiserar om är helt irrelevant.

Det är helt irrelevant. Om Rosengård-borna säger att de hellre vill tillhöra Irak än Sverige, så är det helt irrelevant när det gäller frågan om Rosengård tillhör Sverige eller inte. Rosengård tillhör Sverige oavsett vad de lokala invånarna där säger.

Det har alltid varit fler ryssar än ukrainare där. Om det är några som i sånt fall skulle ha besittningsrätten på Krim så är det tartarerna. Din liknelse haltar.
Citera
2022-05-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
då var du på segrarsidan när USA vann över Japan, när USA vann 2:a världskrigen i Europa, när Ukraina vann Eurovision 2022, när NATO vann Polen, Tjeckien Slovakien osv och nu Sverige och Finland, Förloraren heter Ryssland.. Ingen förutom ett gäng fascisto-putinister håller på Ryssland. Dom har varit förlorare i 100 år och fortsätter på samma bana.

USA vann 2:a världskriget tillsammans med Ryssarna.
Citera
2022-05-19, 23:29
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Efter sanktionerna så har Rubeln stärkts tvärtemot vad EU/USA önskade uppnå.

Rubeln följer guldkursen och inget annat. Det funkar så länge omsättningen är i det närmaste noll. Skulle ryssarna försöka handla på världsmarknaden för rubel får dom problem då ingen vill peta i rubeln. Man kan kalla det konstgjord andning.
Citera
2022-05-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ju sant att en klar majoritet var etniska ryssar på Krim. Men folkomröstningen utfördes så klart inte helt korrekt. Jag minns bland annat hur man hade satt upp stora plakat över allt där det stod att man fick välja mellan Ryssland eller Nazism.
Om folket där har fått det bättre efter annekteringen vet jag inte. Men ryssarna är naturligtvis måna om att hålla folket i ockuperade områden på gott humör. Det satsas stora summor på detta även i Tjetjenien än i denna dag.

Nej det fanns säkert ett stor press på befolkningen att rösta på att tillhöra Ryssland precis som röstningen i Ukraina inte heller gick rätt till men när är ett val helt ärligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in