2022-05-18, 11:05
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ukraina planerar att succesivt öka antalet soldater och många av dessa tränas just nu upp i väst för att använda de nya vapnen som väst donerar. De har mer soldater under utbildning än i fällt. Det ser inte ut som Ukraina kommer ge upp något alls inom överskådlig framtid. Oavsett hur det går på fronten.

Jag tror inte Ryssland gör något speciellt med hjältarna från Mariupol. Om Ryssland börjar avrätta krigsfångar så är det en uppenbar risk att Ukraina börjar göra samma sak.

Rent strategiskt är det dumt att inte erbjuda möjligheten att ge upp, för då kommer man förlora mer egna soldater när motståndarna att slåss till siste man.
Ryssland har fortfarande inte återinfört dödsstraffet så det blir nog bara fängelse tills vidare.
Citera
2022-05-18, 11:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Om man tittar på kartor över de områden Ryssland och Donbassrepublikerna från början sagt sig vilja erövra/befria så har man under krigets gång inte förlorat en kvadratmeter vad jag förstår. I stället har man erövrat mer mark där och börjat att tala om "folkomröstningar" i tex Cherson. Man har även påbörjat inringningsmanövrer äv de områden i Donbass man vill erövra/befria men blivit stoppade genom fastkörning och effektivt ukrainskt försvar. Dessa kniptänger har dock Ukraina ännu så länge inte lyckats skära av trots motanfall. Klart man kan tolka situationen olika och tänka att de ryska trupperna håller på att förblöda men jag undrar jag?

Varför har Ukraina inte försökt rädda Azov-Nazisterna i Mariupol mer än ett tafatt motanfall som snabbt stoppades och några helikoptrar. Jag har personligen mycket svårt att tro att Zelenski talar sanning och dessa nu när de kapitulerar kommer bytas mot fångna ryssar. Särskilt som ryktena om utländska "rådgivare" är sanna? Tror du?

Det är inte fråga om att kunna ta mark och hålla denna under en tid. Man måste också bryta motståndarens militära förmåga, alltså om man vill nå en vapenvila följt av en framförhandlad fred.

I Ukrainas fall är den militära förmågan under snabb tillväxt samtidigt som befintliga förband håller ryssarna på mattan alt trycker ut dem ur Ukraina.

Som jag ser det, och den ryske militärexperten delar denna syn, är att Ryssland efter sommaren har en stridseffektiv miljonarmé emot sig. En rimlig bedömning är då att varenda ryss är utslängd ur Ukraina vid årsskiftet. Dett inkluderar Krim.
Citera
2022-05-18, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Sista meningen avslöjar allt? Jag tycker Ryssland gör klokt i att publicera filmer där man utropar Allah u Akbar efter att Nato soldater förlorat i strid. Ryssland består av många folkkslag och har många religioner i sitt land.

Visa en Ukrainsk film där zigenska förband strider för Ukraina? :-)

Det här att behandla krigsfångar väl som ryssland nu verkar göra och inte bara officiellt i propaganda är väl klokt handlande och det är väl kanske nu Azov-nazisterna i Mariupol nu vågar kapitulera?

De här ukrainska segerfilmerna där fångna bakbundna ryska befäl avrättas under tjo och tjim medan man "humant" bara skjuter sönder benen på meniga gör ju inte precis kampvilja sämre hos Donbassoldater.

Du måste väl hålla med om det är oklokt och att ryssarna handlar klokt?

Eller för Ryssland? Mycket zigenare där med.

USA delade ju upp förbanden på det sättet i andra världskriget, där de hade svarta och vita förband. Men det har man slutat med.

Moskoviterna låter muslimerna dö medan de själva sitter i TV-sofforna och njuter av Putins tal.

Det är få europeiska ryssar som slåss och dör i detta kriget.
Citera
2022-05-18, 11:53
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ryssland har fortfarande inte återinfört dödsstraffet så det blir nog bara fängelse tills vidare.
Det har inte hindrat dem från att döda en massa människor tidigare.

Det pågår ett krig och detta faller inte under normal lagstiftning. De har trotts allt inte brutit mot någon lag i Ryssland. De kan ju skicka dem till Hag om de misstänks för någon form av krigsbrott. Annars så är de krigsfångar.

Eftersom de bemödade sig med att transportera bort dem så kommer de troligen inte dödas. Möjligtvis torteras för att få information samt användas för propaganda. Men de flesta har nog ingen användbar information.
Citera
2022-05-18, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Detta lade jag märke till redan år 2014. Ryssen gör utgrävningar i marken och sedan sätter man sovtält mm på botten av gropen. Detta fungerade bra under 2VK men mot modernt västerländskt artilleri så är det verkningslöst eftersom zonrören utlöser granaterna en lagom bit ovanför marken. Granaterna är dessutom utformade så att splittret, ofta i form av stålkulor, går i en kon nedåt. Ryssen ligger alltså 70 år efter när det gäller skydd mot tungt artilleri.

Stämmer detta verkligen? Tycker nog snarast att den absoluta majoriteten av artilleriet verkar vara "gammaldags" nedslag och utan zonrör för luftbrisad?
Citera
2022-05-18, 15:03
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty_
Stämmer detta verkligen? Tycker nog snarast att den absoluta majoriteten av artilleriet verkar vara "gammaldags" nedslag och utan zonrör för luftbrisad?

