2022-05-18, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdan01
Det finns redan en rättslig definition av krigsfångar i Genèvekonventionen. Azovbataljonen är underställd Ukrainas krigsmakt och omfattas således utan undantag av konventionen.
Men Genèvekonventionen gäller inte legosoldater tror jag!
Citera
2022-05-18, 14:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Så fördelen enligt dig skulle vara att lämna allt till mongoliska våldtäktsmän från öst?

Nej, enligt mig bör tidningarna sluta skriva skit. Ukraina försvara sig, men vinner ingenting. Det handlar om skademinimering och att eliminera nackdelar, inte om vinter och fördelar.
Citera
2022-05-18, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Överlever kommer de flesta troligtvis göra däremot är utlämning knepigt, "nazisterna" kommer inte utlämnas utan de lär dömas till långa straff troligtvis livstid.
Alla POW från azovstal är inte "nazister" och för dem kan det finnas hopp.
Jag har sett förslag om straffarbete som att bygga nya städer i Sibirien.

Skall dom bygga städer till en krympande befolkning?
Citera
2022-05-18, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Den gäller alla soldater underställda en nation inklusive legosoldater.
Citera
2022-05-18, 15:01
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Växellådor, på vilket sätt har dom ej klarat av att konstruera/producera sådant, det låter sin en skröna!

Trots det har flera ryska militärfordon västerländska växellådor. GAZ Tigr, varav många används i Ukraina har t.ex. både motor från Cummins och växellådor från Allison eller Chrysler.

Också ett stort antal av de lastbilar som GAZ bygger har växellådor och motorer från Cummins och Allison.

Citat:
Betänkt att dom är No 1 på att skjuta upp raketer, dom bygger egna jetmotorer

De är duktiga på robotar, det har de alltid varit. Jetmotorer har de däremot tappat enormt inom efter Sovjets fall och idag har de problem med att ta fram motor till SU-57, trots många års försök.
Citera
2022-05-18, 15:02
Medlem
Citat:
Förklara gärna vilken relevans det har och på vilket sätt konventionen slutar att gälla under sådana omständigheter, gärna med hänvisning till bestämmelser i konventionen.

Är du så pass dum att du tror att konventionen upphör att gälla bara för att man säger att den inte gäller längre? Konventionen gäller oavsett i vilket skedde ifrågavarande styrkor ger upp.

Konventionen gäller soldater som ger upp. Det gjorde inte azov.
Citera
2022-05-18, 15:02
Medlem
Citat:

Det framgår med all önskvärd tydlighet att utländska frivilliga omfattas, se artikel 4.

https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/geneva-convention-relative-treatment-prisoners-war
Citera
2022-05-18, 15:04
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Konventionen gäller soldater som ger upp. Det gjorde inte azov.

Nehej, vad gjorde de då? Jag är uppriktigt intresserad.
Citera
2022-05-18, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Trots det har flera ryska militärfordon västerländska växellådor. GAZ Tigr, varav många används i Ukraina har t.ex. både motor från Cummins och växellådor från Allison eller Chrysler.

Också ett stort antal av de lastbilar som GAZ bygger har växellådor och motorer från Cummins och Allison.

De är duktiga på robotar, det har de alltid varit. Jetmotorer har de däremot tappat enormt inom efter Sovjets fall och idag har de problem med att ta fram motor till SU-57, trots många års försök.
Jo men det kan mycket väl bero på att det var ekonomiskt fördelaktigt, det behöver inte betyda att dom inte kan. Vi gör på samma sätt själva eller hur.

Jetmotorer och gasturbiner låg mycket i Ukraina vilket drabba bla fartygsproduktionen men jag tror dom kommit ifatt nu med egna, samma gäller jetmotorerna
Citera
2022-05-18, 15:05
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Jo men det kan mycket väl bero på att det var ekonomiskt fördelaktigt, det behöver inte betyda att dom inte kan. Vi gör på samma sätt själva eller hur.

Jetmotorer och gasturbiner låg mycket i Ukraina vilket drabba bla fartygsproduktionen men jag tror dom kommit ifatt nu med egna, samma gäller jetmotorerna

På tron kan man bli salig.
Citera
2022-05-18, 15:07
Bannlyst
Citat:
Det framgår med all önskvärd tydlighet att utländska frivilliga omfattas, se artikel 4.

https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/geneva-convention-relative-treatment-prisoners-war
Om du läser vad jag skrev igen så står det inte frivilliga, det står legosoldater!
Citera
2022-05-18, 15:07
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Borde dom inte avnazifiera ryssland först? Det finns massvis med filmber på bland annat Youtube där ryska nynazister visar hur dom tränar, deras fester, hur dom bor och där visar dom stolt upp nazistiska symboler, flaggor osv.

Varför ska dom avnazifieras först? Ryssland har koll och låter dom inte härja som dom vill.

Men det är sant att det finns nassar där med. En del slogs för Donbas armé mot Ukrainska nassarna. Andra nassar i Europa valde att slåss för Donbas istället för att de tyckte att Ukrainas nassar inte hatar judarna tillräckligt mycket. Så visst finns dom.

Citat:
Det finns till och med filmer på ryska nynazister som attackerar utlänningar på gatan och tunnelbanan/spårvagnen.

Det kan finnas. Men det är sant att det finns filmer på nynazister i Ukraina som bränner upp romernas läger, attackerar romer med sten och, nynazister som attackerar HBTQ-rörelsen och attackerar en feminist-demonstration, osv. osv.

Från 2018:

https://www.youtube.com/watch?v=jwemRyiTNl8

https://www.hrw.org/news/2018/06/14/joint-letter-ukraines-minister-interior-affairs-and-prosecutor-general-concerning

Filmarkiv och info från 2015 finns här:
https://crimes-of-ukraine.ru/the-resurgence-of-neo-nazism-in-ukraine.html

Citat:
Det finns faktiskt mer nazister i ryssland än i hela Ukraina.

Nope. Procentuellt sett inte på långt när. Även om det hade varit så är inte ryska nassar integrerade i militären och i rättsväsendet. De hålls på avstånd. Även om det enbart är 5% av Ukrainas politiker i maktställning som är uttalade nynazister (vilket är betydligt mer än i Ryssland) så har de stort inflytande på Ukrainas korrumperade politik som förutom nassarna enbart består av extrema ultranationalister.

Ryssland har varken militär med nazistsymboler eller nazistläger för barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in