Citat:
Ursprungligen postat av
Richter1
Mindre ångest vid Dimor? Är det någon som har någon aning hur detta kan komma sig?
Jag har daglig ångest pga IBS, orolig ständigt. Jag går inte runt och är orolig för att jag ska skita på mig utomhus men det är alltid en brännande orolig klump i magen/ångest och när jag skiter så är det nästan aldrig fast, man får vanligtvis rusa på toaletten 3-4 gånger dagligen. Började trycka i mig Dimor / immodium och nu har magen lugnat ned sig och jag går en gång per dag. Skönt att slippa det ständiga toarusandet men det märkliga är att mitt psykiska välmående har blivit mycket bättre sen jag började självmedicinera med förstoppande piller.
Vad tror ni detta beror på? Tar tarmen upp mer näring jag behöver nu jämfört med förut eller vad kan det vara? Det känns ju inte riktigt rätt sätt att behandla sig på i längden men jag är bara nyfiken om någon har nån teori hur det kan komma sig att jag mår bättre i skallen.
Jag äter inte mkt skräpmat, chillar med gluten, kaffe, laktos, stark mat osv. men ändå är magen alltid gasig och kass. Misstänker IBS men ska kolla upp det noggrannare vid tillfälle. Andra med erfarenheter?
Har du provat inolaxol mot dina besvär?
Det är ett sk bulkmedel som fungerar både mot diarré och förstoppning eftersom det binder vätska i tarmen. Det är ett bättre alternativ att ta regelbundet än Dimor när man lider av IBS eftersom det inte påverkar tarmrörelserna som Dimor gör. Ibland kan man såklart behöva både och, man får prova sig fram.
Har man problem med diarré bör man sträva efter att ta något rutinmässigt så att magen blir mer ”jämn.”
Att du fått mindre ångest av dimor tror jag definitivt beror på att din mage blivit mer pålitlig. Är ju väldigt mentalt stressande att inte veta om/när man ska behöva springa på muggen.