Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Du går inte in med 150.000 - 175.000 man för att erövra omtråden och besegra Ukraina. Du gör det för att säkra specifika områden där du vet att fienden grävt in sig i civila områden där de hatar de civila.
Det tar tid, och det krävs offer bland de som tar sig fram.
Hade varit enkelt att bara dundra och storma framåt. Men då hade de egna civila drabbats. Vilket Ukraina såklart är helt ok med.
Exakt hur planen såg ut och varför ryssarna gjorde som de gjorde vet vi inte. Men jag tror det var en chansning. Jag tror man hade förväntat sig att många Ukrainare skulle byta sida. Sedan så tror jag man helt enkelt hoppades at Ukraina skulle bli rädda och ge upp. Detta är ju tydlig när man såg hur Ryssarna i början sa att det redan hade vunnit och försökte ett flertal gånger att få Zelensky att ge upp. Jag tror även att man hade hoppats på mer hjälp från Belarus. Det hade kunnat underlätta när man skulle ta Kiev. Men allt eftersom kriget har pågått så har målen ändrats.
Helt klart är i alla fall att Ryssarna är mest intresserade av området längs Azovska sjön bort till Kherson varifrån de får vatten till Krim. De är också intresserade av Luhansk och Donetsk så klart.
Det är ungefär de områden som de kallade Novorossija när invasionsplanerna tog form för mer än 10 år sedan.