Det kan ha flera orsaker. Dels så har modernt västerländskt artilleri tillförts ganska nyligen så mycket av det gamla filmerna är från ukrainskt artilleri där som skjuter med samma grejer som ryssen.

Sedan beror det på vad du bekämpar. Skjuter du mot sk mjuka mål som trupp och oskyddade fordon (lastbilar mm) skjuter du helst luftbrisad. Skjuter du mot hårda mål som stridsfordon eller hus vill du ha brisad vid träff eller efter genomslag.

Majoriteten av alla filmer jag sett så skjuter ukraina på hårda mål (med sinnessjuk precision) och då vore det märkligt med luftbrisader
Citera
2022-05-18, 15:14
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Gillar det här med ”militär flopp”. Det har skrivits om det sedan krigets början. Ändå läser vi dagligen hur Ukraina börjar nå framgångar.

Nu har ryssarna tagit kontroll över Mariupol och på något märkligt sätt är det ändå en Ukrainsk framgång.
Citera
2022-05-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Gillar det här med ”militär flopp”. Det har skrivits om det sedan krigets början. Ändå läser vi dagligen hur Ukraina börjar nå framgångar.

Nu har ryssarna tagit kontroll över Mariupol och på något märkligt sätt är det ändå en Ukrainsk framgång.

Ja att Ukraina börjar nå framgång är väl ändå definitionen av rysk militär flopp?
Citera
2022-05-18, 15:55
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Ja att Ukraina börjar nå framgång är väl ändå definitionen av rysk militär flopp?

Grejen är att Ukraina haft framgångar sedan krigets början (enligt västerländsk media) och då börjar åtminstone jag undra kring sanningen.

Nej, jag är inget rysstroll men som sagt ses ju ryssarnas övertagande av, som nu, senast Mariupol som en ukrainsk framgång. Undrar om det ukrainska folket på flyende fot håller med om propagandan vår västerländska media dagligen pumpar ut?
Citera
2022-05-18, 15:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty_

Nja, det finns ett annat sätt att åstadkomma luftbrisad. Vid anslag i mjuk mark där inte tändröret utlöses direkt så borrar granaten ner sig och viker av uppåt och kommer upp i luften igen. Det handla alltså om en form av studs. (Skjuter man mot en vattenyta med en barlastad projektil så ser det helt otroligt ut - projektilen försvinner ner i vattnet med en väldig kaskad och sedan hoppar projektilen upp igen, som en delfin ungefär).

Så har man rätt tidsfördröjning så kan man få luftbrisad även utan zonrör. Under vissa omständigheter alltså - såsom mjuk jord.

Edit: https://defense-and-freedom.blogspot.com/2021/10/ Sök på "bouncing" på sidan. Man manipulerar laddning och pjäsens elevering för att inte få en för brant vinkel - och då studsar granaten upp.
Senast redigerad av Eerieye 2022-05-18 kl. 16:11.
Citera
2022-05-18, 16:48
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Grejen är att Ukraina haft framgångar sedan krigets början (enligt västerländsk media) och då börjar åtminstone jag undra kring sanningen.

Nej, jag är inget rysstroll men som sagt ses ju ryssarnas övertagande av, som nu, senast Mariupol som en ukrainsk framgång. Undrar om det ukrainska folket på flyende fot håller med om propagandan vår västerländska media dagligen pumpar ut?

Inget Rysstroll? Ok kanske men nä.
Har du sett Ryssarnas förlorade materiell på 2 månader?
26000 Döda, 40 000 sårade
155 Helikoptrar, 200 Stridsflygplan/trupp plan, 1200 stridsvagnar, etc?, var det 2 eller 3000 APC fordon?
2 Trupp transportplan sköts ned med Ryska fallskärmssoldater båda var fulla över Kievs flygplats ett specialförband gick rakt i asfalten så att säga.
På Linkedin beskriver Ryssar nu att man försöker rekrytera Fyllon, knarkare och pensionärer från de fattigaste provinserna alla dessa med Stan på slutet.
Citera
2022-05-18, 17:05
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Inget Rysstroll? Ok kanske men nä.
Har du sett Ryssarnas förlorade materiell på 2 månader?
26000 Döda, 40 000 sårade
155 Helikoptrar, 200 Stridsflygplan/trupp plan, 1200 stridsvagnar, etc?, var det 2 eller 3000 APC fordon?
2 Trupp transportplan sköts ned med Ryska fallskärmssoldater båda var fulla över Kievs flygplats ett specialförband gick rakt i asfalten så att säga.
På Linkedin beskriver Ryssar nu att man försöker rekrytera Fyllon, knarkare och pensionärer från de fattigaste provinserna alla dessa med Stan på slutet.

Jo, jag har sett hur media beskriver Ukrainas framgångar de senaste månaderna samt hur media beskriver Rysslands förluster. Dock beskrivs det även hur ryssarna tar mer och mer mark (till Ukrainas fördel) samt att vi är rövknullade om vi inte går med i Nato. Får inte riktigt allt detta att gå ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in