2022-05-19, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Erodgan är en diktator och det är inte otippat att han använder Sverige och Finland som brickor i sin flört-kampanj med Europas nya nazistdiktatur, Ryssland.
Biden säger ikväll att Sverige och Finland kan förvänta sig att välkomnas in i NATO-gemenskapen. Om inte Erdogan rättar in sig i ledet, är han snart utslängd ur NATO. Men det kanske är det Erdogan vill, så att han får sova i Putins sängkammare och pussa Putins välansade tånaglar.
Jag ska berätta en hemlighet för dig. Varken Biden, Blinken eller Stoltenberg kan dra våran regering ur den här klämman. De har inga effektiva maktmedel i den frågan, och att Turkiet är litet odemokratiskt spelar ingen som helst roll i sak.

NATO har heller ingen mekanism i sina fördrag för att utesluta ett medlemsland, din tomte. Ingen alls.

Och Turkiet är verkligen inte ett land de vill bli av med eller driva i armarna på Ryssland. Som NATO-medlem är man skyddad från att bli utkörd, som ansökande land har man däremot inga speciella rättigheter, så Erdogan kan ta i så mycket han vill mot Maggan.
Citera
2022-05-19, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Tänkte samma! Det är inte kattpiss om ryssarna säger att de skall svara militärt mot Finland! Sverige sitter i samma båt som Suomi, dessutom tror jag vi har säkerhetsgarantier gentemot varandra? Svara militärt kan ju iof vara att sätta upp en bajsmissil vid finska gränsen! Men kan likväl vara invasion av nån del av Suomi! Fan vet vad Russki tar sig för nuförtiden

Det är bara hoppas att ryssen som folk har kvar PTSD från finska vinterkriget.
Citera
2022-05-19, 01:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Varken Biden, Blinken eller Stoltenberg kan dra våran regering ur den här klämman. De har inga effektiva maktmedel i den frågan, och att Turkiet är litet odemokratiskt spelar ingen som helst roll i sak.

NATO har heller ingen mekanism i sina fördrag för att utesluta ett medlemsland, din tomte.
Jag ber om ursäkt för min långa röda luva och tunga säck med julklappar som jag ständigt plågas av. USA är NATOs i särklass starkaste medlem, som i praktiken står för huvuddelen av NATO-ländernas militära beskydd. Utan USA är NATO en samling småstater, där klassens clown Erdogan försöker spela tuff med sina små pudel-tassar. Om USA vill att Erdogan ska dansa, då dansar han. Vi tomtar och stjärngossar kan bara titta på. God jul!
Citera
2022-05-19, 01:39
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt för min långa röda luva och tunga säck med julklappar som jag ständigt plågas av. USA är NATOs i särklass starkaste medlem, som i praktiken står för huvuddelen av NATO-ländernas militära beskydd. Utan USA är NATO en samling småstater, där klassens clown Erdogan försöker spela tuff med sina små pudel-tassar. Om USA vill att Erdogan ska dansa, då dansar han. Vi tomtar och stjärngossar kan bara titta på. God jul!

Du har rätt i att de flest länder är lydstater till USA. Magdalena älskar att hon får vara i "rampljuset" med Biden för tillfället. Medans övriga länder utanför EU skrattar åt henne och Biden. "Vår" ledare bryr sig mer om sociala media likes än att tar hand om vårat land.
Citera
2022-05-19, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag vill inte ha någon folkomröstning. Jag ville ha det som en valfråga. Att du benämner dem »våra« politiker betyder för mig att man ska ha möjlighet att ge sin syn på deras förehavanden. Det finns tydligt och klart med i den säkerhetspolitiska utredningen att risken för att Sverige, utanför NATO, är mycket liten. Det innebär att det finns skäl för eftertanke innan man huvudstupa hastar fram det som nu sker. Det är dock alldeles uppenbart att det är Finland som styr svensk säkerhetspolitik.

Återigen så är opinionsundersökningar inget som ska användas för beslut. Jag blir skrämd när du i inlägg efter inlägg anser att de ska vara det. Tänk lite längre. Bara för att det här beslutet passar din syn på saken så är det en antidemokratisk ärendegång som du säkert skulle ha andra synpunkter på om beslutet gick stick i stäv med din egen uppfattning.

