2022-05-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Samtidigt är det stor humor att Aftonbladetläsare älskar dessa nazister.

Vilka "nazister" avses? Kan det vara wagner gruppens führer, dmitry utkin, tillika bästa kompis med den psykotiske dvärgen i kreml. Varför har inte wagner gruppen "avnazifierats" av den psykotiske dvärgen i kreml?
https://informnapalm.org/en/neo-nazi-ideology-amongst-russian-mercenaries/
Citera
2022-05-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Fram till 2014 var det det relativt lugnt i Ukraina och det förekom inget förtryck. Men säkert fanns det en del etniska ryssar som ändå hade föredragit att leva i Ryssland. Azov grundades efter annekteringen av Krim och det ryskstödda separatistupproret. Det är en konflikt som medvetet är skapad av Ryssland som en förberedelse för invasionen.
Putin anser att Ukraina är en del av Ryssland trots att Ryssland har skrivit på avtal om självständighet. Ukraina gick med på att lämna ifrån sig sina kärnvapen mot att Ryssland lovade att aldrig anfalla.

2014 kuppades den valda presidenten bort i en av dessa många färgrevolutioner. Efter att han valt att närma sdig Ryssland istälet för EU.
Citera
2022-05-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Som någon tidigare nämnt så går det f.n. inte att handla rubel så det kontemporära "värdet" på densamma är ytterst tveksamt. Detta förändrar dock inte det faktum att rubeln på 10 år (under diktator putain) har sjunkit med 62,404% mot USD. Det går lysande för putains kleptokrati, eller hur?
https://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=RUB&view=10Y

Kan bero på att Ryssland blivit utsatta för ekonomiska sanktioner under många år.
Citera
2022-05-19, 23:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Du går inte in med 150.000 - 175.000 man för att erövra omtråden och besegra Ukraina. Du gör det för att säkra specifika områden där du vet att fienden grävt in sig i civila områden där de hatar de civila.

Det tar tid, och det krävs offer bland de som tar sig fram.

Hade varit enkelt att bara dundra och storma framåt. Men då hade de egna civila drabbats. Vilket Ukraina såklart är helt ok med.

Finns inga sådana områden.

Om ditt konstaterande är att styrkorna är för små borde slutsatsen ha varit att man aldrig skulle ha invaderat.
Citera
2022-05-19, 23:05
Medlem
Citat:
En poäng som de flesta missar är dock att det betyder att de får mindre betalt för olja och gas. Priset är i USD.

Så det visar på en styrka för ekonomin, men man får mindre betalt för sin export. Jag kan gräva ner mig i exakt vad det betyder, men dat känner kjag inte fört just nu.

Men låt mog konstatera att de flesta missar denna aspekt.

Men olje och gaspriset har gått upp så man tjänar ännu mer nu än vad man gjorde innan.
Citera
2022-05-19, 23:05
Medlem
Citat:
Du går inte in med 150.000 - 175.000 man för att erövra omtråden och besegra Ukraina. Du gör det för att säkra specifika områden där du vet att fienden grävt in sig i civila områden där de hatar de civila.

Det tar tid, och det krävs offer bland de som tar sig fram.

Hade varit enkelt att bara dundra och storma framåt. Men då hade de egna civila drabbats. Vilket Ukraina såklart är helt ok med.

Exakt hur planen såg ut och varför ryssarna gjorde som de gjorde vet vi inte. Men jag tror det var en chansning. Jag tror man hade förväntat sig att många Ukrainare skulle byta sida. Sedan så tror jag man helt enkelt hoppades at Ukraina skulle bli rädda och ge upp. Detta är ju tydlig när man såg hur Ryssarna i början sa att det redan hade vunnit och försökte ett flertal gånger att få Zelensky att ge upp. Jag tror även att man hade hoppats på mer hjälp från Belarus. Det hade kunnat underlätta när man skulle ta Kiev. Men allt eftersom kriget har pågått så har målen ändrats.

Helt klart är i alla fall att Ryssarna är mest intresserade av området längs Azovska sjön bort till Kherson varifrån de får vatten till Krim. De är också intresserade av Luhansk och Donetsk så klart.

Det är ungefär de områden som de kallade Novorossija när invasionsplanerna tog form för mer än 10 år sedan.
Citera
2022-05-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Krim har tillhört Ryssland länge och man har utkämpat ett blodigt krig för den landsbiten så du kan glömma det där med att Krim är ukrainskt, Chrustjov gav bort Krim till delrepubliken Ukraina när det var Sovjetunionen av oklar anledning. Då spelade det mindre roll men efter Sovjetunionens fall så gjorde det det.

Jaha, med det "resonemanget" så borde väl Ulan Batoor styra över vad du kallar ryssland, ty det Mongoliska imperiet styrde ju en gång över större delen av detsamma.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mongol_Empire

Dina högst personliga åsikter om att Krim inte är en del av Ukraina stämmer inte med verkligheten. Krim, som de facto och de jure tillhör Ukraina, invaderades och ockuperades av den psykotiske dvärgen i kreml 2014, i strid med då gällande avtal. Varför har ni som av outgrundlig anledning dyrkar barnamördaren putain så svårt för verkligheten?
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty
Citera
2022-05-19, 23:08
Medlem
Citat:
Efter sanktionerna så har Rubeln stärkts tvärtemot vad EU/USA önskade uppnå.

Citat:
Kan bero på att Ryssland blivit utsatta för ekonomiska sanktioner under många år.

Jaha, men nyss påstod du ju att rubeln stärks av sanktioner. Hur skall du ha det?
Citera
2022-05-19, 23:09
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Samtidigt är det stor humor att Aftonbladetläsare älskar dessa nazister.

Vilka Nazister Har du några källor på att dem som är anställda i Azov bataljonen är nazister.
Citera
2022-05-19, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Hela Azov regementets officers stab plus en hel del soldater är kvar i Azovstal man planerar något
Det har jag också fått med mig från vissa håll👍 nått stort är på gång.
Riktiga kämpar är dom!
Citera
2022-05-19, 23:10
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Men olje och gaspriset har gått upp så man tjänar ännu mer nu än vad man gjorde innan.

Rysslands inkomst av export av olja har gått kraftigt ner Snart är det dags för gasen gå samma väg.
Citera
2022-05-19, 23:11
Medlem
Citat:

Absolut, jag diskuterade valutarörelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in