Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Exakt hur planen såg ut och varför ryssarna gjorde som de gjorde vet vi inte. Men jag tror det var en chansning. Jag tror man hade förväntat sig att många Ukrainare skulle byta sida. Sedan så tror jag man helt enkelt hoppades at Ukraina skulle bli rädda och ge upp. Detta är ju tydlig när man såg hur Ryssarna i början sa att det redan hade vunnit och försökte ett flertal gånger att få Zelensky att ge upp. Jag tror även att man hade hoppats på mer hjälp från Belarus. Det hade kunnat underlätta när man skulle ta Kiev. Men allt eftersom kriget har pågått så har målen ändrats.
Helt klart är i alla fall att Ryssarna är mest intresserade av området längs Azovska sjön bort till Kherson varifrån de får vatten till Krim. De är också intresserade av Luhansk och Donetsk så klart.
Det är ungefär de områden som de kallade Novorossija när invasionsplanerna tog form för mer än 10 år sedan.
Ha ha jag tror att du överskattar mig.
Jag har noll koll på vad Rysslands planer var. Jag gissar och spekulerar.
Jag gissar på att Ryssland trodde att Ukraina skulle gå med på ett fredsfördrag ganska snabbt. Men istället gick USA och deras allierade in med stor hjälp och gigantiskt ekonomiskt stöd till Ukraina. Det tror jag inte att Ryssland räknade med.
Det innebär att Ryssland just nu kämpatr mot hela Nato plus lite i Ukraina. Och man gör det utan att mobilisera.
Man flexar.
Nato ger allt till Ukraina och har tränat derar trupper i åtta år. Och Ryssland besegrar dem.
Måste vara vansinnigt fustrerande, vilket märks bland alla nya medlemmar som skriver här på Flashback.