2022-05-19, 20:22
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Värtan kan vi nog skippa omgående. Terje har begravts av sin baneman på Muskö. När det kommer till bilen tror jag att den bärgades under polisöversyn. Polisen har nycklar till alla bommar och liknande hinder.
Det jag tänkte var om kod behövdes till bommen efter att han kört igenom den samma kväll som han försvann eller om det gick att köra in på området utan att ha blivit registrerad efteråt. Jag antar att polisen har ganska stor koll på hur trafiken såg ut innan bommen blev rammad den dagen.
Citera
2022-05-19, 20:41
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indokinesen
Eu-migranter, Euro-sedlar.., dessa brukar gå från hand till hand, hamn till hamn..

Har du något ytterligare uppslag här? Eller kört fast? Vad borde "polisen" kolla vidare på här? Någon annan skrev ju Follow the money, så vems konto kan det kunna röra sig om?

Jag är ganska säker på att han inte använt sitt eget kontoi allafall. Det borde polisen sett. Jag tror dessutom att det krävdes mer än ett då det ofta finns en maxgräns för vad man får ta ut per konto. Ett uttag i en bankomat kan vara max 600 euro rent tekniskt då bankomater har 20€ sedlar och de kan lämna ut max 30 sedlar åt gången. Om övervakningsfilmerna fanns kvar från bankomaterna skulle jag kolla dem i tidsrymden när han var vid varje plats och sen försöka koppla ihop det med konto.
Vad pengarna skulle användas till har jag ingen aning om. Jag tänker som dig att det har en öststatskoppling på något vis. Antingen för inköp av något i sverige eller för att ta ut euro utan att visa legitimation för att sedan avlöna svart utländsk arbetskraft i Norge. Jag är osäker på om man kan ta ut euro ur bankomater i Norge. Med Terjes resrutt så har han haft närhet till ca 25% av alla uttagsautomater med euro i Sverige. Han skulle isåfall kunnat vara på Muskö för att övernatta i en hyrd stuga. Vad som kommer in i Sverige från öststaterna är väl droger, alkohol, cigaretter, hundar och människor bla
Senast redigerad av Linxieloo 2022-05-19 kl. 20:57.
Citera
2022-05-19, 21:00
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
När polisen jämför drivmedelskvitton med körsträcka så kan de ju få ett närmevärde kring hur mkt som borde ha funnits i tanken. Sen kan de subtrahera vad som går i sågen.

De kan också bedöma om det borde ha funnits en reservdunk och om den är kvar. Och om inte, om det finns anledning att tro att den avlägsnats av ngn annan än tj själv. Vid samma tillfälle eller betydligt senare. Det finns säkerligen bensinsnåla norrmän, och tj kunde vara en. Ingen ölevandes person låter väl heller gärna motorbränsle gå till spillo eller ligga o drälla.

Men har tj haft tid att slanga så borde han ju haft tid att få med sig sina saker kanske ? Om han lämnat i en annan bil av egen kraft?

Men vem vet vad TJ egentligen haft i tankarna?
Han kanske hade tänkt att ta med sakerna men den som hämtade var lite argare än Terje trott för att han klumpat sig?
Citera
2022-05-19, 21:06
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Skulle gissa att alla på Muskö har båt. Minst 1-2 båtar i varje hushåll. Men det är oftast småbåtar med aktersnurror. Muskö på nord- och östsidan ut mot Mysingen kan vara enormt väderutsatt.
Ibland bildas det isblock i vikarna.

Så gott som ingen småbåt ligger i vattnet i december på norra eller östra Muskö. Man drar tvärtom upp båtarna så långt upp på land man kan eller ställer dem på båttrailers eller styltor.

Har någon rott ut med en kropp måste man först sätta i båten, inte så lätt i mörkret. Definitivt behöver man vara flera för att göra det.

Däremot stupar bergen brant ner i havet på flera ställen runt där bilen hittades. Fästad vid tyngder kan nog en kropp rulla ner och ligga kvar på djupet alt flyta iväg utan tyngder.
Dock har ju polisen både draggat här, sökt med hundar och drönare och haft ner dykare. Dock först 1½ månad efter Terjes försvinnande.
Kan någon annan ha tagit sig tio Kanada med en lite större båt eller finns det ingenstans som det går att lägga till för större båtar där?
Citera
2022-05-19, 21:41
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Kan någon annan ha tagit sig tio Kanada med en lite större båt eller finns det ingenstans som det går att lägga till för större båtar där?

