2022-05-18, 18:13
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddh
Ungefär exakt då som ryssland och ni ryssvänner då. Det var ukraina å nato som började!

Med exakt samma retorik och övertygelse över någon påhittad oförrätt.

Personligen tycker jag inte man ska överdriva det faktum om "vem som började". Det är inte helt oväsentligt, men det viktiga är att hitta ett bra lösningsalternativ och fundera på hur man kan få alla att gå med på det.
Citera
2022-05-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Det är den stora frågan, men vad har du och vilka objektiva har bedömt det som bevis?

Intressant att du svarar med en fråga.
Räcker inte bevisen att ryssland invaderat Ukraina?
Räcker inte bevis att russarna kallblodigt mördar civila? Du har sett filmsekvenser på detta.
Räcker inte bevisen att ryssland smular sönder städer fast som vet att civila finns där?
Bevisen att ryssarna håller på med folkmord går inte stt sopa undan.
Citera
2022-05-18, 18:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF återtar ännu en by norr om Kharkiv.

https://twitter.com/WarAgainstPutin/status/1526955402138558466
Citera
2022-05-18, 18:15
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jaså, är det sagor och inte fakta som Kiev-regimen alltid levererar.

Har ni läst Edwin Blacks bok "War Against the Weak" och om amerikansk rashygien sponsrad av stora företag på 30-talet? Rockefeller Foundation flyttade en del utveckling till nazityskland och deras rashygiencenter. Det rimmar väl med dagens situation och amerikansk sponsrade biolab i Ukraina. Vem "Hitler" och "Goebbels" kan jämföras med vet vi men man undrar vem "Mengele" kommer att visa sig vara.

Ryssland är ju stort så det finns många etniska grupper där, även i militären. Det flesta jag sett ser ut som ryssar från västra Ryssland. En mycket stor del är från Donbas två nya republiker, du vet de Ukrianare som kämpat mot Kiev i åtta år och som inte vill delta i anti-Ryssland projektet. I juli 2021 införde ryssland likadana lagar som i EU vad det gäller nazisymboler. Inte för att det direkt behövdes för gemene ryss hatar nazister och skulle troligen slå ihjäl dom på gatan om dom gick i fackeltåg som i Lviv och Kiev.

Så ta dina SS och ZZ och öva mer skrift i ditt blädderblock.

Era så kallade lagar motsvarade de som finns i EU ger man inte mycket för. Tydligen så är det bara en papperstiger precis som rySSland försvar. Vad ska ni med era lagar till om ni inte rättare er efter dom själv i rySSland? Finns många videos på döda rySSar från östra rySSland men jag förstår att det ett jävligt känsligt ämne att ta upp eran etniska rensning av minoriteter. Ni försökte att göra det utan att man skulle märka det men till och med där misslyckade ni. Nu mer än 70 år efter 2 världskriget så vet inte rySSarna vad nazister är utan har hittat på ett eget användningsområde för det bara för att anfalla ett självständigt demokratiskt land.
Citera
2022-05-18, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Definiera vad det innebär att Ryssland "vinner" detta.
Innan dess är det du säger utan mening.
Militär seger har jag formulerat det som. Jag har också sagt att jag inte ser några vinnare i detta och det inkluderar även Ryssland.
Citat:
Du menar alltså att Ukraina kommer "avmilitariseras" och "denazifieras" och att detta sker utan att Ryssland gör territoriella anspråk på Ukraina!? Är det rätt uppfattat?
Nej!

Jag menar att Rysslands mål var att säkra Donetsk och Luhansk (utifrån storleken på mobiliserade styrkor). Nu lär nog Ukraina upphöra som stat. Jag tror att man lägger hela landet under rysk kontroll men avser endast att utnyttja de sydöstra delarna som landkorridor till Transnistrien. De västra ser man till att de inte NATO-fieras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Det finns bevis på det JA men det finns ingen som vill prata om varför, det har tom visats filmer på AB där prickskyttar sitter i bostadshus och skjuter söder stridsvagnar med rubrik typ "Ukrainsk soldat spränger rysk tank" när rubriken borde varit "Ukrainsk soldat gömmer sig bland civila när dom attackerar en rysk stridsvagn"

Propaganda i den högre skolan

Dom har rätt att gömma sig i staden när ni ryssarn kör in med era pansarvagnar i staden där ni VET att civila finns.
Sen kan du väll lägga fram bevis på att det fanns civila i den byggnaden när dom sköt sönder den ryska pansarvagnen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Personligen tycker jag inte man ska överdriva det faktum om "vem som började". Det är inte helt oväsentligt, men det viktiga är att hitta ett bra lösningsalternativ och fundera på hur man kan få alla att gå med på det.

