2022-05-18, 11:37
Medlem
Snapcounts avatar
Kadyrov säger "hej" igen :

- I dag slåss vi ikke mot Ukraina, vi slåss mot Nato, sa Tsjetsjenias diktator Ramzan Kadyrov onsdag ifølge det russiske mediset Gazeta.

Kadyrov har sendt flere tusener av tsjetsjenske soldater til Ukraina, og hevdet på et tidspunkt at han selv var til stede i landet.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=94321

Det är väl bara för göken att röra sig mot fronten då, så får han se med egna ögon vilka som väntar.
Citera
2022-05-18, 11:41
Medlem
Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR) har hittills registrerat 7814 civila förluster, 3752 döda och 4062 skadade
https://www.ohchr.org/en/news/2022/05/ukraine-civilian-casualty-update-17-may-2022

Senaste uppdateringen från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden
https://t.me/s/mod_russia
https://vk.com/mil
https://vk.com/wall-133441491_742923
172 flygplan
125 helikoptrar
927 drönare
311 Luftvärnssystem, S-300, Buk M-1, Osa
3139 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
389 MLRS raketartillerifordon
1548 fältartilleri och granatkastare
2997 enheter av speciella militära fordon.
Ryska försvarsministeriet rapporterar att 959 militanter (stridande) kapitulerat från azovstal sedan 16maj, inklusive 80 skadade, varav 51 som behövde sjukhusvård

Senaste uppdateringen från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/319083843737408
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
28300 Personal / Personer
1251 Pansarvagnar
3043 Bepansrade stridsfordon / APV
586 Artillerisystem
199 MLRS raketartillerifordon
91 Luftvärns system
202 Flygplan
167 Helikoptrar
441 UAV operativ-taktisk nivå
102 Kryssningsrobotar
13 Fartyg / båtar / kutter
2137 Fordon / Bränsletankar
43 Specialutrustning

Tidigare rapporteringar
2022-05-17
2022-05-16
2022-05-15
2022-05-14 eftermiddag
2022-05-14 förmiddag
2022-05-13 eftermiddag
Citera
2022-05-18, 11:44
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Rysslands möjligheter nu

2 En annan lösning är att få Belarus att anfalla. Även usla styrkor kan ställa till problem för Ukraina. Men frågan är hur usla är de vitryska styrkorna? Kommer alla desertera eller göra uppror? Det är vågat att göra en sådan sak.

jag tror också på 1), om de inte kommer längre i Donbass. Svårt att säga med de data som vi har tillgängliga hur långt ryssen kommer. Min magkänsla just nu säger att de max får Luschansk och Severodonetsk. Sedan blir det som du säger. De kommer försöka din 3) but aint gonna happen.

2) tror jag absolut inte på. Kommer du ihåg Ukraina anno 2014? Det är nog så vitryska armén fortfarande är. Dessutom ska de föra ett angreppskrig. Där är också diplomatisk nersida. Ska Vitryssland också säga "nejnej det är inget krig, det är en specialoperation?" Det kommer bara leda till ytterligare eskalering från västs sida.

Däremot kanske det på lång sikt kan bli 2)? Om t ex Ryssland annekterar Donbass och Ukraina anfaller, så blir det märkligt nog tekniskt sett (ur ryssens perspektiv) ett försvarskrig för Ryssland, vilket kan aktivera Vitrysslands och Rysslands försvarsallians.
Citera
2022-05-18, 11:45
Medlem
KillPus avatar
Azovstal-hjältar! Hoppas att alla de överlever, lämnas till UA och får sina hyllningar där. Talande bilder på orcher som bevakar dem - vissa av dem inte ens vågar visa sina ansikten för obeväpnade Azov-hjältar!

https://www.youtube.com/watch?time_continue=76&v=CpKJdX0DIzQ&feature=emb_l ogo
Citera
2022-05-18, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Knapra du sånt som västvärlden producerar, så äter jag hellre kålsoppa.

Hint. Bland Sveriges tio i topp i produktion finns ingenting ätbart.

Och vad är Sveriges tio i topp i produktion då?

Jag äter köttbullar med potatismos med rårörda lingen så får du doppa dina skorpsmulor i din illaluktande kålsoppa
Citera
2022-05-18, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Rysslands möjligheter nu

1 De bästa ryssarna kan göra nu är gå försvar om man inte förlora i Donbass. Och vänta till Ukrainas anfallskraft minskar. Ryssarna ska använda sig a floder mm för att förbättra sitt försvar. Möjligen lokala anfall för att bättre försvarspositioner

2 En annan lösning är att få Belarus att anfalla. Även usla styrkor kan ställa till problem för Ukraina. Men frågan är hur usla är de vitryska styrkorna? Kommer alla desertera eller göra uppror? Det är vågat att göra en sådan sak.

3 Söka en diplomatisk lösning - exempel att de får Ukraina att gå med på att ge upp delar av Donetsk och Luhansk-regionerna och/eller Krim, eller förbinder sig att inte gå med i Nato och EU. Sedan använder Ryssland tiden till att rusta upp och förbättra sina militära styrkor för att göra ett nytt försök i framtiden.

Jag tror att de väljer alternativ 1. Men säker kan man aldrig vara.