Du tänkte att någon skulle ha hämtat upp honom i en båt?
Den aktuella kvällen var det -15° och mörkt ute så jag tror vi kan stryka att han fick skjuts med en båt därifrån.
Citera
2022-05-19, 23:16
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Du tänkte att någon skulle ha hämtat upp honom i en båt?
Den aktuella kvällen var det -15° och mörkt ute så jag tror vi kan stryka att han fick skjuts med en båt därifrån.
Tack, då kan jag utesluta den möjligheten. Men varifrån kommer uppgiften att det var -17° den kvällen? Den enda väderöversikten jag hittar för Muskö och den säger inte att det var så kallt.
https://muskobladet.se/vaderoversikt-muskovader-senhost-forvinter-2021-2022-01/
Citera
2022-05-20, 00:12
Medlem
colis avatar
Citat:
Det jag tänkte var om kod behövdes till bommen efter att han kört igenom den samma kväll som han försvann eller om det gick att köra in på området utan att ha blivit registrerad efteråt. Jag antar att polisen har ganska stor koll på hur trafiken såg ut innan bommen blev rammad den dagen.

Bommen gick sönder så att blompinnen fastnade och stod rakt upp/avbruten böjd.
Det gick att passera ut och in med bil där bommen suttit utan någon kod eller registrering.
Citera
2022-05-20, 00:17
Medlem
colis avatar
Citat:

Nja Terjes bil stod uppe på ett berg, rätt brant ner mot vattnet där, stenar ingen strand.
Finns lite privatbryggor en bit bort, men de flesta bryggor har ett vattendjup som inte riktigt tillåter stora båtar att lägga till om man inte vet exakt hur man ska köra, mycket sten på botten.

En båt i december som går in mot land med lanternor i mörkret och lägger till skulle definitivt väckt uppmärksamhet. I princip helt båttomt på vintern inomskärs där med undantag för militärbåtar som passerar Mysingen.
Citera
2022-05-20, 00:20
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Bommen gick sönder så att blompinnen fastnade och stod rakt upp/avbruten böjd.
Det gick att passera ut och in med bil där bommen suttit utan någon kod eller registrering.
Ok, då kan han egentligen vara precis var som helst alltså... Kan faktist till och med transporterats till nåt öststatsland även om det är osannolikt ifall nån ville honom illa...
Citera
2022-05-20, 00:23
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Nja Terjes bil stod uppe på ett berg, rätt brant ner mot vattnet där, stenar ingen strand.
Finns lite privatbryggor en bit bort, men de flesta bryggor har ett vattendjup som inte riktigt tillåter stora båtar att lägga till om man inte vet exakt hur man ska köra, mycket sten på botten.

En båt i december som går in mot land med lanternor i mörkret och lägger till skulle definitivt väckt uppmärksamhet. I princip helt båttomt på vintern inomskärs där med undantag för militärbåtar som passerar Mysingen.
Tack för bra svar, ingen båt ..
Citera
2022-05-20, 00:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag är ganska säker på att han inte använt sitt eget kontoi allafall. Det borde polisen sett. Jag tror dessutom att det krävdes mer än ett då det ofta finns en maxgräns för vad man får ta ut per konto. Ett uttag i en bankomat kan vara max 600 euro rent tekniskt då bankomater har 20€ sedlar och de kan lämna ut max 30 sedlar åt gången. Om övervakningsfilmerna fanns kvar från bankomaterna skulle jag kolla dem i tidsrymden när han var vid varje plats och sen försöka koppla ihop det med konto.
Vad pengarna skulle användas till har jag ingen aning om. Jag tänker som dig att det har en öststatskoppling på något vis. Antingen för inköp av något i sverige eller för att ta ut euro utan att visa legitimation för att sedan avlöna svart utländsk arbetskraft i Norge. Jag är osäker på om man kan ta ut euro ur bankomater i Norge. Med Terjes resrutt så har han haft närhet till ca 25% av alla uttagsautomater med euro i Sverige. Han skulle isåfall kunnat vara på Muskö för att övernatta i en hyrd stuga. Vad som kommer in i Sverige från öststaterna är väl droger, alkohol, cigaretter, hundar och människor bla

Eurobankomater är en fasligt bra iakttagelse. Tunnelskräcken...
Citera
2022-05-20, 00:33
Medlem
Linxieloos avatar
Jag har faktiskt inte uteslutit självmord heller. Tidigare i tråden sägs det att han hade perioder av depression och ångest. Och tidningsartiklarna säger att orsaken till hans goda humör var den nya bilen. Plötsligt har han krashat bilen och förstört eller iaf försvårat möjligheterna att ta sig till Nordnorge. Att krocka en bil för 250000 norska kronor utan möjlighet att få ut nåt på försäkring då det var självförvållad skulle få vem som helst att må dåligt och med tendenser till psykisk ohälsa så kan jag tänka mig att det blir sju resor värre ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in