2022-05-19, 16:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Visst, det kanske bågar lite, men det bör väl båga under vattnet i sånt fall?
Jo repet kommer att båga ner under vattnet långt innan man kommer upp till dom avstånd där kurvaturen får någon som helst effekt så ett rep är ett värdelöst verktyg för ett sådant här experiment. Bättre att använda något som inte ”bågar” t ex laser eller att helt enkelt observera en rak siktlinje mellan Danmark och Turning Torso så ser man att vattnet hindrar siktlinjen till tornets bas.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-05-19 kl. 16:59.
Citera
2022-05-19, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo repet kommer att båga ner under vattnet långt innan man kommer upp till dom avstånd där kurvaturen får någon som helst effekt så ett rep är ett värdelöst verktyg för ett sådant här experiment. Bättre att använda något som inte ”bågar” t ex laser eller att helt enkelt observera en rak siktlinje mellan Danmark och Turning Torso så ser man att vattnet hindrar siktlinjen till tornets bas.

Håller inte alls med om att ett rep är ett värdelöst verktyg. En platt jord innebär ett rep som längst med hela vägen följer vattnets yta, medan en rund jord innebär ett rep som försvinner in under ytan.

Hur siktlinjer och optik får en teoretiskt platt jord att betraktas utifrån från vårt perspektiv, det vet vi inte. Då tar jag hellre något vi vet hur det skulle fungera på en platt jord, till exempel ett rep över en längre sträcka vatten.

🙂👍
Citera
2022-05-19, 17:26
Medlem
Citat:
I teorin.

Om repet istället tycks följa vattnets yta hela vägen från strand till båt, är då jorden platt?

Nej det innebär inte att jorden är platt. Om "platt jord" ska kunna ersätta "sfärisk jord" så måste modellen kunna förklara allting bättre än modellen sfärisk jord.

För att din hypotes ska ersätta gällande så måste du även kunna förklara varför tornet optiskt ser ut att ligga under vattnet. Du måste även komma med förklaringar för alla andra observationer såsom stjärnhimlens rotation, tyngdkraft, flygrutter, satelliter, gyroskopet, solens position och storlek, månens utseende och det faktum att den sfäriska kartan WGS84 till 100% stämmer med verkligheten.
Citera
2022-05-19, 17:35
Medlem
Citat:
Håller inte alls med om att ett rep är ett värdelöst verktyg. En platt jord innebär ett rep som längst med hela vägen följer vattnets yta, medan en rund jord innebär ett rep som försvinner in under ytan.

Hur siktlinjer och optik får en teoretiskt platt jord att betraktas utifrån från vårt perspektiv, det vet vi inte. Då tar jag hellre något vi vet hur det skulle fungera på en platt jord, till exempel ett rep över en längre sträcka vatten.

🙂👍

Med samma resonemang kan man säga att hur rep uppför sig på en "teoretiskt platt jord att betraktas utifrån från vårt perspektiv" vet vi inte.

Du kör en enorm "cherry picking" när du påstår att vi inte vet hur ljus uppför sig men att vi minsann vet hur rep uppför sig.

Citat:
.. Då tar jag hellre något vi vet hur det skulle fungera på en platt jord, till exempel ett rep över en längre sträcka vatten.

Inte för att vara elak men du har ingen som helst aning hur ett rep kommer att uppföra sig eftersom du förkastar allt från tyngdkraft till Newtons rörelselagar.

Du har t.ex ingen som helst aning om hur stor spännkraften måste vara för att spänna repet rakt. Vidare har du ingen som helst aning hur "densitetskraften" skulle påverka repet.

Hur mycket kommer repet påverkas av den alternativa "upp/ned/densitets" teorin?
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-05-19 kl. 17:48.
Citera
2022-05-19, 17:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

🙂👍
Som du redan fått förklarat för dig så skulle ett rep ”bågna” ner och skulle därför alltid gå ner i vattnet oavsett jordens form så det är ett värdelöst mått i praktiken.
Vi vet att för att TT skall försvinna ner under ytan så måste det finnas något hinder som hindrar ljusstrålarna. Något det inte gör på en platt yta.
Citera
2022-05-19, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det innebär inte att jorden är platt. Om "platt jord" ska kunna ersätta "sfärisk jord" så måste modellen kunna förklara allting bättre än modellen sfärisk jord.

För att din hypotes ska ersätta gällande så måste du även kunna förklara varför tornet optiskt ser ut att ligga under vattnet. Du måste även komma med förklaringar för alla andra observationer såsom stjärnhimlens rotation, tyngdkraft, flygrutter, satelliter, gyroskopet, solens position och storlek, månens utseende och det faktum att den sfäriska kartan WGS84 till 100% stämmer med verkligheten.

