2022-05-18, 17:15
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Jo, jag har sett hur media beskriver Ukrainas framgångar de senaste månaderna samt hur media beskriver Rysslands förluster. Dock beskrivs det även hur ryssarna tar mer och mer mark (till Ukrainas fördel) samt att vi är rövknullade om vi inte går med i Nato. Får inte riktigt allt detta att gå ihop.

Från början kom ju Ryssen hyfsat långt tills man hade nästan omringat Kiev.
Men man lyckades inte och fördrevs, till enbart de östra delarna i Luhansk o Donbas.
Sen fördrevs de även från Charkiv ända tillbaks till sin egen gräns.
De enda de har nu är med hjälp av Ryska separatister områden runt Donbas o Luhansk.
Men endast 1 av dessa områden går Ryssarna framåt och det går i snigelfart.
På alla andra fronter går det stilla eller bakåt för Ryssen.
Att nu rekrytera fyllon, och tom fångar från Kazakstan m.fl. visar vilken nivå Ryssen har.
Trots allt är 1/3 av invaderingsstyrkan utslagen
Så nej vi är inte imponerade av Rysk taktik och deras gigantiska civila förstörelse i avsaknad att slå ut militära mål. Inte heller den astronomiska förlusten av soldater och fordon.
Citera
2022-05-18, 18:44
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jo, jag har sett hur media beskriver Ukrainas framgångar de senaste månaderna samt hur media beskriver Rysslands förluster. Dock beskrivs det även hur ryssarna tar mer och mer mark (till Ukrainas fördel) samt att vi är rövknullade om vi inte går med i Nato. Får inte riktigt allt detta att gå ihop.

Leråkrar spelar ingen roll. Det är bara strategiska mål och att kunna bryta motståndarens militära kraft som räknas.

Ryssarna har misslyckats i princip helt med de strategiska målen. Man har lyckats med en landbrygga till Krim och man har säkrat en vattenledning från Dnepr.
Eller tja, inget är lyckat eller säkrat förrän freden är sluten, men ryska armén håller de geografiska områdena åtminstone.

Vad gäller det andra så är Ukraina mycket mer militärt starkt nu än i början av kriget. Det handlar alltså om en rysk totalflopp på det området. Ryssarna har åkt på tokstryk av en armé som bara blir starkare och starkare. När de ukrainska anfallsförbanden börjar sitt värv så kommer helvetets portar att öppnas.
Citera
2022-05-18, 19:00
Medlem
Citat:
Grejen är att Ukraina haft framgångar sedan krigets början (enligt västerländsk media) och då börjar åtminstone jag undra kring sanningen.

Nej, jag är inget rysstroll men som sagt ses ju ryssarnas övertagande av, som nu, senast Mariupol som en ukrainsk framgång. Undrar om det ukrainska folket på flyende fot håller med om propagandan vår västerländska media dagligen pumpar ut?

Nja, enligt Svensk media har det ju endast varit en tidsfråga innan ryssarna segrar.
Det är ju först den senaste tiden som media faktiskt skrivit om Ukrainska framgångar utan att vifta bort det som en tillfällighet.
Citera
2022-05-18, 19:30
Medlem
Buzludzhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Det pågår ett krig och detta faller inte under normal lagstiftning. De har trotts allt inte brutit mot någon lag i Ryssland. De kan ju skicka dem till Hag om de misstänks för någon form av krigsbrott. Annars så är de krigsfångar.

Det är ju inte krig enligt Ryssland, då borde det ju falla under "normal lagstiftning". Oklart vad det innebär dock om det här inte är ett krig...
Citera
2022-05-18, 20:02
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buzludzha
Det är ju inte krig enligt Ryssland, då borde det ju falla under "normal lagstiftning". Oklart vad det innebär dock om det här inte är ett krig...

Azov soldater kommer enligt Ryssland fängslas och dömas som terrorister hur det ens är möjligt?
Men vissa filmer har kommit ut och jag är inte imponerad av nazisttatueringar.
Nu gäller ju inte detta alla, och jag anser att de faktiskt visat sitt land lojalitet och styrka utöver vad som är rimligt. Däremot finns en klick som nu inte gör någon vidare reklam för Ukraina.
Citera
2022-05-18, 20:18
Medlem
Citat:
Att påstå att svensk media mörkar sanningen är inget annat än projicering, det är precis vad rysk statligt kontrollerad media gör
Helt fantastiskt att ni orkar hålla på.
Senast redigerad av kroppskultur 2022-05-18 kl. 20:27. Anledning: slarvfel
Citera
2022-05-18, 20:30
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Azov soldater kommer enligt Ryssland fängslas och dömas som terrorister hur det ens är möjligt?
Men vissa filmer har kommit ut och jag är inte imponerad av nazisttatueringar.
Nu gäller ju inte detta alla, och jag anser att de faktiskt visat sitt land lojalitet och styrka utöver vad som är rimligt. Däremot finns en klick som nu inte gör någon vidare reklam för Ukraina.

