2022-05-19, 13:13
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Vad är meningen med "slumpmässig avfyrning" upp i luften? Jag har sett både ryska såväl som ukrainska helikoptrar göra det.

Vågar sig inte närmare för det finns något som är farligt där. Dessutom utlöser han motmedel.
Citera
2022-05-19, 13:25
Avstängd
448s avatar
Citat:
Vad är meningen med "slumpmässig avfyrning" upp i luften? Jag har sett både ryska såväl som ukrainska helikoptrar göra det.

Dom kör en minivariant av stalinorgeln så
Citera
2022-05-19, 13:34
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det är i princip ett raketartilleri med låg precision för att bomba ett stort område.

Såvida raketerna inte är smarta och målsökande. Vilket troligen inte är fallet här.
Citera
2022-05-19, 14:07
Medlem
Karnivorens avatar
Nämen?! Jag som tyckte att jag läste att Ryssland ansåg att de var så jävla bundis med Kina. Att deras inbördes relationer var på en all time high. Tydligen har ingen berättat det för de kinesiska techjättarna. De har i väldigt stor utsträckning slutat exportera elektronik och komponenter till Ryssland.

https://www.washingtonpost.com/world/2022/05/17/china-russia-tech-exports/
Citera
2022-05-19, 14:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Nämen?! Jag som tyckte att jag läste att Ryssland ansåg att de var så jävla bundis med Kina. Att deras inbördes relationer var på en all time high. Tydligen har ingen berättat det för de kinesiska techjättarna. De har i väldigt stor utsträckning slutat exportera elektronik och komponenter till Ryssland.

https://www.washingtonpost.com/world/2022/05/17/china-russia-tech-exports/

Ingen gillar Rysslands tilltag, inte ens kineserna.
Citera
2022-05-19, 15:30
Bannlyst
60,000 förlorade ukrainare väl?
Citera
2022-05-19, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Ett indirekt men väldigt tydligt tecken på floppens omfattning är att man tvingats börja släppa på kontrollen över Syrien:

https://www.jpost.com/middle-east/article-707075

Var tog de av Rysslands inhyrda syriska soldaterna vägen?
Citera
2022-05-19, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
60,000 förlorade ukrainare väl?
Antagligen fler om du räknar med civila, men färre om du räknar soldater.

Sidorna publicerar ju av begripliga skäl inte egna förluster löpande, men givet de någonstans mellan 5600 och 8000 dödade ukrainska soldater och med en "förlustfaktor" om 4 (för varje död går det väl grovt räknat 4 skadade eller krigsfångar) så ger det vid handen omkring 22400 och 32000 ukrainska förluster. Att jämföra med ryska förluster om någonstans mellan 60000 och knappt 120 000 givet 15500-29000 döda. De ryska siffrorna räknar förvisso inte med ordervägrare, deserteringar eller de som dött på ryskkontrollerad mark.

Så, som bäst har ryssarna dubbelt så höga förluster som Ukraina och i sämsta fall över 5 ggr fler. De oberoende bekräftade materialförlusterna (som är mindre än vad någon av sidorna hävdar) är 3,5 ggr fler för ryssarna. Det kan inte direkt översättas till förluster, men pekar s.a.s. i samma riktning.

Vi har alltså s.k. kongurens (samstämmighet) i antagandet att ryssarna har rimligtvis förlorat 3-4 ggr mer manskap och material än ukrainarna.

Det som är mest osäkert är dödade ukrainska civila och bortfall av rysk trupp av moralskäl.
Citera
2022-05-19, 17:02
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
En amerikansk general gjorde bedömningen att de band upp 10 000 till 14 000 ryska soldater under den tid som de höll ut. Då menar han motsvarande ryska militära resurser, transporter från Rostov, pansarförband, alltså totalt sett.

Detta gav förstås Ukraina fördelar på annat håll under tiden.

Japp, det har köpt dem tid och vapen
Otroligt att de hållit ut så pass länge.
Citera
2022-05-19, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Antagligen fler om du räknar med civila, men färre om du räknar soldater.

Sidorna publicerar ju av begripliga skäl inte egna förluster löpande, men givet de någonstans mellan 5600 och 8000 dödade ukrainska soldater och med en "förlustfaktor" om 4 (för varje död går det väl grovt räknat 4 skadade eller krigsfångar) så ger det vid handen omkring 22400 och 32000 ukrainska förluster. Att jämföra med ryska förluster om någonstans mellan 60000 och knappt 120 000 givet 15500-29000 döda. De ryska siffrorna räknar förvisso inte med ordervägrare, deserteringar eller de som dött på ryskkontrollerad mark.

Så, som bäst har ryssarna dubbelt så höga förluster som Ukraina och i sämsta fall över 5 ggr fler. De oberoende bekräftade materialförlusterna (som är mindre än vad någon av sidorna hävdar) är 3,5 ggr fler för ryssarna. Det kan inte direkt översättas till förluster, men pekar s.a.s. i samma riktning.

Vi har alltså s.k. kongurens (samstämmighet) i antagandet att ryssarna har rimligtvis förlorat 3-4 ggr mer manskap och material än ukrainarna.

Det som är mest osäkert är dödade ukrainska civila och bortfall av rysk trupp av moralskäl.

Jag vet ingenting om ryska förluster men baserat på väst-propaganda är det total-katastrof för dem. Som om ukrainarna är helt suveräna på att slåss och som duckar snabbare än Mike Tyson. En massa civila ukrainska förluster låter också märkligt i mina öron.

Läser lite på Al-Jazeera men hittar inte siffrorna jag är ute efter.
Citera
2022-05-19, 17:48
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Var tog de av Rysslands inhyrda syriska soldaterna vägen?
Man skulle kunna tänka sig att ryska PMCs inte är så trovärdiga när de istället för att försvara de områden de ska tar och rekryterar dina soldater och har ihjäl dem istället.
Citera
2022-05-19, 17:55
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Jag vet ingenting om ryska förluster men baserat på väst-propaganda är det total-katastrof för dem. Som om ukrainarna är helt suveräna på att slåss och som duckar snabbare än Mike Tyson. En massa civila ukrainska förluster låter också märkligt i mina öron.

Läser lite på Al-Jazeera men hittar inte siffrorna jag är ute efter.

Har du sett hur ryssarna rycker fram och grupperar? Där kan nog svaret på dina funderingar finnas...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in