Ja ibland kan man faktiskt hålla med pacifister som säger att vapen aldrig ska användas utan allt går allt lösa genom diskussioner.

Det finns ett bra program på SR Konflikt om Putin splittrar fredsrörelsen
Citera
2022-05-18, 18:17
Medlem
ddhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Konsensus i den civiliserade världen är ju att bomba tillbaks råttorna över gränsen hem till ryssland igen.

Även krim och deras lilla trampbåts-bas.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Intressant att du svarar med en fråga.
Räcker inte bevisen att ryssland invaderat Ukraina?
Räcker inte bevis att russarna kallblodigt mördar civila? Du har sett filmsekvenser på detta.
Räcker inte bevisen att ryssland smular sönder städer fast som vet att civila finns där?
Bevisen att ryssarna håller på med folkmord går inte stt sopa undan.

Nej, allt har en bakgrund och förklaring
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Imbecill fråga. Det märks att du har mycket knappa kunskaper om vad som diskuteras.
Jag vill ha ett ärligt och utförligt svar på det faktiskt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ddh
Konsensus i den civiliserade världen är ju att bomba tillbaks råttorna över gränsen hem till ryssland igen.

Även krim och deras lilla trampbåts-bas.

Du sitter på din höga häst idiot.

Konsensus i den civiliserade världen, vilken värld är det?
Citera
2022-05-18, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
En chans att göra vad? Slå Ryssland i grunden? Nej, det har de med stor sannolikhet inte. Däremot verkar det mer och mer som om de har en god chans att gå segrande ur den aktuella konflikten på egen mark och tilltvinga sig en förhandlad fred med relativt goda villkor.

Det är ett faktum att den här invasionen är ett kapitalt misslyckande av den ryska försvarsmakten i allmänhet, och dess översta ledning i synnerhet. Alla militära bedömare i hela världen är eniga kring det, om de inte är betalda av Kreml/FSB/GRU, eller kommer från meningslösa bananrepubliker som Nordkorea, Kuba eller Venezuela. Även om man bortser ifrån de av Ukraina beskrivna ryska förlusterna, och utan vidare skär ner dem med 50%, eller till och med mer, så är det ett materielmässigt och mänskligt haveri, vars make vi inte skådat sedan Sovjettidens gigantiska miljömässiga, ekonomiska och militära haverier.

De har redan vingklippt stora delar av sin gripbara manöverförmåga, slagit ut en stor del av de användbara och icke förrådsställda fordonen, samt bytt ut sina militära ledare oftare än Jean-Pierre Barda byter trosor.

Mobilisera kan de göra, men då blir det inte motsvarande kategori A-förband, utan då är vi inne och nosar på kategori B och C, vilket betyder sämre materiel, sämre fysiskt och psykiskt skick på soldaterna, befäl vars bäst före-datum har passerats sedan flera år, och en allmänt sämre enhetssammanhållning.

Med tanke på hur det har gått med deras spjutspets, så vet jag inte om det är en vinnande taktik att köra in sina mycket sämre reservförband i Ukraina i det här läget.

Det är helt sant, turligt nog har Ukraina haft små och stora framgångar i kriget sedan dag 1, och de fortsätter med det även nu, när vi snart går in i 3 månader av krig.

Ryssland har inte obegränsade materiel och manskapstillgångar.
Jag tycker Oscar Jonsson formulerar det faktiskt lite bättre:

https://www.svd.se/a/nWew1m/jattekonvoj-fran-mariupol-i-sakerhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in