Helt enig! Det är nästan rörande när rysk media och diverse rysstroll hör på forumet försöker framställa det som att de totalt demoraliserande gav upp mer eller mindre utan orsak och att det skulle vara feghet och svaghet som orsakade det. Försvaret av Azovstal och med den avlastningen av övrig armé som det innebar kommer bli en av de stora historiska klassikerna när det gäller motstånd. Det är jag övertygad om. Jag är verkligen ingen vän av nazismen som ideologi. Men att utmåla soldater som försvarar sitt land och sitt folk till det priset och med den kompromisslösa inställningen som terrorister och börja prata om avrättning... Vidrigt!

Och apropå flopp... Att en så stor del av den ryska armén varit uppbundna och så många blivit dödade av några hundra grabbar i en källare (jag vet att det inte är vilken källare som helst). Det måste ju helt klart, tillsammans med badutflykten i floden och "båtbranden" vara med på topplistan över de floppigaste flopparna. Och invasionen av Kiev. Och "storoffensiven". Och... Nej det är för många.
Senast redigerad av Karnivoren 2022-05-18 kl. 20:35. Anledning: Tillägg
Citera
2022-05-18, 21:10
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Helt enig! Det är nästan rörande när rysk media och diverse rysstroll hör på forumet försöker framställa det som att de totalt demoraliserande gav upp mer eller mindre utan orsak och att det skulle vara feghet och svaghet som orsakade det. Försvaret av Azovstal och med den avlastningen av övrig armé som det innebar kommer bli en av de stora historiska klassikerna när det gäller motstånd. Det är jag övertygad om. Jag är verkligen ingen vän av nazismen som ideologi. Men att utmåla soldater som försvarar sitt land och sitt folk till det priset och med den kompromisslösa inställningen som terrorister och börja prata om avrättning... Vidrigt!

Och apropå flopp... Att en så stor del av den ryska armén varit uppbundna och så många blivit dödade av några hundra grabbar i en källare (jag vet att det inte är vilken källare som helst). Det måste ju helt klart, tillsammans med badutflykten i floden och "båtbranden" vara med på topplistan över de floppigaste flopparna. Och invasionen av Kiev. Och "storoffensiven". Och... Nej det är för många.

Ja precis, de är hjältar inget annat. De kommer bli film och böcker om detta och med all rätt.
Citera
2022-05-18, 22:03
Avstängd
448s avatar
[quote=MakingteaattheBBC|80256149]Vad sprängde denna bro?!
https://twitter.com/Korona_news2022/status/1525872252134244356?t=OZSuWxHCKRZWi-70UfBsTw&s=09

https://funker530.com/video/how-the-bridge-between-rubezhny-and-severodonetsk-was-destroyed/
Citera
2022-05-18, 22:04
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakingteaattheBBC
Vad sprängde denna bro?!
https://twitter.com/Korona_news2022/status/1525872252134244356?t=OZSuWxHCKRZWi-70UfBsTw&s=09

https://funker530.com/video/how-the-bridge-between-rubezhny-and-severodonetsk-was-destroyed/
Citera
2022-05-19, 04:06
Medlem
Slackoffs avatar
Rysk helikopter skjuter iväg raketerna slumpmässigt.
Antingen har han slut på bränsle eller slut på moral.

https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1526875239396810754
Citera
2022-05-19, 06:04
Moderator
Ancistruss avatar
Någon som vet när Ukrainas nyutbildade förband kommer börja sättas in, på ett ungefär hur många man är det frågan om och på ett hum hur är dessa fördelade mellan olika vapenslag?

En följdfråga till det, har Ukraina verkligen erfarna befäl och officerare som kan leda alla dessa nya förband? Att utbilda nya soldater är en sak, men befäl och officerare tar klart längre tid. Kommer de plocka dessa från de idag stridande förbanden och på så vis tunna ut dem, eller är planen att snabbutbilda nya och hoppas det kommer funka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in