Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Rysslands möjligheter nu
2 En annan lösning är att få Belarus att anfalla. Även usla styrkor kan ställa till problem för Ukraina. Men frågan är hur usla är de vitryska styrkorna? Kommer alla desertera eller göra uppror? Det är vågat att göra en sådan sak.
jag tror också på 1), om de inte kommer längre i Donbass. Svårt att säga med de data som vi har tillgängliga hur långt ryssen kommer. Min magkänsla just nu säger att de max får Luschansk och Severodonetsk. Sedan blir det som du säger. De kommer försöka din 3) but aint gonna happen.
2) tror jag absolut inte på. Kommer du ihåg Ukraina anno 2014? Det är nog så vitryska armén fortfarande är. Dessutom ska de föra ett angreppskrig. Där är också diplomatisk nersida. Ska Vitryssland också säga "nejnej det är inget krig, det är en specialoperation?" Det kommer bara leda till ytterligare eskalering från västs sida.
Däremot kanske det på lång sikt kan bli 2)? Om t ex Ryssland annekterar Donbass och Ukraina anfaller, så blir det märkligt nog tekniskt sett (ur ryssens perspektiv) ett försvarskrig för Ryssland, vilket kan aktivera Vitrysslands och Rysslands försvarsallians.