Det är väl klart att det skulle innebära en platt jord? Vad är alternativet? Att du inte vet hur ett rep över en längre sträcka ska bete sig på din sfäriska planet? Låter ju minst sagt orimligt.
Citera
2022-05-19, 17:49
Medlem
Citat:
Som du redan fått förklarat för dig så skulle ett rep ”bågna” ner och skulle därför alltid gå ner i vattnet oavsett jordens form så det är ett värdelöst mått i praktiken.
Vi vet att för att TT skall försvinna ner under ytan så måste det finnas något hinder som hindrar ljusstrålarna. Något det inte gör på en platt yta.

Att repet sjunker nedanför vattnet en aning över en teoretiskt platt jord, det är en sak, att det följer en teoretisk kurva under vattnet är en annan.
Citera
2022-05-19, 17:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Att repet sjunker nedanför vattnet en aning över en teoretiskt platt jord, det är en sak, att det följer en teoretisk kurva under vattnet är en annan.
Repet kommer ”bågna” extremt om du drar upp det några mil om du inte spänner det så hårt att det går av. Nu har du knappast utfört experimentet utan du sitter bara och spekulerar.
Citera
2022-05-19, 17:53
Medlem
Citat:
Det är väl klart att det skulle innebära en platt jord? Vad är alternativet? Att du inte vet hur ett rep över en längre sträcka ska bete sig på din sfäriska planet? Låter ju minst sagt orimligt.

Jag vet hur ett rep uppför sig enligt grundläggande fysik inklusive tyngdkraft och gravitation. Om du tar bort den kunskapen har vi ingen som helt aning om hur ett rep kommer att uppföra sig.

Den nedåtriktade kraften som påverkar repet är enligt mig massan * tyngdaccelerationen
Hur stor är den enligt dig?

Andra krafter har jag också koll på, t.ex den som uppkommer av jordens rotation.
Har du koll på vilka krafter som påverkar repet? Hur räknar du ut dina upp- och nedkrafter? Hur kommer repets densitet att påverka utfallet?

Citat:
Densitet kan väl spela en roll i mysteriet om det inte skulle röra sig om en kraft.

Ok. Hur och hur mycket kommer det påverka ditt rep-experiment? Kommer densiteten dra repet uppåt eller nedåt? Kommer ditt rep påverkas av omgivande lufts densitet och i så fall hur mycket? Hur mycket spelar lufttrycket in?

Citat:
... En platt jord innebär ett rep som längst med hela vägen följer vattnets yta...

Har du verkligen vägt in densiteten i ovan påstående?
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-05-19 kl. 18:04.
Citera
2022-05-19, 18:01
Medlem
Citat:
Repet kommer ”bågna” extremt om du drar upp det några mil om du inte spänner det så hårt att det går av. Nu har du knappast utfört experimentet utan du sitter bara och spekulerar.

Självklart sitter jag och spekulerar. Ungefär som du gör, när du säger att en kulle av vatten döljer Turning Torso.
Citera
2022-05-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag vet hur ett rep uppför sig enligt grundläggande fysik inklusive tyngdkraft och gravitation. Om du tar bort den kunskapen har vi ingen som helt aning om hur ett rep kommer att uppföra sig.

Den nedåtriktade kraften som påverkar repet är enligt mig massan * tyngdaccelerationen
Hur stor är den enligt dig?

Andra krafter har jag också koll på, t.ex den som uppkommer av jordens rotation.
Har du koll på vilka krafter som påverkar repet? Hur räknar du ut dina upp- och nedkrafter? Hur kommer repets densitet att påverka utfallet?

Ok. Hur och hur mycket kommer det påverka ditt rep-experiment? Kommer densiteten dra repet uppåt eller nedåt? Kommer ditt rep påverkas av omgivande lufts densitet och i så fall hur mycket?

Men snälla rara Wille. Allt jag säger är att det rimligtvis finns en skillnad att urskilja om ett rep går längst med en plan vattenyta, eller om repet dras ned under ytan för att båten på andra sidan vattenkullen skapar den effekten.

Är ditt argument att repets bana genom vattnet är identisk, oavsett jordens form?
Citera
2022-05-19, 18:08
Medlem
Citat:
Men snälla rara Wille. Allt jag säger är att det rimligtvis finns en skillnad att urskilja om ett rep går längst med en plan vattenyta, eller om repet dras ned under ytan för att båten på andra sidan vattenkullen skapar den effekten.

Är ditt argument att repets bana genom vattnet är identisk, oavsett jordens form?

Nej vad du säger är att du vet hur ett rep uppför sig även fast du bortser från grundläggande kunskap såsom de krafter som påverkar repet.

Vilka krafter påverkar repet enligt dig? Vad drar repet uppåt respektive nedåt?

För övrigt: Hur ska du verifiera att repet är rakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in