2022-05-19, 19:28
Medlem
sb1231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Gäller det bara glin eller vuxna också?
Finsk familj med husvagn som varit på Tysklandssemester får inte ta med den tyska alkoholen hem till Finland, utan måste dumpa den i Stockholm? Har finnarna inte reagerat?

Det man har köpt på båten o från taxfree får man ta med sig hem. Sen vet jag inte hur det är på andra kryssningar som är för gamlingar
Citera
2022-05-19, 19:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sb1231
Det man har köpt på båten o från taxfree får man ta med sig hem. Sen vet jag inte hur det är på andra kryssningar som är för gamlingar
Nu gällde ju inlägget du svarar på en finsk familj som varit och köpt alkohol i Tyskland? Taxfree i all ära men där får man ju bara köpa en taxfreeranson. En EU-ranson om du handlat i Tyskland eller Estland är ju helt andra mängder.
Är nog knappast något problem om man har alkoholen i bilen.
Citera
2022-05-19, 19:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sb1231

Det är väl samma finlandsfärja antar jag?
Citera
2022-05-19, 20:07
Medlem
Bizmarcks avatar
Ja, för tänk om spriten skulle ta slut på båten.
Citera
2022-05-19, 20:25
Medlem
När jag åker med polarna inleder vi alltid med att köpa en platta eller två (beroende på hur många vi är) i taxfreen som vi sen ställer av i hytten. Åtminstone på Silja till Helsingfors öppnar man ganska omedelbart efter avgång från Värtahamnen. Kostar definitivt inte mer än på Bolaget.

Sen räcker det med någon dricka till maten i restaurangen, i övrigt går man till hytten och gör vätskepaus vid behov.
Citera
2022-05-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domlingen
Är de verkligen så noga att inte ta med eget?

Inte alls noga, fokusera på verkligt stora problem i stället som tex att ta ny tallrik exakt varje gång du hämtar mat i buffén.
Citera
2022-05-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domlingen
Tja, ska på kryssning med en vän om cirka 1 månad (Silja Line) och tänkte ta med några öl på båten för att dricka lite innan man drar in på bågon bar, ser dock när jag kollar deras ordningsregler att man inte får ta med egen alkohol in på båten?

Är de verkligen så noga att inte ta med eget? Bryr sig folk om det eller står det mest bara där för syns skull så att säga? Brukar ni ta med er eget och brukar det gå bra? Vad händer om man blir påkommen?
Kanske något jag inte förstår men varför ska du ta med egen alkohol? Är inte hela upplägget att man köper alkohol i taxfree där den är billigare än i land och att man sedan förfestar i hytten med den från taxfreen inköpta alkoholen? 🙂
Citera
2022-05-19, 21:20
Medlem
Domlingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Kanske något jag inte förstår men varför ska du ta med egen alkohol? Är inte hela upplägget att man köper alkohol i taxfree där den är billigare än i land och att man sedan förfestar i hytten med den från taxfreen inköpta alkoholen? 🙂
Har diverse allergier, därför säkrast för mig att ta med eget.
Citera
2022-05-19, 22:15
Medlem
needAlifes avatar
Innan Corona åkte jag mycket med Silja Line. Fanns ingen kontroll alls och har aldrig blivit kollad under säkert 30+ kryssningar. Viking Cinderella däremot har scanning allt som oftast. På Silja Line tog vi med mat + en mikrovågsugn en gång. Perfekt så att man slipper restaurangen
Citera
2022-05-19, 22:46
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Just min tanke.
Är taxfree-butiken öppet under hela resan?
(Jag har åkt en annan linje där taxfree öppnades när det var drygt en timma kvar av restiden)
Jag vet att på vissa båtar säljer dem inte alkohol på vägen ut, d.v.s. innan man vänt borta i Finland. Detta är ju oftast mycket tidigt på morgonen så i praktiken innebär det att man inte kan hyttsupa på kvällen innan man går ut och festar.

Ser du och dina vänner ungdomliga ut får ni se till att gå en och en vid inpasseringen. Går ni i grupp är risken större att de kollar era väskor.
Citera
2022-05-19, 22:54
Medlem
KlappMungons avatar
Iaf förr fanns det förvaringsskåp med kylning för dem som tog med sig t ex kött och andra livsmedel.

Vi brukade köpa en laddning öl så fort Tax-Free öppnade och ställa in dem i "kylskåpet" ett par timmar.
Citera
2022-05-19, 23:48
Medlem
IceEyess avatar
Var på X-Cruise med Silja nyligen och särskilt noggrann vid bagagekontrollen var personalen inte, men alkoholen är relativt billig i taxfreeshopen så att ta med egen är väl egentligen inte värt besväret enligt min åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in