2022-05-19, 14:53
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Sätt till saker genomsnittlig IQ, förmåga att skapa tekniskt avancerade samhällen etc, ja definitivt överlägsna. Men det är inte alltid kvalitet slår kvantitet.

Aldrig förstått varför dom överlägsna skapar samhällen där dom själva är andra klassens medborgare och kommer bli minoriteter.
Hur jag än vrider och vänder på det , kan jag inte få ihop det till en överlägsen strategi.
Citera
2022-05-19, 14:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Nej, sveriges politiker kan inte och får inte skicka ut någon. Domstolar får ta beslut om utvisning av terrorister, precis som vilka brottslingar eller asylsökande som helst. Egyptierna var en regelvidrig rättsskandal som man nog aktar sig för att upprepa.
Hur ska man kunna undvika skandal nu när Sverige MÅSTE lämna ut de här kurderna, om det ska kunna bli åka av? Ska man motivera det med att Sveriges säkerhet står på spel? Värt att tänka på är att miljoner människor i Sverige vet om vad Turkiet vill förhandla till sig från den svenska regeringen. Vad ska man skylla på? På Turkiet?

Hur kommer det kännas om Sverige får gå med i Nato och måste samarbeta med bl.a. Turkiet?
Citera
2022-05-19, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Erdogan pratade för en månad sedan med Niinistö över telefon, där han välkomnade Finland till NATO.

Det låter inte riktigt så idag, vilket får mig att misstänka att Putin är med i spelet.

Ingen hade väl räknat med att Sverige skulle gå med också, lilla självgoda neutrala Sverige som inte varit i krig på 200 år blablabla!

Men förhoppningsvis får Finland klartecken snabbt, och Sverige får försöka smöra och fjäska för Erdogan och kanske utlova en Volvo fabrik dit och tusentals arbetstillfällen i utbyte mot att de godkänner Sverige.....
Citera
2022-05-19, 14:58
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hur ska man kunna undvika skandal nu när Sverige MÅSTE lämna ut de här kurderna, om det ska kunna bli åka av? Ska man motivera det med att Sveriges säkerhet står på spel? Värt att tänka på är att miljoner människor i Sverige vet om vad Turkiet vill förhandla till sig från den svenska regeringen. Vad ska man skylla på? På Turkiet?

Hur kommer det kännas om Sverige får gå med i Nato och måste samarbeta med bl.a. Turkiet?

Förra gången skyllde man på USA, då slapp politikerna konsekvenser och istället fick skattebetalarna ställa upp med skadestånd till dom drabbade.
Samma strategi funkar säkert bra igen.
Citera
2022-05-19, 15:00
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Erdogan pratade för en månad sedan med Niinistö över telefon, där han välkomnade Finland till NATO.

Det låter inte riktigt så idag, vilket får mig att misstänka att Putin är med i spelet.

Har du källa på det?
Så uppfattade jag inte vad Niinistö faktiskt sa på presskonferensen, där så sa han:

Jag talade med Erdogan i april och då var uppfattningen att den turkiske presidenten stödde ett finskt Nato-medlemskap.
Senast redigerad av doncroce 2022-05-19 kl. 15:05.
Citera
2022-05-19, 15:01
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Förra gången skyllde man på USA, då slapp politikerna konsekvenser och istället fick skattebetalarna ställa upp med skadestånd till dom drabbade.
Samma strategi funkar säkert bra igen.
Det gör den säkert. Det här lär sluta med att alla skyller på USA. Turkiet, Sverige och Ryssland.

Och så ska samma USA lösa knutarna åt den svenska regeringen. De tar säkert på sig det, men vilken jäkla soppa det här blir med framtiden i åtanke.
Citera
2022-05-19, 15:06
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Har du källa på det?
Så uppfattade jag inte vad Niinistö faktiskt sa, på presskonferensen sa han:

Jag talade med Erdogan i april och då var uppfattningen att den turkiske presidenten stödde ett finskt Nato-medlemskap.
Att Erdogan stödde Finland likställer jag med att dom välkomnar Finland.

Jag minns inte ordagrant, mer än att Erdogan stöttade/välkomnade Finland
Citera
2022-05-19, 15:06
Medlem
Jirens avatar
Eftersom det är rikets säkerhet som står på spel så förmodar jag att vi kommer bli tvungna att svälja turkarnas krav.

Surt, men ändå det enda rätta i nuläget. Vad är alternativet? Tänk om Finland släpps in, men inte vi. Så kan vi inte ha det.
Senast redigerad av Jiren 2022-05-19 kl. 15:09.
Citera
2022-05-19, 15:12
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Sätt till saker genomsnittlig IQ, förmåga att skapa tekniskt avancerade samhällen etc, ja definitivt överlägsna. Men det är inte alltid kvalitet slår kvantitet.
Men jävligt duktiga på att utrota er själva vilket nog tar priset
Citera
2022-05-19, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Anledningen är att Sveriges flyktingpolitik har gjort Sverige till ett hem för PKK och terroristgrupper enl Turkiet

Blir vi ensamma utan NATO och en mumsbit för Ryssland nu?

https://www.expressen.se/nyheter/direktrapport-senaste-nytt-om-sakerhetslaget/
// Turkiet har folk som är efterlysta gängmedlemmar under sitt parasoll de kan tona ned en sväng .
Citera
2022-05-19, 15:13
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Att Erdogan stödde Finland likställer jag med att dom välkomnar Finland.

Jag minns inte ordagrant, mer än att Erdogan stöttade/välkomnade Finland

Visst kan man tolka det så, men jag tolkar iaf inte en "uppfattning av stöd" som likvärdigt med ett "välkommnande", politiker brukar ju vara knepiga med att välja ord enligt mig.
Citera
2022-05-19, 15:13
Medlem
Så har snuten börjat jaga kurder för att skicka dem till turkarna än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in