Strategiskt finns det ingen anledning för Ukraina att gå med på någon slags förnedrande fred som den du föreslår i alternativ tre. För varje dag som går har Ryssland ett sämre förhandlingsläge, och jag ser inte varför du tror att de skulle kunna ställa sådana krav.

Den som bör - och förmodligen kommer - förnedras av en fred är Ryssland. Jag skulle inte bli förvånad om Krim åter är under Ukrainas flagga när detta är över.
Citera
2022-05-18, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det tar max en vecka att få igång en inhemsk tillverkning av knappar i Ryssland. Det är värre med mat i Sverige. Det tar minst ett decennium och kostar en väldig massa pengar. Räkna med tredubbla matpriser.

Matpriserna i Ryssland har redan tredubblats och arbetslösheten skenar.
Affärernas hyllor börjar gapa tomma överallt utom i St Petersburg och Moskva.

Stackars ryssar som måste svälta samt se sina bröder och söner skickas till slakt i Donbass.
Citera
2022-05-18, 11:50
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
De ska vara på rätt grunder. Ryssland är absolut 0 hot mot oss. Det enda en Nato ansökan gör är att provocera och kosta oss pengar samt att vara än mer rövknullade av USA.

VARFÖR tar du upp covid19 hela tiden? Skriv pm om du vill diskutera där så kan vi jämföra källor. Du hade nämligen, precis som vanligt, fel.

Hur känns det med 135 mil landgräns mot Finland/NATO. Gissar det känns bra då allt gått enligt Putins plan. Du får gärna förklara för mig varför det är bra, då jag trodde det var det Putin inte ville ha.
Citera
2022-05-18, 11:53
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhartman47
Skulle inte Ukraina ta områden i ryssland och sen byta mot Dombas etc. Finns väl ingen som kan hindra dom eller?

Sen tycker jag att man borde ignorera alla dom där Putinid.....er det kommer att reta gallfeber på dom...

Heja Ukraina

Om ukrainarna behandlat landets ryssar bättre, då hade Ukraina inte haft denna konflikt.
Glöm inte att dom tvingade bort en folkvald president.
Vill dom ha kvar landet intakt behöver dom tänka om.
Citera
2022-05-18, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Strategiskt finns det ingen anledning för Ukraina att gå med på någon slags förnedrande fred som den du föreslår i alternativ tre. För varje dag som går har Ryssland ett sämre förhandlingsläge, och jag ser inte varför du tror att de skulle kunna ställa sådana krav.

Den som bör - och förmodligen kommer - förnedras av en fred är Ryssland. Jag skulle inte bli förvånad om Krim åter är under Ukrainas flagga när detta är över.

Det finns en rysk möjlighet och det är att göra det så dyrt för Ukraina och väst genom förstöra allt. Krim tror jag aldrig Ukraina får tillbaks. Det märks på de samtal som har varit. De förstår att det är en riktig röd linje för Ryssland. Det förstår nog även väst. Och ett anfall på Krim kan få det ryska folket och göra en Ukrainare dvs det blir folkets krig.
Citera
2022-05-18, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det är ingen lögn. Fyfan, du är ju typexemplet på dagens rabiata jävla dårar. Flödar tårarna neråt också?

https://www.euronews.com/my-europe/2020/07/25/corruption-in-ukraine-is-time-running-out-for-zelenskyy-to-reform-the-country

"The nation's political direction has become a concern for many Ukrainians.

The message many are receiving now is very different from the one of hope and pledges of reform they put their faith in at last year’s elections.

In recent months, Ukrainian president, Volodymyr Zelenskyy, who was elected in 2019 on the promise of wide-reaching reforms to battle corruption and improve the economy, has sacked and replaced the government for being inept.

Former prime minister, Oleksiy Honcharuk, was fired in March, along with several of his ministers, the Ukrainian prosecutor general, Ruslan Riaboshapka, and other officials. Honcharuk and Riaboshapka, who were well-regarded in the West, have since expressed their concern about the direction of Ukraine, where they feel the malign influence of powerful people on the country’s economy is growing.

“Since early March, when Zelenskyy changed the government for no apparent reason with unknown people, there has been no direction in the government,” Anders Åslund, an economist and senior fellow at the Atlantic Council, told Euronews.

“We have seen that Zelenskyy’s new people have undone everything that was done before. It seems for me that it is done to restore corruption and oligarchs seem to influence this development.

“Everything is getting destroyed.”

Sen fick Zelensky och hans hejdukar riksbankschefen att avgå.

Finns fina artiklar på TheTimes, Washington Post och NewYork Times också. Kör bara.

Knappast någon nyhet.

https://www.euronews.com/2020/07/02/ukraine-s-central-bank-chief-quits-over-systematic-political-pressure

Ingenstans där står det att han slänger meningsmotståndare i fängelse och stänger ned oberoende medier - vilket är vad du skrev. Att det förekommer korruption har ingen motsatt sig. Kanske ska läsa dina egna källor, om du nu är läskunnig jävla byfåne
Citera
2022-05-18, 11:57
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Nu ljuger du igen ditt falska rysstroll, den är straxt under 50% men påväg upp igen

Det rysstrollen inte fattar är att vi kan handla med resten av världen till skillnad mot Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in