Citat:
Ursprungligen postat av
superduktig
Men det har ju sina fördelar att vara vasallstat till världens mäktigaste land. Skulle du hellre velat vara född i turkiet? Sverige är ju helt klart mycket bättre land. Mycket problem i Turkiet. Du såg ju hur det gick för king of the north i game of thrones. Han ville att the north skulle fortsätta vara självständig från westeros, och då dödade de kungen och allt gick dåligt därefter. Så lärdomen är att man ska säga ja om den mäktigaste landet vill spela boll med dig.
Du utgår från premissen att USA fortfarande kommer vara herre på täppan när denna storm blåst över. Jag är inte lika övertygad. Jag tycker snarare USA/NATO verkar allt mer desperata, redan i detta skede.
Smartast för ett litet skitland som Sverige är att försöka ha en så självständig politik som möjligt, och inte gå "all in" för varken ena eller andra laget. Om vi nu ska bortse från de moraliska aspekterna.
Under inledningsfasen av WWII så backade vi Tyskland av kulturella och historiska skäl. Och inte minst för att det var ekonomiskt opportunt för oss. Vi förhöll oss dock tillräckligt självständiga för att med nöd och näppe kunna smyga över till den vinnande sidan efter att Tysklands krigslycka vände.
Om vi ska slänga alliansfriheten överbord och istället fjättra oss vid NATO så tvivlar jag lite på att vi kommer lika skonsamt undan denna gång.