Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Det är väl klart att det skulle innebära en platt jord? Vad är alternativet? Att du inte vet hur ett rep över en längre sträcka ska bete sig på din sfäriska planet? Låter ju minst sagt orimligt.
Jag vet hur ett rep uppför sig enligt grundläggande fysik inklusive tyngdkraft och gravitation. Om du tar bort den kunskapen har vi ingen som helt aning om hur ett rep kommer att uppföra sig.
Den nedåtriktade kraften som påverkar repet är enligt mig massan * tyngdaccelerationen
Hur stor är den enligt dig?
Andra krafter har jag också koll på, t.ex den som uppkommer av jordens rotation.
Har du koll på vilka krafter som påverkar repet? Hur räknar du ut dina upp- och nedkrafter? Hur kommer repets densitet att påverka utfallet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Densitet kan väl spela en roll i mysteriet om det inte skulle röra sig om en kraft.
Ok. Hur och hur mycket kommer det påverka ditt rep-experiment? Kommer densiteten dra repet uppåt eller nedåt? Kommer ditt rep påverkas av omgivande lufts densitet och i så fall hur mycket? Hur mycket spelar lufttrycket in?
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
... En platt jord innebär ett rep som längst med hela vägen följer vattnets yta...
Har du verkligen vägt in densiteten i ovan påstående?