Verkligheten kommer göra det här till en valfråga.
Citera
2022-05-19, 02:34
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Verkligheten kommer göra det här till en valfråga.
Hur ska det kunna bli än valfråga när ansökan redan är inlämnad och S och de blåbruna är överens i frågan? NATO är överspelat till valet. Då är vi medlemmar i NATO.

V kommer inte att få många extra röster på sitt Nej och MP har redan sagt att de inte kommer att driva Nej till NATO i detta läge.

Kanske kan V vinna några extra röster, men det är marginellt i så fall.
Senast redigerad av saganshus 2022-05-19 kl. 02:37.
Citera
2022-05-19, 08:00
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
Du har rätt i att de flest länder är lydstater till USA. Magdalena älskar att hon får vara i "rampljuset" med Biden för tillfället. Medans övriga länder utanför EU skrattar åt henne och Biden.
Jag ser inte skratt någonstans. Er invasion av Ukraina och era mord och våldtäkter på ukrainska kvinnor och barn sänder chockvågor runt världen. Nu går världen ihop för att ge er ryssar ett tydligt budskap. Därför står Magdalena bredvid Biden just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
"Vår" ledare bryr sig mer om sociala media likes än att tar hand om vårat land.
Er ledare har hela tiden satt sig själv först. Er invasion av Ukraina gynnar knappast befolkningen.
Citera
2022-05-19, 08:12
Medlem
Det är intressant att många här hävdar att man blir en lydstat under USA om man är med i NATO. Lyder Turkiet USA nu? Känns lite som att NATO landet Turkiet gör precis som de vill.
Citera
2022-05-19, 08:22
Medlem
Knut-Annes avatar
Beslutet är fattat i riksdagen, Finland och Sverige har redan lämnat in ansökan, nu är det bara en tidsfråga.
Inga demonstrationer emot, nu är det brottsligheten som är den viktigaste frågan, bra det.
Rysstrollen och andra motståndare, kan gnälla bäst de kan, för Sverige är frågan redan avgjord.
Citera
2022-05-19, 08:32
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Erodgan är en diktator och det är inte otippat att han använder Sverige och Finland som brickor i sin flört-kampanj med Europas nya nazistdiktatur, Ryssland.
Biden säger ikväll att Sverige och Finland kan förvänta sig att välkomnas in i NATO-gemenskapen. Om inte Erdogan rättar in sig i ledet, är han snart utslängd ur NATO. Men det kanske är det Erdogan vill, så att han får sova i Putins sängkammare och pussa Putins välansade tånaglar.
Erdogan förhandlar som en diktator gör.
  1. Kommer med orimliga krav.
  2. Hotar.
  3. Får något annat i utbyte.
Citera
2022-05-19, 08:38
Medlem
Think-Twices avatar
Tycker tråden har tappat all kvalitet, nu är det mest symtom-debatt.

I grunden fanns inget officiellt allvarligt hot mot vare sig Finland eller Sverige.
Och snart kan vi hota ryssen med kärnvapen, så då är vi säkra. Bra va!
Citera
2022-05-19, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Risken för angrepp är mycket liten enligt den säkerhetspolitiska utredningen och det finns enligt den ingen akut anledning att hasta fram ett beslut. Du vet inte vad svenska folket vill om du inte stödjer dig på opinionsundersökningarna. Du applåderar ett odemokratiskt förfarande bara för att du tycker om beslutet. Nästa gång när beslutet går emot dig kommer du garanterat att ha en annan uppfattning.

Nato motståndarna har all möjlighet att göra detta till en valfråga. Kom ihåg att inget riksdagsbeslut är ännu fattat. Än så länge har det bara varit en debatt i riksdagen.

När det finns ett avtal att ratificera så kommer det att tas ett beslut i Riksdagen och detta lär inte hinna ske innan valet. Nato och alla medlemsländer måste först godkänna Sveriges ansökan innan Sverige har ett avtal att ratificera.

Att göra en Nato ansökan är "bara" ett regeringsbeslut. Så om det nu är ett stort Nato motstånd bland Svenska folket och det är en viktig fråga för dem så lär vi ju se detta i valet till hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in